درباره دو خانه تاریخی ثبت شده دراستان یزد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) خانه قاجاری "بمان عباس قمی" در شهرستان میبد که دارای تنها بادگیر با پلکان در استان است، به شماره ۳۱۲۴۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.با توجه به سبک معماری، قدمت این بنا به دوران قاجار باز می‌گردد و نام آن متاثر از نام مالک قبلی بنا است که به اصرار مالک جدید برای حفظ و ماندگاری نام صاحب قبلی به روی بنا باقی مانده است.

این بنا دارای حیاط مرکزی و دارای دو ورودی در جهت‌های شرق و غرب است. ورودی بنا در جهت غرب و با یک راهروی کوتاه به ورودی دیگر می‌رسد که راه دسترسی به حیاط خانه است و در داخل این راهرو نیز پستویی وجود دارد که سقف آن دارای گوشه‌بندی‌های بسیار زیبایی است. وجه تمایز بادگیر این خانه با خانه‌های دیگر، داشتن پلکانی در داخل بادگیر است.قسمت اصلی خانه، ایوان آن است که در ضلع شمالی واقع شده و روی آن یک بادگیر بزرگ یک طرفه قرار گرفته است.

ایوان این بنا دارای پوشش سقف هلالی با کاه‌گل است و داخل ایوان دارای دو ورودی است که به اتاق‌های اطراف آن می‌رسد. ورودی یکی از اتاق‌ها مسدود شده و در انتهای ایوان نیز فضای زیر بادگیر مشاهده می‌شود و داخل دیوارها هم دو طاقچه ایجاد شده است. در ضلع غربی بنا، اتاق‌هایی است که در چوبی دارد و در دست مرمت است. همچنین در قسمت شرق نیز اتاق و یک راهرو در کنار آن است که تنوری برای پخت غذا در آن قرار گرفته است.

پوشش داخلی همه این اتاق‌ها از کاهگل است و سقف‌ها نیز به صورت ضربی ساخته شده است.البته با توجه به اینکه بنا در داخل بافت تاریخی میبد قرار دارد از ضوابط حریم بافت ثبتی میبد تبعیت می‌کند.

اما خانه تاریخی رضوانی یزد با شماره ۳۱۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. ا ین بنا شامل ۴ جهت ساخت و به صورت حیاط مرکزی است خانه دارای ۲ ورودی است که ورودی اصلی در جبهه جنوب و ورودی دیگر آن در جبهه شرق است.

بالای سردر اصلی این بنا دارای تزیینات آجرکاری است. پس از ورودی جبهه جنوب یک هشتی قرار دارد که این هشتی دارای کلاه فرنگی در سقف می باشد و در ضلع شمالی این هشتی پله بام و جبهه شرقی آن یک راهرو قرار دارد که به حیاط مرکزی راه دارد. در جبهه جنوبی این بنا یک ایوان با دهانه ۸ متر قرار دارد که پوشش سقف این ایوان ضربی با طاق (هلالی) می باشد. در طرفین این ایوان ۲ راهرو قرار دارد که ۱ راهرو موجب ارتباط هشتی با حیاط مرکزی و راهروی دیگر راه پله بام قرار دارد. بالای ایوان نیز یک بادگیر ۴ طرفه مشاهده می شود. در جبهه شمالی این بنا ۱ اتاق چهاردری و آشپزخانه قرار دارد و در جبهه شرق این بنا ۱ حوضخانه قرار دارد که یک کلاه فرنگی روی سقف آن قرار گرفته است و ۱ اتاق ۵ دری و ۲ دری که ورودی آن ها مشترک است و در پشت این اتاق ها ۱ سر طویله قرار داشته است.

جلوی اتاق های ضلع شرقی ۴ ایوان نما با ستون ها و تزیینات بسیار زیبای آجری در سرستون و پاستون ها قرار دارد. در جبهه غرب این بنا ۲ اتاق ۲ دری و یک ۵ دری قرار گرفته است. حوض بسیار زیبایی وسط حیاط به چشم می خورد که اطراف آن چندین باغچه وجود دارد. مصالح به کار رفته در این بنا خشت و آجر با پوشش گل و گچ است.

تزئینات آجری ستون ها هم در جبهه شرقی، حوض در زیرزمین و همچنین تزئینات آجری در سردر ورودی از ویژگی های بنا به شمار می آید.همچنین به دلیل اینکه بنا از جمله عناصر تشکیل دهنده بافت تاریخی یزد است حریم آن از ضوابط عرصه بافت ثبتی تبعیت می کند.

پرگار

بخش نظردهی بسته شده است..