روزگارکساد طلاسازان یزدی:

فعالیت ۲ هزار کارگاه طلاسازی در استان یزد /مقاومت زرگرها در برابر نصب صندوق‌های مکانیزه فروش

دغدغه‌هایی درباره آینده ناگواری که در انتظار صنعت طلاسازی شهر به‌عنوان یکی از صنایع دستی قابل توجه است، وجود دارد که زرگرها عامل آن را دریافت مالیات بر ارزش افزوده از طلای ساخته شده می‌دانند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری به نظر می‌رسد بعد از اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در خصوص طلا  ، بسیاری از مردمی که روزی طلا را کالایی سرمایه‌ای قلمداد می‌کردند از فکر خرید آن برای سرمایه‌گذاری صرف‌نظر کرده‌اند چرا که از همان ابتدا باید مبلغی اضافه جز ارزش طلا را برای خرید آن صرف کنند و همین موضوع باعث انصراف آنها از خرید طلا با این تفکر می‌شود.
کارگاه‌های طلاسازی یکی پس از دیگری در حال تعطیلی‌اند و استادکاران طلاسازی یزدی یکی پس از دیگری در حال خداحافظی با این حرفه هستند و در کنار آن شاهد وفور عرضه مصنوعات طلای خارجی و ماشینی هستیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به وضعیت ناگواری که برای طلاسازان متبحر و قدیمی یزد ایجاد شده، ضرورت حمایت از رشته زیورآلات سنتی استان را نشان می‌دهد.
«محمدرضا دهقان» با اشاره به تلاش‌های این معاونت برای آموزش ساخت زیورآلات سنتی به هنرمندان جوان استان، جدایی استادکاران قدیمی و با تجربه این رشته را معضلی برای این صنعت قدیمی استان می‌داند.

مالیات بر ارزش افزوده
 به دنبال بیان این دغدغه، عضو هیات رئیسه اتحادیه زرگرهای استان عقیده دارد که اتحادیه از هیچ تلاشی برای احیای این رشته صنایع دستی دریغ نکرده اما سیاست‌های دولت مبنی بر دریافت مالیات ارزش افزوده از زرگرها به نابودی این صنعت دامن زده است.
«محمدرضا نوری‌زاده» پرداخت مالیات ارزش افزوده را بزرگ‌ترین چالش زرگرها و علت اصلی بسته‌شدن کارگاه‌ها و طلافروشی‌های شهر عنوان کرد. وی افزود: در شرایطی که طلافروشی‌هایی که زیورآلات ساخته شده استان را می‌فروشند در اثر ارتباط با کارگاه‌های سازنده طلا، از سوی اداره کل مالیاتی شناسایی می‌شوند، تمایل به عرضه طلای خارجی که نام و نشانی ندارد، افزایش یافته است چرا که مردم هم به دلیل نپرداختن مالیات بر ارزش افزوده  ، این نوع طلا را راحت‌تر خریداری می‌کنند.
نوری‌زاده گفت: این روزها به وفور شاهد عرضه طلای خارجی قاچاق در بازار زرگری استان هستیم و دلالانی طلای دوبی و ترکیه را با ضمانت در بازار در اختیار واسطه‌ها قرار می‌دهند در حالی که برای آنها مالیات و عوارضی پرداخت نشده است.
وی ادامه داد: زرگری‌های بازار یزد یکی پس از دیگری در حال خداحافظی با این حرفه هستند و بسته شدن هر زرگری، اقتصاد تعدادی خانوار را دچار معضل می‌کند چرا که افراد زیادی از صنعت طلا  امرار معاش می‌کنند.
بازرس اتحادیه صنف زرگران یزدی بیان کرد: زرگرها به دریافت مالیات ارزش افزوده از اصل طلا معترض هستند و عقیده دارند که این مالیات باید تنها از اجرت کار دریافت شود اما مسئولان همچنان بر اجرای قانونی که در این باره وضع کرده‌‌اند، مصر هستند. وی با بیان این‌که عملا ۹ درصد از ارزش طلای فروخته شده به مشتری، بابت مالیات ارزش افزوده است، گفت: البته به دلیل اجرای بد قانون گاهی مبلغ دریافتی از این حد نیز بیشتر می‌شود و در این شرایط، مردم دیگر تمایلی به خرید طلا ندارند. نوری‌زاده گفت: اداره کل امور مالیاتی استان حتی برای طلاسازانی که در زمره صنعتگران صنایع دستی قرار دارند هم جریمه‌های سنگینی را برای ارائه نکردن اظهارنامه‌های مالیاتی تعیین کرده که ادامه این روند، صنعت زرگری استان را به کلی نابود خواهد کرد.

فعالیت ۲ هزار کارگاه طلاسازی در استان
نایب رئیس اتحادیه صنف زرگرهای یزدی هم با اشاره به فعالیت ۲ هزار کارگاه طلاسازی در استان، گفت: مشکلات ناشی از دریافت مالیات ارزش افزوده برای زرگرها در همه کشور وجود دارد و از طریق مجلس و دولت در حال پیگیری است.
«محمدحسین منتظری» با اشاره به این‌که نزدیک به ۱۵ زرگر قدیمی در بازار زرگری‌ در حال فعالیت هستند، افزود: البته تعداد کارگاه‌های شناسایی شده و دارای پروانه ۷۰۰ کارگاه بیشتر نیست و مابقی به‌صورت زیرزمینی کار می‌کنند.
وی یکی از مشکلات خاص زرگرهای یزدی را دریافت مالیات ارزش افزوده از «آب شیره فروش» یعنی کسانی که طلا را آب می‌کنند عنوان کرد و افزود: این قانون در هیچ کجای کشور اجرا نمی‌شود.
این زرگر از فشار مضاعف اداره کل امور مالیاتی استان بر زرگرها خبر داد و افزود: در شرایطی که ۹۰‌درصد سازندگان طلای استان از صنعتگران صنایع دستی بوده و از پرداخت مالیات معاف هستند، اداره کل امور مالیاتی در تلاش برای دریافت مالیات از فعالان این صنف است.
این عضو هیات رئیسه اتحادیه صنف زرگرهای یزدی فشارهای مضاعف برای دریافت مالیات از سازندگان طلا را باعث لغو شدن پروانه‌های صنفی و ادامه فعالیت طلاسازان به صورت زیرزمینی دانست و افزود: در این صورت نباید انتظار داشت که اتحادیه بتواند بر عیار و کیفیت طلای این کارگاه‌ها نظارت کند. وی با بیان این‌که بر اساس، قانون مالیات ارزش افزوده باید در مرحله آخر عرضه و تنها از اجرت کار طلا دریافت شود، عقیده دارد که این قانون‌های دشوار، باعث رونق طلاهای خارجی در استانی که مهد جواهرات سنتی و دستی است، شده است.
منتظری همچنین به اجرای قانون الزام کسبه به نصب صندوق‌های مکانیزه فروش نیز انتقاد کرد و افزود: بسیاری از زرگرها توانایی ثبت خرید و فروش‌ها را ندارند و قطعا بسیاری از مشتریان نیز از این اقدام حمایت نخواهند کرد.
وی ادامه داد: امسال نزدیک به ۱۲۰۰ کارگر در کارگاه‌های طلاسازی استان بیکار شده‌‌اند که تبعات اجتماعی زیادی دارد و حدود ۳۰ درصد مغازه‌های بازار زرگری نیز تعطیل شده که این وضعیت برای صنعت طلای استان ناخوشایند است.

تلاش برای اصلاح قانون مالیات
مدیر کل امور مالیاتی استان با بیان این‌که مالیات ارزش افزوده بر اساس تفاهم نامه اتحادیه کشوری طلا و جواهر مانند سایر استان‌های کشور از زرگرهای استان دریافت می‌شود، خواسته زرگرهای استان را پرداخت نکردن مالیات ارزش افزوده عنوان کرد.
«سیدرضا نوربخش» با بیان این‌که مالیات ارزش افزوده‌ طلای زرگرها از کل مبلغ فاکتور فروش دریافت می‌شود، از تلاش‌های دولت برای اصلاح قانون دریافت مالیات ارزش افزوده از این صنف خبر داد. وی با بیان این‌که کارگاه‌های طلاسازی که به‌عنوان صنعتگر صنایع دستی شناخته شده‌اند، از پرداخت هر نوع مالیات معاف هستند، به انعکاس مشکلات زرگرهای استان به مسئولان کشوری برای رسیدگی به خواسته‌هایشان اشاره کرد. این مسئول در پاسخ به دلایل دریافت مالیات ارزش افزوده از آب شیره فروشان یا آب کننده‌های طلا نیز گفت: این‌ها در حد حرف است و اداره کل امور مالیاتی هنوز اقدامی در این باره انجام نداده است.

مدیر کل امور مالیاتی استان با اشاره به اعتراضات صنف زرگر استان از ابتدای اجرای قانون مالیات ارزش افزوده، ادامه داد: در شرایطی که زرگرها مالیات ارزش افزوده را از مشتریان دریافت و پرداخت می‌کنند، نباید مشکلی را بابت پرداخت این مالیات مطرح کنند. نوربخش درباره نصب صندوق‌های مکانیزه فروش در زرگری‌های استان نیز گفت: این قانون نظام صنفی است که همه صنوف ملزم به اجرای آن هستند تا فعالیت‌های اقتصادی صنوف شفاف‌سازی شود اما شاهد مقاومت زرگرها در برابر اجرای آن هستیم.

بخش نظردهی بسته شده است..