محمدرضا عارف:

مخالفت با سرلیستی من٬ دروغ است

رئیس شورایعالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان اظهار داشت: در انتخابات پیش رو فقط یک لیست از اصلاح‌طلبان منتشر خواهد شد.اینکه گفته می‌شود با سرلیست بودن بنده مخالفت شده٬ خبر کذبی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) رئیس شورایعالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان اظهار داشت: در انتخابات پیش رو فقط یک لیست از اصلاح‌طلبان منتشر خواهد شد.

محمدرضا عارف در نشست خبری شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان گفت: انتخابات اسفندماه باید در یک فضای آرام اعم از منطقه‌ای و داخلی برگزار شود تا بتوانیم یک انتخابات پرشور با مشارکت حداکثری مردم برگزار کنیم. بهترین تعریفی که می‌توان از جایگاه مجلس ارائه داد سخنان و تعریف امام خمینی (ره) خواهد بود که مجلس در راس امور است. لذا ما باید به دنبال مجلسی باشیم که در شأن ملت ایران باشد و کارآیی حداکثری را با حضور نخبگان و متخصصان کشور را دارا باشیم تا بتوانیم مطالبه‌های همه اقشار به‌خصوص جوانان و زنان را جوابگو باشیم.

قانونمداری ملاک عمل ما در انتخابات است

رئیس بینیاد امید ایرانیان با اشاره به راهبرد انتخاباتی جبهه اصلاحات در دهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی بیان داشت: راهبرد انتخاباتی در جبهه اصلاحات از حیث ماهوی و شکلی٬ جنبه‌های مختلفی را دارد که افزایش مشارکت مردم و خلق حماسه‌ای بزرگتر از خرداد۹۲ یکی از راهبرد‌هاست. قانونمداری ملاک عمل ما خواهد بود و انتظار می‌رود همه کاندیدا‌ها، طرفداران و احزاب سیاسی مُرّ قانون را رعایت کنند و از هر گونه حاشیه‌سازی بپرهیزند و مبنا براین است که با رعایت اخلاق و معنویت این حقوق پیگیری شود که البته باید در شأن انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: پایبندی بر اصل تعامل و گفت‌وگو٬ یکی دیگر از راهبردهای اساسی جبهه اصلاحات است. بار‌ها اظهار کردیم که با رقیب وارد گفت‌وگو می‌شویم و حتی اقداماتی در این خصوص صورت گرفت که تا جایی موفقیت‌آمیز بود٬ اما عده‌ای این راهبرد را قبول نکردند. در هفته‌های آینده راهبرد‌ها و محورهای دیگری اعلام خواهد شد که اگر در مجلس رای بیاوریم چه خواهیم کرد.

حوزه‌های انتخابیه تصمیم‌گیرنده هستند

عارف با اشاره به سیاست جبهه اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در داخل تاکید بر اجماع داریم و این مسئله پاسخ گروه‌های مختلفی است که از دو سال گذشته تاکنون به دنبال این موضوع بودند و پرسش‌های زیادی را دراین خصوص مطرح می‌کردند. محوریت حوزه‌های انتخابی یکی دیگر از موضوع‌هاست؛ به گونه‌ای که معیارهای مختلفی را برای کاندیدا‌ها انتخاب کردیم که در جلسه دیروز هم بخشی از آن ابلاغ شد که بر اساس آن حوزه‌های انتخابیه باید تصمیم‌گیرنده باشند. در خلال این موضوع شورای سیاست‌گذاری بیش از ۶ ماه پیش تشکیل شد و فعالیت خود را شروع کرد که قبل از آن یک سری از مراکز به صورت انفرادی عمل می‌کردند و پس از تشکیل این شورا اقدامات آن‌ها هم ساماندهی شد و به یک صدای واحد تبدیل شد. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد ترکیب اصلاح‌طلبان است. برخی از افرادی که باید در این شورا حضور پیدا می‌کردند٬ در حالت کنونی حاضر نیستند.

مخالفت با سرلیستی من٬ کذب است

وی اضافه کرد: انتخابات اسفندماه انتخابات مهمی است و برای تمامی احزاب حضور حداکثری ملی مردم با توجه به منافع ملی اولویت دارد و حتی این احزاب منافع علمی خود را پس از منافع ملی می‌دانند٬ اما متاسفانه برخی از اخبار که در رسانه ملی منعکس می‌شود عکس این را انتشار می‌دهد؛ به طوری که این واقعه را وارونه جلوه می‌دهند. اینکه گفته می‌شود با سرلیست بودن بنده مخالفت شده٬ خبر کذبی است. دوستان کارگزاران همیشه با بنده رابطه خوبی داشتند و من به دوستان ارادات داشته‌ام و اینکه اخباری مبنی بر مخالفت با سرلیست بودن بنده در رسانه‌ها منتشر شده است اخبار صحیحی نیست و بهتر است به جای استفاده از نظر فردی و سازمانی به خرد به نظر جمعی و واقعی مراجعه کنیم.

وزیر علوم دولت اصلاحات در پاسخ به اینکه الگوی انتخاباتی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۴ بر چه اساسی طرح‌ریزی شده است٬ تصریح کرد: الگوی ما٬ الگوی سال ۹۲ است و باید همین مسیر را ادامه بدهیم چرا که احساس می‌کنیم فضا به سمت اجماع ۹۲ تمایل دارد که هم اکنون این تفکر در حوزه‌های انتخابیه غالب است لذا در اسفند ۹۴ هم با یک لیست نهایی حضور پیدا خواهیم کرد.

فقط یک لیست از اصلاح‌طلبان منتشر خواهد شد

عارف ادامه داد: ما باید از تمامی ظرفیت‌های نظام برای برگزاری یک انتخابات پرشور استفاده کنیم تا خروجی آن یک مجلس مناسب و با کارآیی بالا باشد٬ اما باید توجه داشت که در ‌‌نهایت یک لیست از اصلاح‌طلبان منتشر خواهد شد و تمامی احزاب با یکدیگر همکاری خواهند کرد. در خصوص برنامه‌ها باید بگویم که اولویت برنامه‌های راهبردی ما در بخش معیشتی و اقتصادی خواهد بود و با تجاربی که اصلاح‌طلبان در ادوار مختلف مجلس داشته‌اند٬ به دنبال بهبود وضعیت معیشتی خواهیم بود.

برخوردهای افراطی و سلبی را به رقیب منتسب نمی‌کنیم

عارف در پاسخ به این سوال که آیا گروه‌های افراطی و برخوردهای سلبی در زمره اقدامات حزب رقیب جای خواهد گرفت یا خیر٬ ابراز کرد: برخوردهای افراطی و سلبی را به رقیب منتسب نمی‌کنیم چرا که آن‌ها ریشه در انقلاب دارند و بخش افراطی از آن‌ها جداست؛ از این رو به تمامی افراطیون پیشنهاد می‌کنیم که منافع ملی را مد نظر بگیرند تا بتوانیم در پیشبرد اهداف نظام جهت‌گیری حداکثری و مطمئنی را صورت دهیم به گونه‌ای که در این مدتی که شورای سیاستگذاری را بنا کرده‌ایم٬ توانسته‌ایم در بحث داخلی اصلاحات به نتیجه خوبی برسیم و امیدواریم تا مردم در اسفند ۹۴ تنها با دو لیست منسجم روبرو شوند.

اگر وارد مجلس شویم در آنجا هم موضوع وحدت را دنبال خواهیم کرد

وی در خصوص ائتلاف با اصولگران و احزاب دیگر عنوان کرد: هیچ‌وقت ائتلاف را رد نکرده‌ام و در سال ۹۲ هم بحث ائتلاف نسبی را مطرح کردم. در آن موقع در فضای رسانه‌ای گفتیم که تمامی طرفین بیایند و صحبت کنیم که البته موضوعات دیگری هم به کمرنگ شدن وحدت اصرار ورزید و به هر حال اگر وارد مجلس شویم در آنجا هم موضوع وحدت را دنبال خواهیم کرد.

فقط اصولگراها در برنامه‌های صداوسیما حضور دارند

رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخابات اصلاح‌طلبان با اشاره به اقدامات جناحی صداوسیما خاطرنشان کرد: توصیه ما به صداوسیما این است که در مسیر برگزاری پرشور انتخابات ۹۴ قدم بگذارد. متاسفانه در حالت فعلی زمانی که هر کدام از کانال‌های صداوسیما را مشاهده می‌کنیم و برنامه‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم٬ می‌بینیم که تنها چهره‌های اصولگرا در فضای رسانه‌ای کشور حضور دارند. حتی در یک کنفرانس معمولی به دلیل اینکه یک شخصیت برجسته ماهیت اصلاح‌طلبی دارد٬ از رسانه حذف می‌شود که این گله جدی ما به صداوسیما است. چرا که نباید صحبت‌های انحصارطلبی و غیر مردمی در فضای رسانه‌ای و حتی انتخابات آینده بروز و ظهور کند.

وی در باره ممنوع‌التصویر بودن سید محمد خاتمی بیان کرد: آقای خاتمی شخصیت کم‌نامی نیستند که بنده بخواهم در مورد ایشان توضیح بدهم؛ به طوری که ایشان در صحنه‌های داخلی و بین‌المللی تاثیرگذار بودند و به عنوان یکی از سرمایه‌های بزرگ این کشور تلقی می‌شوند که نمی‌توانیم از این موضوع بگذریم. در خصوص ممنوع‌التصویری ایشان آقای رئیس جمهور صحبت‌هایی را ارائه دادند و خاطرنشان کردند که این موضوع مصوبه شورای امنیت ملی نبوده٬ لذا امیدواریم آقای روحانی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

هیچ‌کدام از احزاب حق ندارند از عنوان اصلاحات سوء‌استفاده کنند

عارف در پاسخی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای جلوگیری از سوء‌استفاده برخی از احزاب از عنوان اصلاحات اندیشیده‌اید٬ اظهار کرد: هیچ‌کدام از احزاب حق ندارند از عنوان اصلاحات سوء‌استفاده کنند و خواهش ما این است که از زبان شورای عالی سیاست‌گذاری مطالب را ارائه نکنند٬ اما اینکه بخواهند نظرات حزبی خود را ارائه کنند هیچ مانعی وجود ندارد.

شعار اصلاح‌طلبان به زودی مشخص می‌شود

وی در پایان گفت: شعار اصلی جبهه اصلاحات برای انتخابات سال ۹۴ هنوز مشخص نشده اما زیرشاخه‌هایی از این شعار مشخص شده‌است که در حال جمع‌بندی هستیم و در آینده‌ای نزدیک شعار اصلی اصلاح‌طلبان را ارائه خواهیم کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..