رقابت یزدی‌ها برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران

استان اگرچه در سال گذشته در رقابت با استان‌های نامزد پایتخت کتاب ایران از گود خارج شد اما امسال، تلاش مضاعفی را برای کسب این عنوان آغاز کرده و تاکنون نیز جزو 10 استان منتخب کشور برای کسب عنوان پایتخت کتاب فرهنگی ایران قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) به نقل از همشهری دارالعلم هرچند جزو استان‌های شاخص کشور در حوزه‌هایی مانند فرهنگ، دانش و نخبه پروری است اما سال گذشته نتوانست بر ۴‌رقیب خود پیروز شود و عنوان پایتخت کتاب ایران را کسب کند. یزد، سال گذشته نیز نامزد دریافت عنوان «پایتخت کتاب ایران» بود. تکاپوهای استان در سال گذشته برای کسب عنوان پایتخت کتاب، فرصتی بود برای مردم و مسئولان استان تا دغدغه آنها در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی تقویت شود.  مسئولان فرهنگی استان، از سال گذشته تاکنون برنامه‌هایی را برای ارتقای رویکرد مردم به مطالعه در نظر گرفتند تا شاید امسال به کسب این عنوان نزدیک‌تر شوند.

جشنواره پایتخت کتاب؛ یک حرکت فرهنگی
مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان، با اشاره به لزوم دغدغه‌مند شدن مردم در حوزه کتاب، گفت: جشنواره «پایتخت کتاب ایران» یک حرکت فرهنگی است که به تلاش مسئولان برای ایجاد انقلابی در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در استان منجر شده است.
«سیدخلف حوتی‌نژاد» افزود: تلاش سال گذشته استان برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایرانی انگیزه‌ای برای تلاش مضاعف در سال جاری شد.
وی ادامه داد: امسال با برنامه‌های جامعی که تدوین شده است، همه تلاش خود را به‌ کار خواهیم بست تا یزد به ‌عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شود. به گفته این مسئول، با آسیب‌شناسی نقاط ضعف برنامه‌های سال گذشته و مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، خیران حوزه کتاب و همچنین مردم یزد، می‌توان به شاخص‌های فرهنگی و علمی ‌کشور برای تبدیل شدن به پایتخت کتاب ایران دست یافت.
حوتی‌نژاد ادامه داد: برای انتخاب یک شهر به عنوان پایتخت کتاب ایران ویژگی‌ها و شاخص‌های خاصی در نظر گرفته خواهد شد.
به گفته وی، تدوین برنامه‌هایی متناسب با نیازهای محلی، آیین‌های بومی ‌و ارزش‌های دینی و ملی و تاثیرات پایدار برای ارتقای سطح فرهنگ کتاب‌خوانی و قابلیت الگوبرداری برای تبدیل شدن استان به پایتخت کتاب ایران مد نظر مسئولان است.
حوتی‌نژاد گفت: از دیگر رویکردهای استان برای به دست آوردن این عنوان، می‌توان به برخورداری از تازگی و کیفیت در محتوا و شیوه اجرا، استفاده از مشارکت مردمی‌ و تعامل با دستگاه‌های مرتبط برای به‌ دست آوردن سرمایه‌های اجتماعی و مادی اشاره کرد.
مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان افزود: تعداد رقیبان امسال استان برای به دست آوردن عنوان پایتخت کتاب ایران، نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
وی ادامه داد: تجربه‌ای را که استان از سال گذشته کسب کرده دیگر استان‌ها نیز به دست آورده‌اند، از این‌رو  امیدواریم استان بتواند با برنامه‌ریزی همه‌جانبه و همچنین مشارکت مردم و نهادها، از این گنجایش بزرگ فرهنگی بهره‌مند شود.
مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌استان گفت: لازم است بافت تاریخی یکپارچه یزد که در کشور و دنیا بی‌نظیر است را نیز در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی درگیر کنیم.
حوتی‌نژاد افزود: برای افزایش فرهنگ کتاب‌خوانی در میان مردم و همچنین معرفی تازه‌های کتاب استان و کشور مکانی در بافت تاریخی استان اختصاص داده‌ایم.
وی ادامه داد: مسئولان اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم قول همکاری برای برخی برنامه‌ها از جمله درگیر شدن بافت تاریخی استان در حوزه کتاب‌خوانی را داده‌اند. به گفته وی، برای همین کار، آب انباری متروکه در دل بافت سنتی یزد برای ارتقای جایگاه کتاب در نظر گرفته شده ‌است.

راه‌اندازی جمعه بازار و روز بازار کتاب
مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان از برنامه‌هایی که از سوی افراد مبتکر و خلاق استان برای ارتقای فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در استان دنبال می‌شود به راه‌اندازی جمعه‌بازار و روز بازار کتاب اشاره کرد.
وی از دیگر طرح‌ها را عرضه کتاب دست‌دوم در روز بازار کتاب، ایجاد سامانه تبادل کتاب در فضای مجازی، معرفی روستاهای دوستدار کتاب و برگزاری جشنواره شهرستان پایتخت کتاب را نام برد.
حوتی‌نژاد ادامه داد: مهم‌ترین رکن و کلید اصلی برنامه‌های پایتخت کتاب در دست شهردار یزد است.  به گفته وی، نقش شهردار در این برنامه، اجرای طرح کتابخانه دیجیتال، اِلمان‌سازی با موضوع کتاب و مواردی از این دست است که باید در شهر یزد هم دنبال شود.
حوتی نژاد گفت: معماری سنتی و بناهای خشتی استان با داشتن گنجایش بسیار برای القای فرهنگ کتاب‌خوانی برای تهیه طرح پایتخت کتاب ایران با همکاری دستگاه‌های مسئول به خدمت گرفته خواهند شد.
مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند برای افزایش رشد سرانه مطالعه شهروندان یزدی اقدام کند و برای این کار نیازمند سرمایه‌های مادی و سرمایه‌های اجتماعی است.
به گفته حوتی‌نژاد، باید گروه‌های مردمی‌ از جمله خیران مدرسه‌ساز و خیران مسجدساز نیز وارد این عرصه شوند.  وی از اجرای طرح «کتاب درمانی» در زندان‌های استان خبر داد و افزود: این حرکت بزرگ با استقبال زندانیان و مراکز اصلاح و تربیت روبه رو شده‌ و قرار است در همه زندان‌های استان اجرا شود.  حوتی‌نژاد با تأکید بر ضرورت ورود گروه‌های مردمی‌ به عرصه کتاب و کتاب‌خوانی اظهار کرد: جامعه توسعه‌یافته به مردمانی آگاه و بیدار نیاز دارد. به گفته وی، اگر موفق شویم که زندگی مردم را با کتاب همراه کنیم، به طور طبیعی خواهیم توانست از دیگر آسیب‌های اجتماعی استان نیز بکاهیم.

مزایای کسب برند پایتخت کتاب ایران
مسئول امور فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ استان، شهرهای اهواز، بوشهر، تبریز، خلخال، قم، کاشان، کرمانشاه، گنبدکاووس، نیشابور و یزد را ۱۰ شهر نامزد دریافت عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی کرد. «سیدخلف حوتی‌نژاد» گفت: سرانجام از میان این شهرها، ۵‌شهر به عنوان شهرهای شایسته تقدیر قدردانی می‌شوند و یک شهر نیز به عنوان شهر پایتخت کتاب ایران معرفی خواهد شد. وی ادامه داد: کسب عنوان «پایتخت کتاب ایران» فرصتی برای رسیدن به جشنواره «پایتخت جهانی کتاب» است و باید دستگاه‌های اجرایی و مردم برای رسیدن به این جایگاه تلاش کنند.

بخش نظردهی بسته شده است..