صنایع دستی می تواند ویترین فرهنگی یزد شوند

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: صنایع دستی می توانند به کمک بسته بندی شایسته به ویترین فرهنگی تبدیل شوند و در کنار آن سطح اقتصادی و اجتماعی هر کشوری را ارتقا دهند.

محمدمهدی شرافت در کارگاه آموزشی بسته بندی و بازاریابی صنایع دستی ضمن اشاره به اهمیت بحث بسته بندی و تبلیغات عنوان کرد: صنایع دستی به مثابه داشته ای مشترک در ملل مختلف، یکی از ابزارهای بسیار مهم و کارآمد در زمینه تبادلات فرهنگی است.

وی افزود: این ابزار در شرایط کنونی جهان که همه جوامع و تصمیم گیرندگان سیاسی و فرهنگی کشورها اشاعه و نفوذ فرهنگ مردم خود به سایر مرزها را در دستور کار خود قرار داده اند می توانند ویترین فرهنگی شوند .
مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد اضافه کرد: تنوع محصولات صنایع دستی در دنیا و فروش آن در سطح داخلی و صادرات، لزوم توجه به امر بسته بندی و طراحی مخصوص به خود را می طلبد تا در مرحله عرضه، جامه ای از جنس خود بر تن کند.
شرافت اضافه کرد: این چالش پیش روی فروش و صادرات صنایع دستی به حدی مهم است که از نظر هر صاحب نظر و مقامی، بسته بندی می تواند در افزایش و بهبود آن نقشی در حد معجزه ایفا کند.
این مسئول اضافه کرد: باتوجه به اینکه یکی از محورهای اصلی طرح پنج ساله شناساندن نساجی سنتی یزد به عنوان یک سمبل است، در همین راستا در کنار سایر مباحث، شاخه های مختلف صنایع دستی استان که رویکرد جهانی دارد به صورت ویژه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
وی اظهار امیدواری کرد تا با اجرای دقیق و برنامه ریزی شده طرح ها در این سال در حوزه صنایع دستی به نقطه ای در خور توجه خواهیم رسید که یزد به عنوان قطب نساجی سنتی و پایگاه و برند صنایع دستی جلوه پیدا می کند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد ، استفاده از ظرفیت های صنایع دستی به نحو احسن و فراهم کردن زمینه برای خرید گردشگران خارجی می تواند در کنار رونق گردشگری به رونق فروش صنایع دستی نیز کمک شایان توجهی کند.
شرافت یادآور شد: بحث بازارسازی برای فروش صنایع دستی بحثی مهم و قابل تأمل است که هنرمندان و صنعتگران عزیز می توانند با استقبال از تغییرات در سلیقه ها و روز کردن و تنوع در ساخت محصولات خود به این مهم دست یابند.
از صنایع دستی استان یزد می توان فرش بافی ، زیلوبافی ، ترمه ، زری ، مخمل ، شمد، دارایی ، چادرشب ، دستمال یزدی ، روتختی ، خورجین بافی(لبافی) ، پتو ، جیم ، شال بافی ، بقچه، لنگ، قناویز، روفرشی، شال بافی ، قلم زنی، شیشه گری، بافت پادری ، کف پوش و چرم سازی، موتابی و نمد مالی اشاره کرد.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ، بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.
یزد همچنین با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر نساجی ، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شیرینی، شهر قنات و قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می شود.
این استان هم اکنون در کنار اصفهان و فارس به عنوان مثلث گردشگری ایران مقصد بسیاری از سفرهای تفریحی و توریستی و علمی گردشگران داخلی و خارجی است.
منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..