ثبت خانه معین الدین حاج صدر در رده آثار ملی یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) خانه پهلوی سید معین الدین حاج صدر واقع در شهر یزد، کوچه اهرستان با شماره ۳۱۳۳۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

محسن ذاکری نیا در توضیح این بنای تاریخی گفت: خانه متعلق به دوران پهلوی می باشد و شامل دو قسمت بوده که محل سکونت شخص حاج معین الدین و قسمت دیگر محل سکونت پسرشان بوده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد عنوان کرد: این خانه تاریخی دارای دو ورودی است که ورودی اصلی در ضلع غربی  قرار دارد وپلان بنا مستطیل شکل است. بعد از ورودی یک راهرو است که در ضلع جنوبی به حیاط راه می یابد همچنین داخل راهرو ورودی اتاق ضلع غربی است.

وی افزود: ضلع جنوبی بنا با تغییرات کلی شامل پوشاندن تالار و تبدیل آن به اتاق با سه پنجره رو به حیاط بوده است که در زیر این قسمت زیرزمین وجود دارد. اتاق ها در ضلع های شمالی و جنوبی و غربی هستند و ضلع شرقی دارای سه ایوان نما با ستون های آجری است که همگی طاق هلالی دارند و دیوارشان با گچ پوشیده شده است و حدود نیم متر توسط پله هایی با سطح حیاط فاصله دارند و سمت راست این ضلع ورودی یک اتاق است. وسط حیاط یک حوض دایره شکل  به چشم می خورد. در ضلع شمالی و غربی بالای دیوار اتاقها و درست زیر هره چینی آجری دیوار تزیینات مختصری از آجرکاری مشاهده می گردد. ضلع شمالی بنا نیز که حدود نیم متر توسط پله هایی با سطح حیاط فاصله دارند با شش در رو به حیاط بیشترین تعداد بازشو را دارد و با مصالح آجر و اندک تزئینات آجری دیده می شود.

ذاکری نیا همجواری با مسجدجامع اهرستان و اینکه خانه متعلق به یکی از متمولین و بازرگانان محله اهرستان است و در محل شهرت فراوان دارد را  از ویژگیهای شاخص این بنا دانست و افزود: خانه حاج صدر جهت استفاده مسکونی طراحی و احداث شده و هم اکنون با حفظ هویت محل برپایی روضه خوانی در ایام محرم است.

وی اظهار داشت: محله اهرستان که محل قرارگیری این خانه تاریخی است، یکی از محلات قدیمی یزد است و مسجدجامع اهرستان که مربوط به سده ۸ هـ.ق تاریخ ۱۸ آبان ۱۳۷۸ است و با شماره ثبت ۲۴۴۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده از جمله عناصر شاخص این محله به شمار می رود.

گفتنی است: چون بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد می باشد حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

بخش نظردهی بسته شده است..