کاهش آمار فوت‌شدگان حوادث کار در استان یزد:

بروز ۳۵۸ حادثه کار در ۷ ماه امسال/ فوت ۵ کارگر در سال جاری/ کاهش حوادث به دلیل رکود اقتصادی در یزد!

آمار حوادث کار همواره با تناقض بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پزشکی قانونی استان ارائه می‌شود که تنها نقطه اشتراک آن در 7 ماه امسال، کاهش فوت شدگان حوادث کار البته با درصدهای متفاوت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری آمارهای اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان حاکی از کاهش ۸۰ درصدی فوت شدگان حوادث کار و کاهش ۶۵ درصد تعداد حوادث کار در ۷ ماه امسال است. اما آمارهای پزشکی قانونی استان افزایش تعداد حوادث و همزمان کاهش تعداد کارگران فوت شده را نشان می‌دهد.
دلایل متعددی برای توجیه این تناقض مطرح است که عمده دلیل آن پوشش کارگران و کارگاه‌های مشمول قانون کار از سوی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پوشش همه کارگران در زمره حوادث کار از سوی اداره کل پزشکی قانونی استان است.
برخی شنیده‌ها از توافق کارگران و کارفرمایان برای چشم‌پوشی از پیگیری‌های قضایی برای احقاق حقوق کارگران صدمه دیده حکایت دارد و این افراد تنها با مراجعه به پزشکی قانونی وتعیین دیه صدمات، با کارفرما کنار می‌آیند اما مسئولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان این ادعا را قبول ندارند. برخی عقیده دارند که همه حوادثی که در اداره کل پزشکی قانونی استان ثبت می‌شود به اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارش نمی‌شود. مسئولان این اداره کل معتقدند اطلاعات هر فردی که به دلیل بروز حوادث کار در مراکز درمانی بستری می‌شود، از سوی ماموران نیروی انتظامی ‌مستقر در مراکز درمانی به اطلاع بازرسان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌رسد.

بروز ۳۵۸ حادثه کار در ۷ ماه امسال
مدیر کل پزشکی قانونی استان در این خصوص به همشهری می‌گوید: در ۷ ماه امسال ۳۵۸ حادثه کار در استان اتفاق افتاده که به فوت ۲۷ کارگر مرد منجر شده است.
«امید کارگر بیده» می‌افزاید: این حوادث کار برای ۲۱‌زن و ۳۳۷ مرد کارگر در حین کار اتفاق افتاده است که برای پیگیری حقوق به مراجع قضایی معرفی شده‌اند. وی ادامه می‌دهد: این در حالی است که در ۷ ماه سال گذشته ۳۰۶‌حادثه کار در استان اتفاق افتاده که مرگ ۴۰ کارگر مرد را به همراه داشته است.
این مسئول، دستاورد مقایسه آمار حوادث کار در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را افزایش حوادث کار و کاهش فوت شدگان اعلام می‌کند. کارگر تاکید می‌کند: هر کارگری در حین کار دچار سانحه و حادثه شود در زمره آمار حوادث کار قرار می‌گیرد، حتی اگر وی و کارگاهش مشمول قانون کار نباشند.

فوت ۵ کارگر در سال جاری
اما مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از فوت ۵ کارگر در کارگاه‌های مشمول قانون کار استان در نیمه نخست امسال خبر می‌دهد و به همشهری می‌گوید: با توجه به فوت ۲۱ کارگر در ۷ ماه سال گذشته، فوتی‌های حوادث کار استان ۸۰ درصد کاهش یافته است. «محمدحسین ریاحی» می‌افزاید: در ۷ ماه امسال ۵۳‌حادثه کار در استان اتفاق افتاده در حالی که در مدت مشابه سال قبل تعداد حوادث کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار استان ۱۵۳ مورد بوده است. وی با بیان این‌که در سال گذشته ۲۶ کارگر در اثر بروز ۲۴۹ حادثه کار، جان خود را از دست داده‌اند، می‌افزاید: ۱۵۳ حادثه و ۲۱ فوتی آمار حوادث کار و فوت کارگران در ۷ ماه سال گذشته است.
ریاحی درباره تفاوت آمار حوادث کار استان بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و پزشکی قانونی نیز می‌گوید: پزشکی قانونی استان فوت کارگرانی را که در مسیر محیط کار نیز دچار حادثه شده‌اند در زمره حوادث کار قرار می‌دهد. وی با تاکید بر این‌که آمار حوادث کار استان مشمول کارفرمایان نمی‌شود، ادامه می‌دهد: پزشکی قانونی تعداد کارفرمایانی را که در زمان کار با حادثه مواجه می‌شوند نیز در زمره آمار حوادث کار به حساب می‌آورد.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه می‌دهد: هر کارگری که برای درمان جراحات ناشی از بروز حادثه در محل کار به مراکز درمانی مراجعه می‌کند، بلافاصله به اداره کل تعاون، کارو رفاه اجتماعی معرفی می‌شود. وی از ملاقات با بیمار تا بررسی کارگاه و شناسایی علت بروز حادثه از سوی بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: قطعا هیچ حادثه کاری از چشم بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان پوشیده نمی‌ماند. ریاحی با تاکید بر این‌که حوادث کار مورد تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شامل کارگران و کارگاه‌های مشمول قانون کار است، می‌گوید: بسیاری از کارگرانی که دچار حوادث کار می‌شوند، فاقد مشمولیت کارگری از جمله بیمه هستند.

کاهش حوادث به دلیل رکود اقتصادی
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کاهش حوادث کار را با توجه به رکود اقتصادی حاکم بر کارگاه‌های تولیدی استان دارای توجیه می‌داند و می‌گوید: آموزش ایمنی به کارگران و کارفرمایان و ارتقای ایمنی کارگاه‌ها از دلایل کاهش حوادث کار در کارگاه‌های مشمول قانون کار استان است. وی با اشاره به تغییر دیدگاه کارفرمایان به ایمن‌سازی محیط کار با دید سرمایه‌گذاری، اظهار می‌کند: نظارت‌ها و بازرسی‌های دوره‌ای بازرسان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم نقش موثری در کاهش حوادث کار استان داشته است.
ریاحی با بیان این‌که عمده حوادث کار استان در واحدهای صنعتی اتفاق می‌‌افتد، ادامه می‌دهد: نیمی ‌از دلایل بروز حوادث کار متوجه کارگران و نیم دیگر نیز متوجه کارفرمایان است. وی کارفرمایان را مکلف به ارائه آموزش‌های لازم به کارگران و ایجاد بستر ایمن در محیط کارگاه و الزام کارگران به رعایت نکات ایمنی می‌داند و می‌افزاید: هر یک از این موارد که رعایت نشود، به بروز حادثه منجر خواهد شد.

تقویت خودبازرسی در کارگاه‌های استان
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان از تقویت خودبازرسی در کارگاه‌های استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: به این ترتیب نمایندگان کارگاه‌ها در حوزه ایمنی کار، به عنوان بازوان اجرایی رعایت نکات ایمنی را افزایش داده و از بروز حوادث می‌کاهند. «محمدحسین ریاحی» با اشاره به انتخاب این بازوهای اجرایی برای ارتقای ایمنی کارگاه‌های استان از بدنه کارگاه‌های تولیدی، می‌افزاید: این افراد وظیفه نظارت بر نکات ایمنی از سوی کارگران و کارفرمایان را بر عهده خواهند داشت.

بخش نظردهی بسته شده است..