خانه معین الدین حاج صدر یزد در فهرست آثار ملی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: خانه سید معین الدین حاج صدر در محله اهرستان شهر یزد با شماره ۳۱۳۳۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

محسن ذاکری نیا اظهار کرد: این خانه متعلق به دوران پهلوی و شامل دو قسمت محل سکونت شخص حاج معین الدین و محل سکونت پسر او بوده است
وی افزود: این خانه تاریخی دارای دو ورودی است که ورودی اصلی در ضلع غربی قرار دارد و پلان بنا مستطیل شکل است و بعد از ورودی یک راهرو قرار دارد که در ضلع جنوبی به حیاط راه می یابد.
معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان خاطرنشان کرد: ضلع جنوبی بنا با تغییرات کلی شامل پوشاندن تالار و تبدیل آن به اتاق با سه پنجره رو به حیاط بوده است که در زیر این قسمت زیرزمین وجود دارد و اتاق ها در ضلع های شمالی و جنوبی و غربی هستند و ضلع شرقی دارای سه ایوان نما با ستون های آجری است که همگی طاق هلالی دارند و دیوارشان با گچ پوشیده شده است و حدود نیم متر توسط پله هایی با سطح حیاط فاصله دارند و سمت راست این ضلع ورودی یک اتاق است .
ذاکری نیا، همجواری با مسجدجامع اهرستان و اینکه خانه متعلق به یکی از متمولان و بازرگانان محله اهرستان است و در محل شهرت فراوان دارد را از ویژگیهای شاخص این بنا دانست و افزود: خانه حاج صدر برای استفاده مسکونی طراحی و ساخته شده و هم اکنون با حفظ هویت، محل برپایی روضه خوانی در ایام محرم است.
وی یادآور شد: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است، حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..