بی‌بهره بودن استان از بارش‌ها:

کویر تشنه یزد آب می خواهد/ باروری ابرها خشکسالی را محو نمی‌کند

خشکسالی چند سال است بر استان کویری یزد سایه گسترانده و کویرنشینان را اسیر خود کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) بارندگی‌های کمی که این روزها زمین تشنه کویر را نمناک کرده، بذر امید را در دل مردم استان کاشته تا شاید به بارش‌های بیشتری امید باشد.
سطح سفره‌های زیرزمینی روز به روز پایین‌تر می‌رود و مردم نگران از این‌که کاهش بارندگی‌ها، خشکسالی و بحران آب را چگونه تحمل کنند.
بسیاری از شهروندان انتظار داشتند در شرایطی که همه استان‌های کشور با بارش‌های گسترده زمستانی روبه‌رو بودند، حداقل سهمی هم نصیب استان شود که این اتفاق نیفتاد.
اقامه نماز طلب باران یکی از اقدامات مسئولان و مردم استان برای طلب نعمت باران از خداوند بود تا شاید اندکی از تشنگی زمین کاسته شود. این سوال همواره در ذهن مردم استان وجود دارد که چرا در شرایطی که بارش‌های پاییزی و زمستانی خوبی در کشور داشته‌ایم، هیچ بارندگی جدی در استان صورت نگرفته است.
عمده بارش‌های سال جاری استان به شکل باران و در ارتفاعات برف و بارندگی در شهرها در سال جاری، در حداقل میزان ممکن بوده است. امسال تنها ۲‌مورد بارندگی قابل توجه در شهر یزد صورت گرفته در حالی که وضعیت بارش در سال‌های گذشته هر چند رضایت‌بخش نبوده اما بهتر از وضعیت امسال بود.

بی‌بهره بودن استان از بارش‌ها
کارشناسان هواشناسی استان همواره از ورود جبهه‌های بارشی به استان خبر می‌دهند اما گویا این سامانه‌های جوی سر سازگاری با کویر ندارند چرا که دستاورد همه سامانه‌های بارشی که وارد استان شده تنها چندین میلیمتر بارندگی بوده است.
یک کارشناس هواشناسی استان با بیان این‌که یزد همچنان با کاهش بارندگی روبه‌رو است، می‌افزاید: سهم استان از بارش‌های پاییزی و زمستانی بسیار ناچیز است.
«محمدعلی مدبر» می‌افزاید: عمده بارش‌های استان به صورت پراکنده و در ارتفاعات است که تاثیری در تغذیه سفره‌های زیرزمینی ندارد.

چالش خشکسالی
مدیرکل مدیریت بحران استان نیز استان را در مواجهه با فقر بارش در وضعیت هشداردهنده‌ای می‌داند که تا این لحظه از بارش‌های مناسب زمستانی محروم بوده است.
«محمد حسین امامی» ادامه می‌دهد: هر چند استان سالیان متمادی است که با پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی مواجه است، اما هیچ ردیف بودجه‌ای برای جبران خسارت این پدیده به آن اختصاص نیافته است.
وی با اشاره به کاهش بارندگی در سال جاری نسبت به سال قبل می‌افزاید: با ادامه این روند، شاهد بحرانی شدن وضعیت بی‌آبی استان خواهیم بود.
امامی می‌افزاید: امسال شهر یزد با ۹۵ درصد و اشکذر با ۸۱ درصد کاهش بارندگی روبه‌رو بوده‌اند از این رو مدیریت بحران آب در تابستان بسیار دشوار خواهد بود.

باروری ابرها خشکسالی را محو نمی‌کند
رئیس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان نیز می‌گوید: باروری ابرها نمی‌تواند اثرات خشکسالی را محو کند اما هدف آن افزایش بارش در مناطقی است که تبخیرشان زیاد است.
«محمدمهدی جوادیان‌زاده» می‌افزاید: منطقه شیرکوه تنها نقطه مستعد استان برای باروری ابرهاست چرا که سایر نقاط استان شرایط چندان رضایت‌بخشی برای باروری ابرها ندارند.
وی اظهار می‌کند: استان یزد جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور است و میانگین بارندگی در منطقه شیرکوه ۲۰۰ میلیمتر گزارش شده است.
به گفته جوادیان‌زاده، نتیجه عملیات باروری ابرها افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی بارش در مناطق مستعد از جمله ارتفاعات شیرکوه در استان یزد است.

خشکسالی و حیات وحش
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز می‌گوید: خشکسالی‌های پی‌درپی به دشمن سرسخت حیات وحش و گونه‌های نادر استان تبدیل شده و حتی از شکارهای بی‌رویه هم بی‌رحم‌تر است.
«حسن اکبری» می‌افزاید: خشکسالی مراتع و پوشش گیاهی را از بین برده و به تبع آن بر حیات پستانداران هم تاثیر سوء داشته است؛ نبود شکار و برخورد با خودرو باعث فرار حیوانات از مناطق حفاظت می‌شود.
به گفته این مسئول، خسارت‌های وارد شده به محیط زیست، پوشش گیاهی و جانوری جبران‌ناپذیر است و باعث کاهش جمعیت و زاد و ولد جانواران می‌شود.
اکبری ادامه می‌دهد: روند اخیر خشکسالی در استان بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به مناطق حفاظت شده خسارت وارد کرده است و با ادامه این روند، باید وضعیت حاد و جبران‌ناپذیری را برای گونه‌های نادر استان پیش‌بینی کرد.

اقامه نماز برای طلب باران
مردم تشنه استان در طلب باران به اقامه نماز ایستادند تا شاید این نعمت الهی بر کویر تشنه، باریدن بگیرد. میزان بارش‌ در سال زراعی جاری در استان نسبت به مدت مشابه سال قبل به مراتب کاهش یافته است.

همشهری

۱ دیدگاه