عارف،لاریجانی و حداد ،سه‌گانه ریاست مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) صبا شعردوست –اگرچه خوشبین به پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس است ولی در عین حال از لیست‌های متعدد اصولگرایانی سخن می‌گوید که رسیدن به وحدت برای آنها را بسیار سخت می‌داند. با این حال به نظر می‌رسد اما اصولگرایان از سد وحدت با پایداری‌ها گذشتند اما گویا مقابل سد بزرگ‌تری متوقف شدند چراکه اعلام استقلال علی لاریجانی و یاران وی از جریان اصولگرایی در انتخابات، سدی بود که اصولگرایان نتوانستند از آن عبور کنند. هرچند که امیر محبیان، از تئورسین‌های جناح راست، معتقد است که باید تا روزهای منتهی به انتخابات صبر کرد. او همچنین پیش‌بینی می‌کند که ریاست مجلس دهم رقابتی باشد بین عارف، لاریجانی و حداد عادل.

 
ادامه این گفت‌وگو در پی می‌آید:
 
آقای محبیان به‌نظر شما اعلام استقلال آقای لاریجانی و هم‌طیفانش در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی چه تبعاتی در پی خواهد داشت؟
 
باتوجه به شناختی که از آقای لاریجانی و هم‌طیفانش داریم، معتقدم که آنها هرگز از جریان اصولگرایی جدا نمی‌شوند چون آنها نیز انتقاداتی به برخی تندروی‌ها دارند که عمده اصولگرایان نیز به این مساله اعتراض دارند، ازاین‌رو این مساله به هیچ‌وجه به معنای جدایی ایشان از اصولگرایان نیست و در عین حال در مورد حضور در لیست هم اخبار ضد و نقیضی وجود دارد که باید منتظر باشیم تا اخبار کامل دریافت و از جانب خود ایشان مطرح شود، اما در عین حال قطعا هیچ جدایی بین آقای لاریجانی و جریان اصولگرا وجود ندارد.
 
ولی خود آقای لاریجانی موقع ثبت‌نام اعلام کردند که در انتخابات به‌صورت مستقل شرکت می‌کنند..
 
این به معنای جدایی از جریان اصولگرا نیست بلکه به معنای این است که آقای لاریجانی می‌خواهد طیف وسیع‌تری را پوشش دهد و جلب آرایش بیشتر باشد.
 
حامیان آقای لاریجانی هم گفتند که در انتخابات به‌صورت مستقل شرکت می‌کنند و این نشان می‌دهد که می‌خواهند لیست جدا ارایه کنند..
 
لیست جدا به معنای جدایی از جریان اصولگرایی نیست و از اول هم مطرح می‌شد که احتمال حضور چند لیست در جریان اصولگرا وجود دارد. بنابراین نکته‌ای که وجود دارد این است که ما باید تفاوت قائل شویم بین لیست جدا و جدایی از جریان اصولگرا.
 
بنابراین اصولگرایان با تعدد لیست‌ها در انتخابات حضور پیدا می‌کنند، و این چند لیستی به اصولگرایان ضربه نمی‌زند؟
 
طبیعتا رسیدن به یک لیست واحد می‌توانست کمک کند و هر چند مطلوب بود اما رسیدن به آن دشوار بود و خواهیم دید که چند لیست از درون جریان اصولگرا بیرون خواهد آمد.
 
پیش‌بینی شما چند لیست است؟
 
حداقل دو لیست اما در عین حال روند توافقات تمام نشده و ممکن است در نهایت یک وحدت کلی هم حاصل شود به‌طوری که یک لیست ارایه شود اما در عین حال معتقدم که این کار سخت است.
 
جز طیف آقای لاریجانی چه طیف دیگری می‌خواهد لیست جداگانه بدهد؟
 
هنوز نمی‌دانم و پیش‌بینی ندارم. باید تا آخرین لحظات صبر کرد و بعد نتیجه را دید. ضمن اینکه از ریز مذاکرات خبر ندارم اما جبهه یکتا هم حتی در لیست واحد اصولگرایان خواهند بود.
 
فکر می‌کنید در نهایت اصولگرایان چه تعداد از کرسی‌های مجلس را بتوانند حفظ کنند؟
 
به نظر من اصولگرایان به نسبت مجلس فعلی و باتوجه به شرایط فعلی تغییر معناداری نخواهند کرد و احتمال این هم کم نیست که اصولگرایان بتوانند اکثریت مجلس را دوباره در اختیار داشته باشند.
 
فکر می‌کنید که طیف اعتدال در کجای مجلس قرار می‌گیرند؟
 
اگر منظورتان طیف آقای لاریجانی است که ما اینها را درون طیف اصولگرا تعریف می‌کنیم و معتقدیم که نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. اما اگر منظور شما طیف نزدیک به دولت است که آنها خود را نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌دانند و از این بابت قطعا ضرر خواهند کرد به‌دلیل اینکه اگر خودشان را وارد لیست مشترک با اصلاح‌طلبان کنند، عملا موضع خود را مشخص کرده‌اند و اصولگرایان رقیب جدی آنها در انتخابات می‌شوند.
 
اما به‌نظر نمی‌رسد که برای اعتدالیون بد باشد که با اصلاح‌طلبان لیست واحد بدهند چراکه از بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلب به‌راحتی استفاده می‌کنند…
 
انتخاب آقای روحانی به‌عنوان کاندیدا انتخاب طبیعی اصلاح‌طلبان نبود. ضمن اینکه آنچه روشن است این است که جریان اصلاح‌طلب چاره‌ای جز رأی دادن به آقای روحانی نداشت و  وی کاندیدای ناگزیر اصلاح‌طلبان بود.
 
پیش بینی شما از ترکیب مجلس آینده چیست؟
 
شاید کمی وضعیت اصلاح‌طلبان در مجلس بهتر شود و تعدادشان بیشتر شود چراکه معتقدم معلوم نیست که اعتبار دولت برای اصلاح‌طلبان خرج شود. دوم اینکه دولت نتوانسته پیامی جدی مبنی بر تغییر فضا به مردم بدهد، بنابراین مردم درنیافته‌اند که توافق باعث بهبود وضعیت آنها شود. برای همین احتمال زیادی نمی‌دهم دولت بتواند از شرایط پدید آمده برای خود بهره بگیرد. تندرو‌ها نیز تصور نمی‌کنم که موقعیت برتری پیدا کنند. از طرفی هم باید منتظر بود و دید که میزان سهم اصولگرایان معتدل در مجلس چقدر خواهد بود اما مشخص است که برای ریاست مجلس آینده بین آقایان لاریجانی، حدادعادل و عارف رقابت خواهد بود.
 
طیف آقای لاریجانی را چقدر به دولت نزدیک می‌دانید؟
 
اینها جریان اصولگرا هستند. در مورد دولت معتقدند که باید انتقاد معقول کرد و توهمی که ایجاد شده بود که جریان لاریجانی نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌شود، می‌گویم که امکان تحقق این امر وجود ندارد. از سوی دیگر به هیچ‌وجه حمایتش از رفتارهای قابل دفاع دولت به معنای پشتیبانی از جریان دولت نیست چون آنها نقدهای معقول هم دارند.
 
چقدر یک مجلس حامی دولت می‌تواند در پیشبرد اهداف دولت کمک‌رسان شود؟
 
اگر مجلس اعتدالی می‌بود و دولت هم رفتار اعتدالی خود را حفظ می‌کرد، به نفع دولت همه‌چیز پیش می‌رود اما عملا دولت الان در انتخابات موضع می‌گیرد و خود را به اصلاح‌طلبان نزدیک می‌کند که لیست مشترک دهد. اگر این اتفاق بیفتد اصولگرایان مجلس فارغ از اینکه معتدل یا تندرو هستند، به گمانم موضع انتقادی‌شان تشدید می‌شود.

بخش نظردهی بسته شده است..