لزوم تحول در وضعیت آبیاری کشاورزی:

بحران آب در یزد بیداد می‌کند

بحران آب به ویژه در بخش کشاورزی در شرایطی است که مسئولان را به تکاپوی برگزاری جلسات هم‌اندیشی با کشاورزان مناطق مختلف انداخته تا شاید این بحران که از آن به عنوان یک بلای نامحسوس یاد شده، رفع شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) شهرستان خاتم که از مناطق بسیار مهم استان یزد در حوزه کشاورزی است، با حوادث طبیعی متعددی از جمله خشکسالی دست و پنجه نرم می کند و این امر سبب شد تا نشست مشترک مسئولان و نمایندگان چاه‌های کشاورزی شهر هرات در شهرستان خاتم با مدیران و کارشناسان شرکت آب منطقه‌ای یزد و جمعی از مسئولان اجرایی این شهرستان برگزار شود.

امام جمعه شهر هرات در این نشست، بحران آب را یک بلای نامحسوس و بی‌صدا خواند و اظهار داشت: بلای خشکسالی از بلای سیلاب و زلزله بدتر است چرا که سیلاب و زلزله محدوده ای را تخریب می کند اما خشکسالی آرام و بی صدا تمام کشور را نابود می‌کند و خسارات آن در درازمدت ظهورکرده و عواقب آن بعدها مشخص می شود.

حجت الاسلام حسین جعفری عنوان کرد: بحران آب یکی از دغدغه های بسیار مهم است که مسئولان کشور را درگیر کرده و به دنبال راهکارهای اساسی برای حل آن هستند اما واقعیت این است که دو راه وجود دارد راه اول از لحاظ معنوی، توبه و طلب باران از خداوند و انجام واجبات است و راه دوم فرهنگ سازی، تبیین اهمیت مدیریت مصرف آب و بسیج همگانی در زمینه صرفه‌جویی در مصرف آب است.

استفاده از روش‌های نوین آبیاری با نصب کنتور هوشمند

معاون فرماندار شهرستان خاتم نیز در این نشست در مورد روشهای نوین آبیاری اظهار داشت: با نصب کنتورهوشمند بر روی چاه‌ها، روشهای نوین آبیاری مفیدتر خواهد بود و با این اقدام از توسعه سطح زیرکشت جلوگیری می‌شود در غیر این صورت با مشکلات بیشتری روبرو خواهیم شد.

محمد محمودی خاطرنشان کرد: برداشت بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی به ضرر کشاورز و منابع آب است و این روند فعلی باید اصلاح شود.

این مسئول ادامه داد: همکاری مردم و تلاش مسئولان به سود کشاورزان است و با تغییر الگوی کشت می توان از برداشت‌های بی رویه جلوگیری کرد.

دبیر هیئت اجرایی خانه کشاورز استان یزد نیز در این نشست اظهار داشت: بحران امروز آب، رهاورد مدیریت اشتباه دیروز است و این روند نادرست طی سالیان متمادی به وجود آمده است.

کشاورزان حامی سیاست‌های وزارت نیرو باشند

عبدالرسول زرنگار افزود: کشاورزان باید حامی سیاستهای وزارت نیرو باشند تا بتوانند از منابع آب زیرزمینی حفاظت کنند و این امانت را به دست نسل های آینده بسپارند و با گذشت تاریخ، آیندگان برگذشتگان خود درود فرستند.

 وی، حلقه مفقوده بین وزارت نیرو و کشاورزان را سازمان جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: کشاورزان مطالباتی دارند تا برای نصب کنتورهوشمند اقدام کنند و آن مطالبات حضور کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی است و آنها باید آگاهی لازم را در اختیارشان قرار دهند تا با کمک آنها بتوانند خود را با شرایط جدید وفق دهند.

زرنگار تاکید کرد: باید از فعالیت چاه‌های غیرمجاز جلوگیری شود تا کشاورزان تشویق شوند برنامه‌های وزارت نیرو  را اجرا کنند و این سرمایه ملی را به دست آیندگان برسانند.

از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی کشت گلخانه‌ای است

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم نیز در این نشست اظهار داشت: توسعه کشت گلخانه ای از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است و برای مصرف بهینه آب باید کانالهای آبیاری لوله‌گذاری و از روش سیستم آبیاری نوین استفاده شود.

سید اسماعیل یزدانی از اعطای تسهیلات برای استفاده از سیستم آبیاری تحت فشار به کشاورزان خبر داد و افزود: ۱۳۰ میلیون ریال به کشاورزان وام اعطا می شود که ۶۵ میلیون ریال آن به صورت کمک بلاعوض و بقیه آن تسهیلات دولتی است.

وی خاطرنشان کرد: از کشاورزان برای استفاده از روش‌های آبیاری نوین حمایت کافی می شود و کشاورزان باید برای حفظ منابع آبی، تلاش بیشتری داشته باشند.

انتقال آب از چاه و قنات به اراضی دیگر غیر قانونی است

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای یزد نیز در این نشست، انتقال آب از چاه و قنات به اراضی دیگر را غیرقانونی دانست و اظهار داشت: طبق مواد ۲۷ و ۲۸ قانون توزیع عادلانه آب، این کار ممنوع است و طبق قانون با متخلفان برخورد خواهد شد.

محمدرضا حکیمی در مورد طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی نیز در این نشست به ارائه توضیحاتی پرداخت.

وی، تعداد منابع آب شهرستان خاتم را  ۵۹۶ حلقه چاه، ۸۹ رشته قنات و ۲۱ دهنه چشمه اعلام کرد.

حکیمی افزود: تعداد کنتورهای هوشمند نصب شده بر روی چاه های این شهرستان ۱۴۶ دستگاه و برای ۱۳۷ مورد هم قرارداد نصب منعقد شده است.

مدیر دفتر حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای استان یزد، اصلاح الگوی کشت از گیاهان پرآبخواه به گیاهان کم آبخواه و اصلاح روشهای آبیاری از سنتی به مدرن را نیز از جمله روشهای مفید برای مصرف بهینه آب برشمرد.

وی خواستار همکاری بیشتر کشاورزان برای نصب هرچه سریعتر کنتورهای هوشمند آب و برق و حفظ منابع آب برای نسلهای آینده شد.

مهر

بخش نظردهی بسته شده است..