گزارش انتخاباتی:

شانس پیروزی نامزدهای انتخابات چقدر است + جدول

آمار رقابت‌های انتخاباتی در استان‌های مختلف اطلاعات جالبی را به دست می‌دهد؛ از جمله آنکه رقابت در کدام استان‌ها ساده‌تر است یا آنکه وضعیت حضور زنان در انتخابات چگونه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) ثبت نام دوازه هزار نفر در انتخابات مجلس، رقابت را برای ورود به خانه ملت بیش از هر انتخاباتی فشرده‌تر کرده است. هر چند نامزدهای انتخابات باید چند مرحله زیر نگاه نهادهای نظارتی و اجرایی قرار بگیرند اما آمار اولیه ثبت نام‌ها حاوی نکات جالبی است.

در جدول زیر تعداد نامزدهای انتخابات را به تفکیک استان مشاهده می‌کنید. بر این اساس سرانه کل به این معناست که به ازای هر صندلی مجلس چند نامزد در آن حوزه انتخابیه ثبت نام کرده است و سرانه زنان به این معناست که به ازای هر نماینده چند نامزد زن در انتخابات حضور دارند؟

 

استان‌ها

داوطلبان

زن

مرد

نماینده

سرانه کل

سرانه زنان

آذربایجان شرقی

۶۲۲

۶۴

۵۵۸

۱۹

۳۲.۷

۳.۴

آذربایجان غربی

۴۴۴

۳۸

۴۰۶

۱۱

۴۰.۴

۳.۵

اردبیل

۲۰۳

۱۵

۱۸۸

۷

۲۹.۰

۲.۱

اصفهان

۱۰۱۴

۱۱۹

۸۹۵

۱۹

۵۳.۴

۶.۳

البرز

۲۸۱

۵۱

۲۳۰

۳

۹۳.۷

۱۷.۰

ایلام

۱۰۸

۷

۱۰۱

۳

۳۶.۰

۲.۳

بوشهر

۱۱۰

۱۲

۹۸

۴

۲۷.۵

۳.۰

تهران

۲۷۸۰

۵۳۸

۲۲۴۲

۳۵

۷۹.۴

۱۵.۴

چهارمحال وبختیاری

۱۴۶

۹

۱۳۷

۴

۳۶.۵

۲.۳

خراسان جنوبی

۱۰۱

۶

۹۵

۴

۲۵.۳

۱.۵

خراسان رضوی

۸۵۴

۱۰۸

۷۴۶

۱۹

۴۴.۹

۵.۷

خراسان شمالی

۹۴

۵

۸۹

۴

۲۳.۵

۱.۳

خوزستان

۶۲۳

۵۵

۵۶۸

۱۸

۳۴.۶

۳.۱

زنجان

۱۸۷

۲۶

۱۶۱

۵

۳۷.۴

۵.۲

سمنان

۱۰۹

۴

۱۰۵

۴

۲۷.۳

۱.۰

سیستان و بلوچستان

۲۹۹

۲۴

۲۷۵

۸

۳۷.۴

۳.۰

فارس

۷۲۸

۷۷

۶۵۱

۱۸

۴۰.۴

۴.۳

قزوین

۱۵۲

۲۳

۱۲۹

۴

۳۸.۰

۵.۸

قم

۱۶۰

۱۱

۱۴۹

۳

۵۳.۳

۳.۷

کردستان

۲۱۳

۲۱

۱۹۲

۶

۳۵.۵

۳.۵

کرمان

۲۶۷

۳۲

۲۳۵

۱۰

۲۶.۷

۳.۲

کرمانشاه

۲۹۵

۲۰

۲۷۵

۸

۳۶.۹

۲.۵

کهگلویه وبویر احمد

۱۰۶

۳

۱۰۳

۳

۳۵.۳

۱.۰

گلستان

۳۰۳

۲۲

۲۸۱

۷

۴۳.۳

۳.۱

گیلان

۳۶۸

۳۳

۳۳۵

۱۳

۲۸.۳

۲.۵

لرستان

۳۰۸

۲۰

۲۸۸

۹

۳۴.۲

۲.۲

مازندران

۳۰۳

۲۵

۲۷۸

۱۲

۲۵.۳

۲.۱

مرکزی

۳۴۲

۴۰

۳۰۲

۸

۴۲.۸

۵.۰

هرمزگان

۱۰۱

۱۴

۸۷

۵

۲۰.۲

۲.۸

همدان

۲۹۷

۲۷

۲۷۰

۹

۳۳.۰

۳.۰

یزد

۱۷۶

۱۲

۱۶۴

۵

۳۵.۲

۲.۴

 

فشرده ترین رقابت در البرز
به گزارش ایلنا؛استان البرز به نسبت جمعیت خود کمترین تعداد نماینده را در مجلس دارد و این مسئله در میان نامزدهای انتخابات نیز بروز یافته است. جمعیت این استان در سال‌های اخیر افزایشی تصاعدی داشته اما تعداد نمایندگان این استان هنوز‌‌ همان سه نفر باقی مانده است.

در این استان نود و سه برابر ظرفیت مجلس نامزد برای انتخابات ثبت نام کرده است و به این ترتیب یکی از فشرده‌ترین رقابت‌ها در تاریخ انتخابات ایران، در رقابت‌های البرز رقم خواهد خورد و رقابت در این استان حتی از تهران نیز فشرده‌تر خواهد بود. بیشترین تراکم نامزدهای زن نیز در همین استان اتفاق افتاده است و برای هر صندلی هفده نامزد زن مدعی حضور در مجلس هستند.

بعد از استان البرز بیشترین رقابت در استان‌های تهران، اصفهان و قم خواهد بود و خراسان رضوی و فارس و. گلستان آذربایجان غربی نیز بین چهل تا پنجاه نفر مدعی برای هر صندلی مجلس دارند. دیگر استان‌های کشور از متوسط کشوری تعداد نامزد کمتری دارند.

تهران و همسایگان تهران بیشترین حضور زنان!

تهران، البرز و قزوین بیشترین داوطلب زن را نسبت به داوطلبان مرد دارند و بیشترین فشردگی برای ورد به مجلس برای زنان نیز در این سه استان است که البته البرز با فاصله بسیار زیادی اول است و تهران و نیز فاصله زیادی با قزوین دارد.

رقابت ساده در حاشیه خلیج فارس

غیر فشرده ترین انتخابات در استان هرمزگان رخ داده است و بر اساس آمار٬ در این استان برای هر صندلی مجلس تنها بیست نامزد حضور دارند. بعد از این استان خراسان شمالی نیز انتخابات خلوتی را به نسبت استان‌های دیگر پیش روی خود خواهد دید.

کهگلویه و بویراحمد و سمنان و جای خالی زنان

به گزارش ایلنا٬ کمترین مشارکت برای زنان نیز در استان‌های کهگلویه و بویراحمد رخ داده است. در این دو استان تعداد نامزدهای زن دقیقا با صندلی‌های خالی مجلس برابری می‌کند.

فقر حضور زنان در استان کهگلویه و بویراحمد یادآور حمله اراذل و اوباش این شهر به سخنرانی یکی از زنان اصلاح‌طلب در آبان ماه امسال است.

با این حال این رقم پایین مشارکت زنان در استان سمنان که یکی از پرتراکم ترین استان‌های ایران از نظر جمعیت دانشجو است، علامت‌های سوال زیادی را به ذهن متبادر می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..