هشدارنخبه اتمی یزد:

کمبود آب در کشور جدی‌تر از کمبود انرژی است

نخبه اتمی یزد و رئیس اسبق سازمان انرژی اتمی ایران گفت: مشکل کمبود منابع آب در کشور طی ۱۰ سال آینده به مراتب جدی تر و مخاطره انگیزتر از کمبود انرژی خواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از مهر، رضا امراللهی نخبه اتمی یزد در نخستین کنفرانس ملی پیشرفت های نوین در حوزه انرژی در ساوه با بیان اینکه هم اینک یکی از مهمترین چالش های انرژی در کشور ما مصرف است، افزود: مهمترین چالش حاد در انرژی مصرف انرژی است که هم اینک به خوبی مدیریت نمی شود.

وی بیان داشت: هم اینک بسیاری کشورهای دنیا با کمبود آب مواجه هستند و کشور ما نیز در منطقه خشک واقع شده که متوسط نزولات آسمانی در آن ۱۵۰ میلی متر در سال است که این رقم یک سوم میانگین جهانی بوده و عمده مصرف آن در بخش های  صنعت و کشاورزی است.

امراللهی با بیان اینکه هم اینک بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی و بیش از ۹۲ درصد است، تصریح کرد: مصرف آب کشورهای جهان در بخش کشاورزی با وجود فراوانی آب، کمتر از ۷۰ درصد می باشد که این مهم برنامه ریزی های اساسی متولیان این بخش را می طلبد.

وی یادآور شد، بخش مرکزی کشور شرایط حداقلی در بهره مندی از آب را دارد و شرایط آن روز به روز سخت تر خواهد شد و با توجه به اینکه آبادنی و رشد هر منطقه در گرو وجود منابع آبی است، با تداوم چنین شرایطی باید شاهد خالی از سکنه شدن بسیاری از مناطق کم آب در بخش مرکزی باشیم.

وی اظهار داشت: کویر مرکزی ایران به شکل یک کاسه است که قابلیت ریختن آب در آن وجود دارد لذا امکان انتقال آب از دریای مازندران و خلیج فارس در آن وجود دارد و نباید از این امر مهم برای خروج از بحران کمبود آب آینده کشور غافل شویم چون یکی از استثناهای کشور ما وجود دریا در شمال و جنوب کشور است.

امرالهی با اشاره به اینکه هدایت آب دریاها به داخل کشور علاوه بر رفع چالش های کمبود آب موجب رونق جذب توریست در مرکز کشور خواهد شد، گفت: کشور ما هم اینک علیرغم ذخایر انرژی فراوان از کمبود آب رنج می برد چون در گذشته به درستی این بخش مدیریت نشده و هم اکنون باید چاره اندیشی شود.

توجه به گسترش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر ضروری است

استاندار مرکزی نیز دراین کنفرانس گفت: ما در حوزه تاریخ و تمدن بشری در دنیا به خصوص ایران در هر مقطعی که درخشش و موفقیتی را داشتیم این موفقیت ها مرتبط با وجود انسان های فرهیخته بوده است.  

محمود زمانی قمی افزود: امروز نیز شرایط به همین شکل است و اگر یک بیماستان موفق را می بینیم رمز پویایی آن را در وجود داشتن دانشمندان و پزشکان می یابیم و اگر دانشگاه معتبری را داریم، خواهیم دید که اساتید و فرهیختگان این خیمه را بر پا کرده اند.

وی ابراز داشت: استان مرکزی مفتخر است که موسسه آموزش عالی انرژی که بسیاری از فرهیختگان آن را رهبری می کنند در این استان واقع شده است و ساوه و استان مرکزی باید نقطه درخشش این چهره های علمی باشد.

زمانی قمی با بیان این که فرهیختگان همواره موجب تحول در حوزه تاریخ و تمدن بوده اند، افزود: محدود بودن منابع انرژی فسیلی و مشکلات ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای، توجه بیش از پیش به انرژی های تجدیدپذیر را بر همگان روشن و ضروری کرده است.

وی یادآور شد: با توجه به برخورداری از پتانسیل مطلوب و مناسب انرژی های تجدیدپذیر در کشور، توسعه منطقی این منابع ارزشمند و خدادادی ضروری به نظر می رسد و از این طریق می توان در جهت اهداف توسعه پایدار نیز گام برداشت.

رویکرد استفاده صرف از سوخت های فسیلی باید تغییر کند

شهردار ساوه نیز در این همایش بیان داشت: بحران‌های سیاسی، اقتصادی و موضوعات نگران‌کننده‌ای همچون محدودیت انواع ذخایر فسیلی، دغدغه‌های زیست‌محیطی، ازدحام جمعیت، رشد اقتصادی و رشد مصرف، دانشمندان را به یافتن راهکارهای مناسب برای حل معضلات انرژی جهان معطوف کرده است.

کامران جوادی افزود: بیشتر کشورهای دنیا به اهمیت و نقش منابع انرژی به ‌ویژه انرژی های تجدیدپذیر واقف هستند و به‌طور گسترده برای بهره‌برداری از این منابع، تحقیقات وسیع و سرمایه‌گذاری های اصولی کرده‌اند و این مهم نشان از اهمیت انرژی های نو و تجدیدپذیر در جهان امروز دارد.

وی با بیان اینکه  تولید انرژی در ایران به‌طور مرسوم حول محور استفاده از سوخت‌های فسیلی، می‌چرخد و استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر از رشد و توسعه قابل دفاعی برخوردار نیست، گفت: شهرهای صنعتی مانند ساوه و سایر کلانشهرهای کشور به دلیل استفاده از سوخت فسیلی به‌طور خاص و با توجه به موضوع آلودگی هوا، نیازمند نگاه ویژه‌ای در این حوزه هستند چون این شهرها نقش و سهم مهمی در آلودگی هوا دارند.

جوادی تصریح کرد: مدیریت شهری باید تلاش کند که با ترغیب شهروندان، نهادها، سازمان‌ها و صنایع مختلف از زاویه نگاه شهری موضوع را مورد توجه قرار دهد و در راستای تغییر رویکرد و مصرف انرژی در کنار کاهش مصرف به‌دنبال روش‌های جایگزین تولید انرژی با استفاده از انرژی‌های نو و تجدیدپذیر باشد.

در ادامه این کنفرانس سایر اساتید به بیان دیدگاه مختلف در حوزه انرژی پرداختند و دکتر احمد قریب، رئیس دانشگاه انرژی ساوه، پیام دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور را به این کنفرانس قرائت کرد و محمود زمانی قمی، استاندار مرکزی از ساختمان جدید در حال احداث این مرکز بازدید به عمل آورد.

۱ دیدگاه