فرماندار یزد :

رعایت قانون از شاخص های اصلی انتخابات است

فرماندار یزد گفت: در شهرستان یزد رعایت قانون را سرلوحه همه فعالیت های مربوط به انتخابات قرار دادیم و تنها در این مسیر گام بر می داریم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)، " محمود شاکری شمسی " در دیدار اعضای هیأت اجرایی و ستاد انتخابات شهرستان یزد با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد با اشاره به برگزاری همزمان دو انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان همزمان با سراسر کشور اظهار داشت: براساس قانون شهرستان یزد در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان مرکز حوزه انتخابیه استان و در انتخابات مجلس شورای اسلامی به عنوان مرکز حوزه انتخابیه یزد و اشکذر، بخش ندوشن و دهستان سورک است.

فرماندار یزد حرکت براساس قانون و مقررات را از شاخص های اصلی انتخابات دانست و گفت: در شهرستان یزد رعایت قانون را سرلوحه همه فعالیت های مربوط به انتخابات قرار دادیم و تنها در این مسیر گام بر می داریم.

وی رعایت اصلی بی طرفی از دیگر ویژگی های برگزاری انتخابات سالم و باشکوه دانست و اظهار داشت : مجریان و دست اندکاران امر انتخابات در زمان برگزاری آن تنها به وظایف و امور محوله خود براساس قانون پرداخته و از هرگونه جانبداری از شخص و گروه خاصی پرهیز خواهند کرد.

" شاکری شمسی " با اشاره به حق الناس خواندن رأی مردم توسط مقام معظم رهبری در انتخابات گذشته خاطرنشان کرد: رأی مردم به عنوان یک امانت در صندوق آرا ریخته می شود لذا دست اندرکاران برگزاری انتخابات باید از این امانت پاسداری کنند تا خدشه ای به اعتماد عمومی مردم وارد نشود.

رئیس هیأت اجرایی انتخابات شهرستان یزد با تأکید به اینکه برگزاری انتخابات سالم به عنوان یکی از اهداف حاکمیت بوده و بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است گفت: ضروری است دست اندرکاران امر انتخابات ساز و کارهای لازم را به نحوی در نظر بگیرند تا مردم از برگزاری انتخابات کمال رضایت را داشته باشند.

فرماندار یزد افزود: فعالیت های ستاد انتخابات فرمانداری یزد از چند ماه گذشته آغاز شده و در حال حاضر ۵ کمیته آموزش، فناوری اطلاعات، پشتیبانی، استعلامات و تبلیغات و اطلاع رسانی پیگیر اقدامات انتخابات درشهرستان هستند.

وی اعلام کرد: بعد از دستور وزیر کشور فرآیند رسمی انتخابات مجلس خبرگان رهبری از ۲۰ آذرماه و مجلس شورای اسلامی از ۲۸ آذرماه آغاز شد و ثبت نام از داوطلبان به مدت ۷ روز صورت گرفت.

رئیس هیأت اجرایی انتخابات شهرستان یزد همچنین اضافه کرد: شهرستان یزد به عنوان حوزه فرعی انتخابات اقلیت های زرتشتیان و کلیمیان در انتخابات مجلس شورای اسلامی است که در این خصوص با فرمانداری شهرستان تهران همکاری دارد.

" شاکری شمسی " با بیان اینکه بنابر تصمیمات وزارت کشور و شورای نگهبان هیأت اجرایی دو انتخابات ادغام شده است خاطرنشان کرد: خوشبختانه هیأت اجرایی شهرستان یزد را افرادی با سابقه، خوشنام، از اقشار مختلف مردم و مدیرانی که سکاندار مسئولیت های مهم در سطح استان بوده اند، را شکل داده اند.

فرماندار یزد با اعلام اینکه در انتخابات مجلس خبرگان رهبری درحوزه انتخابیه استان یزد ۱۱ نفر اقدام به ثبت نام نموده اند اظهار داشت: براساس آمارها کم سن ترین داوطلب ۲۸ ساله و مسن ترین داوطلب ۸۰ ساله هستند.

وی تصریح کرد: به استناد تبصره ۴ ماده ۱۶ انتخابات مجلس خبرگان رهبری احراز صلاحیت داوطلبان ای مجلس بر عهده فقهای شورای نگهبان می باشد که این کار در مدت یک ماه انجام می شود.

" شاکری شمسی " 21 بهمن ماه را زمان اعلان عمومی اسامی داوطلبان نهایی مجلس خبرگان رهبری اعلام کرد و افزود: داوطلبان می توانند از روز ۲۲ بهمن ماه به مدت ۱۴ روز نسبت به تبلیغات خود اقدام نمایند.

فرماندار یزد در ادامه در خصوص ثبت نام از داوطلبان نمایندگی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در مهلت قانونی ثبت نام در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر ۷۷ نفر اقدام به نامنویسی کرده اند که نسبت به دوره گذشته با افزایش بالغ بر ۱۰۰ درصد مواجه بوده ایم.

عالی ترین مقام اجرایی شهرستان یزد افزود: ۶۸ نفر از این داوطلبان را مرد و  نفر از آنها را زن تشکیل می دهند.

" شاکری شمسی " با بیان اینکه بلافاصله بعد از ثبت نام نامزدها براساس ماده ۵۰ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی کار بررسی صلاحیت داوطلبان در مرکز حوزه انتخابیه آغاز شد اظهار داشت: هیأت اجرایی بعد از استعلام از مراجع چهارگانه در مدت ده روز اقدام به بررسی صلاحیت داوطلبان در حوزه انتخابیه یزد و اشکذر نموده است.

فرماندار یزد افزود: تبصره ذیل ماده ۵۰ تأکید دارد که رد صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید مستند به قانون و براساس مدارک و اسناد معتبر باشد که سعی داشتیم در روند بررسی صلاحیت کاملاً قانونی و براساس مستندات گام برداریم.

فرماندار یزد در پایان ابراز داشت: بعد از بررسی صلاحیت های در هیأت نظارت ۲۷ بهمن ماه اسامی داوطلبان قطعی انتخابات مجلس شورای اسلامی اعلام و این نامزدها ۷ روز فرصت دارند تا به تبلیغات خود بپردازند.

بخش نظردهی بسته شده است..