ردپای احمدی نژاد در انتخابات

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) «ائتلاف اصول‌گرایان خطوط قرمز خود را ترسیم کرده و یکی از این خطوط قرمز جریان انحرافی است. این جریان در ائتلاف اصول‌گرایی جایی ندارد، اما ممکن است تعدادی از وزرای دولت سابق در این ائتلاف حاضر شوند و جریان‌های اصول‌گرایی نیز همگی درآن نماینده‌ای داشته باشند». اینها بخشی از صحبت‌های غلامعلی حدادعادل، در اولین نشست خبری ائتلاف جریان اصول‌گرایی است. این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که بعد از ثبت‌نام اطرافیان رئیس دولت قبل، بیم حضور دوباره جریان موسوم به «احمدی‌‌نژادی‌ها» در مناصب قدرت به جان اعتدالیون، اصلاح‌طلبان و حتی اصول‌گرایان افتاده است. 

شاهد این مدعا، اظهارات غلامعلی جعفرزاده ‌ایمن‌آبادی، یکی از نماینده‌های اصول‌گرای مجلس است که از ردپای انحرافی‌ها در مجموعه ائتلاف اصول‌گرایان صحبت به میان آورده و گفته است: «از آنجایی که ما ردپای یکسری از انحرافی‌ها را در مجموعه ائتلاف اصول‌گرایان می‌بینیم، انتظار داشتیم ائتلاف بتواند خود را از این جریان انحرافی پاک و منزه کند».

سیدرضا اکرمی، نماینده اصول‌گرای مجلس در گفت‌وگو با «وقایع اتفاقیه» درباره احتمال بازگشت احمدی‌نژادی‌ها می‌گوید: «به‌طور طبیعی هم آدم خوب وجود دارد هم آدم بد. ما نمی‌توانیم یک حکم کلی و عمومی بدهیم. در دولت قبل هم روال بر همین بود». اما سؤالی که مطرح می‌شود این‌ است که چرا ائتلاف اصول‌گرایان برای ورود وزرای احمدی‌نژاد فرش قرمز پهن کرده است؟ آن‌ هم کسانی که جز در پاره‌ای موارد، جز‌ء نزدیکان او تا پایان دولت بوده‌اند. با‌این‌حال اصولگرایان بارها از احمدی‌نژاد تبری جسته‌ و اعلام کرده‌اند؛ راه اصول‌گرایی از احمدی‌نژاد جداست. 

سرمایه اصول‌گرایان

اگر از بیرون گود به ماجرا نگاه کنیم، به نظر می‌رسد اصول‌گرایان با راه‌دادن احمدی‌نژادی‌ها به فهرست‌شان، در واقع به دنبال جذب رأی احمدی‌نژادی‌ها به نفع خود هستند. محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی معتقد است: «هرکسی از سرمایه خودش برای مبارزه استفاده می‌کند. تیم احمدی‌نژاد هم در گذشته هم‌پیمانان حداد‌عادل بوده‌اند. طبیعی است که الان هم وقتی قرار است به میدان مبارزه بیایند از بضاعت و سرمایه خودشان استفاده کنند». او به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: این نشان می‌دهد که احمدی‌نژاد، سرمایه‌ای برای حدادعادل و اصول‌گرایان بود و حالا البته کس دیگری حاضر نیست با این تیم (احمدی‌نژادی‌ها) کار کند. از طرفی یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی کارگزاران کشور، نظری در تقابل با جوادی‌حصار دارد. او به «وقایع اتفاقیه» می‌گوید: «بعضی از وزرایی که در دولت احمدی‌نژاد کار می‌کردند، وزرایی ساعی و در‌عین‌حال بی‌حاشیه بودند. اگر اسم آنها در لیست هم قرار گیرد، برای لیست مشکلی ایجاد نمی‌کند، حتی ممکن است باعث قوت اصول‌گرایان شوند».

سیدرضا اکرمی، نماینده اصول‌گرای مجلس
آدم خوب و بد وجود دارد


به‌طور طبیعی هم آدم خوب وجود دارد هم بد. ما که نمی‌توانیم یک حکم کلی و عمومی بدهیم. اجازه دهید تأیید صلاحیت‌ها اعلام شوند تا بعد به افراد واکنش نشان دهیم. اصول‌گرا و اصلاح‌طلب همه‌اش دکان است. معتقدم در میان اطرافیان احمدی‌نژاد، هم آدم خوب حضور داشته هم بد. پس نمی‌شود این‌قدر کلی قضاوت کرد. 

محمدصادق جوادی‌حصار، عضو شورای مرکزی اعتماد ملی
هر کس از سرمایه خودش استفاده کند


هرکسی از سرمایه خودش برای مبارزه استفاده می‌کند. تیم احمدی‌نژاد در گذشته از هم‌پیمانان حدادعادل بوده‌اند. طبیعی است که الان هم وقتی قرار است به میدان مبارزه بیایند از بضاعت و سرمایه خودشان استفاده کنند. این نشان می‌دهد که آن تیم و یاران احمدی‌نژاد، سرمایه‌ای به جز آنها ندارند. کس دیگری هم حاضر نیست با آنها کار کند؛ اما معتقدم این بر عهده ملت است که به آنها رأی ندهند. نمی‌شود مانع حضور این افراد در انتخابات شد. تنها مانعی که می‌تواند از تکرار مجلس گذشته یا از تکرار حضور آن افراد در عرصه قانون‌گذاری جلوگیری کند، اراده ملت است. مردم اگر تصمیم بگیرند که به آنها رأی ندهند چه اهمیتی دارد که حضور داشته باشند یا نه؟ 

یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی کارگزاران
وزاری بی‌حاشیه هم داشتند


بعضی از وزرایی که در دولت احمدی‌نژاد حضور داشتند، وزرایی ساعی و درعین‌حال بی‌حاشیه بودند. اگر اسم آنها در لیست هم قرار گیرد، برای لیست مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ حتی ممکن است باعث قوت لیست باشد. همه اعضای دولت که رفتار و عملکردشان شبیه هم نیست. عضو یک حزب نبودند که مثل هم رفتار کنند. در داخل احزابمان هم همه رفتارها مشابه نیست. افراد ویژگی‌های خاص خودشان را دارند.به نظر من در دولت آقای  احمدی‌نژاد بعضی وزرا، وزیران پرکار و کم‌حاشیه‌ای بودند. ضمن اینکه خود اصول‌گرایان هم حواسشان به لیست است و اجازه نمی‌دهند افراد نااهل وارد لیست شوند. آقای حدادعادل خودش آدم معتدلی است و بعید است که  ظرفیت تلفیق با تندروها را داشته باشد. این ملاحظات را هم خود حدادعادل بیشتر از دیگران دارد و حتما اگر به سراغ مردان احمدی‌نژاد برود، حتما سراغ کسانی می‌رود که بی‌حاشیه باشند. 

جعفرشجونی، عضو جامعه روحانیت مبارز تهران
آنها اصول‌گرا هستند


به نظر من اشکالی ندارد که وزرای احمدی‌نژاد، هم در لیست اصول‌گرایان باشند؛ آنها هم اصول‌گرا هستند. روی‌هم‌رفته نمی‌شود احمدی‌نژاد را چیزی غیر از اصول‌گرایی دانست. با اینکه در این هشت سال یک کلمه از اصول‌گرایی حرف نزد، اما ما فقط می‌توانیم بگوییم او اصلاح‌طلب و جزء اهالی فتنه نیست. 

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی

 اصلاح‌طلبان هم سراغ مجلس ششمی‌ها نروند

چنانچه دولت وضعیت تفکری خود را نسبت به مشکلات مردم و بحث تعامل و اعتدال روشن نکند، مردم و مجلس آینده تکلیف این دولت را یکسره خواهند کرد. هم در میان اصول‌گرایان و هم اصلاح‌طلبان، بعضی افراطیون حرف‌هایی می‌زنند که مردم را از مشارکت حداکثری باز می‌دارند، برایشان حرف‌هایی می‌زنند که مردم را از مشارکت حداکثری بازدارند؛ هم در قول و هم در عمل! احمدی‌نژاد مشکل داشت و اصول‌گرایان نباید به سراغش بروند، از طرفی اصلاح‌طبان هم نباید دیگر به سراغ مجلس ششمی‌ها می‌رفتند، اما هم اصلاح‌طلبان و هم اصول‌گرایان این کار را کردند.  سؤال من این است چرا کسانی که محکومیت دارند ثبت‌نام کرده‌اند؟ هر دو گروه باید از افراط و تفریط بپرهیزند و افراد معتدل را وارد میدان کنند که هم بتوانند با دولت همکاری داشته باشند و هم با مردم راحت‌تر ارتباط برقرار کنند. 

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان 
اصول‌گرایان به احمدی‌نژادی‌ها نیاز دارند


جریان اصول‌گرایی به خاطر اینکه نتوانسته بود به خواست‌ها و نیازهای اصلی جامعه و مخاطبان پاسخ دهد، شاهد ریزش هواداران خود است. این جریان پس از درگذشت دو نفر از لیدرهای اصلی خود در دو سال گذشته، یعنی آقای حبیب‌الله عسکراولادی، ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری و آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس جامعه روحانیت مبارز، ضربه اساسی خورد. به نظر می‌رسد این جریان در انتخابات ۹۴ تلاش می‌کند به نوعی شکست فاحش خودش در انتخابات سال ۹۲ را جبران کند؛ اما باید گفت که آنها با تمام تلاش‌هایشان به جایی نمی‌رسند و ما شاهدیم که محمدرضا باهنر، چهره شاخص اصول‌گرایی که شاید یکی از شاخص‌ترین چهره‌های پارلمانی کشور است در انتخابات ثبت‌نام نکرد. چهره شاخص دیگر هم علی لاریجانی، حتی حاضر نیست از پرچم اصول‌گرایی استفاده کند و با پرچم مستقل وارد انتخابات مجلس در قم می‌شود. به نظر می‌رسد با حرفی که حدادعادل زده راه دیگری برای این مجموعه نمانده که بتوانند حداقل از امکانات و لجستیک وزرای دولت نهم و دهم استفاده کنند تا بتوانند از حمایت آنها بهره ببرند و تیم کاملی را شکل بدهند تا با یک چیدمان مناسب وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند.

با این وضعیت می‌توان به این نتیجه رسید جریان اصول‌گرا دنبال استفاده از شرایط ایجاد شده برای جبران وضعیت از دست رفته در انتخابات سال ۹۲ است.

بخش نظردهی بسته شده است..