روند سوال برانگیز اجرای برخی پروژه های شهری در یزد

شهرداری یزد میلیاردها تومان پروژه با ترک تشریفات اجرا کرد!

چندی پیش برای اولین بار یک عضو شورای شهر یزد از وضعیت پرونده های ترک تشریفات در شهرداری یزد پرداه برداشت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) در جلسه علنی روز شنبه شانزدهم خردادماه شورای شهر یزد که با حضور گسترده خبرنگاران رسانه های مختلف استان آغاز شد،یک عضو شورا با قرائت بند قانونی مربوط به ترک تشریفات مناقصه، شرایط قانونی ترک تشریفات را یادآور شد افزود: سقف معاملات با ترک تشریفات که وزارت کشور تعیین کرده است ۸۰۰ میلیون تومان در سال است.
مدرسی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران با ۱۳ هزار میلیارد می تواند حداکثر ۸۰۰ میلیون با ترک تشریفات معامله انجام دهد اما شهردار برای یزد این مبلغ را درخواست کرده است.
وی افزود: که شخص شهردار گفته است یکی از مشکلات شهرداری در سال ۹۳ این بوده که سقف تعیین شده برای ترک تشریفات برای یزد هم در نظر گرفته شده است که شهردار با لبخند تکذیب کرد. اما مدرسی قاطعانه گفت شخص خودتان گفتید.
از نکات حایز اهمیت در این بحث خبری بود که یک عضو شورا داد. مدرسی گفت: طبق بررسی ها در شش ماهه دوم سال ۹۳  شهرداری یزد حدود ۶ میلیارد تومان پروژه در قالب  ترک تشریفات داشته است که مشخص نیست چه اتفاقی افتاده  و این مبالغ در ردیف بودجه مصوب نبوده است.
بعد از اعلام این خبر تلاش های خبرنگار هفته نامه محلی پرگار برای دسترسی به اطلاعات این پروژه ها شامل تعداد و نام پروژه ها، کیفیت اجرای طرح ها، نحوه نظارت، دلایل ترک تشریفات، پیمانکاران و روند اجرا و ده ها سوال دیگر از مجموعه شهرداری یزد بی نتیجه ماند.
همه مدیران و پرسنل مربوطه با روی باز خبرنگار پرگار را به حضور می پذیرفتند و ارائه اطلاعات را صرفا بر اساس درخوسات تکتبی و تایید مسئولان بالادستی مجاز می شمردند که متاسفانه علی رغم ده ها بار حضور و پیگیری خبرنگار، در نهایت با دستور مقامات عالی رتبه شهرداری صرفا یک جزوه قوانین ترک تشریفات در شهرداری یزد در اختیار خبرنگار پرگار قرار گرفت.
 هر چند پرگار پیگیری خود را از نهادهای دیگر برای بررسی روند ترک تشریفات انجام می دهد ولی همین رفتار مسئولان شهرداری پیام روشنی برای جامعه و نهادهای نظارتی دارد.

پروژه های اجرا شده، شبه دارد
رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص شورای شهر یزد در گفتگو با پرگار تآکید کرد: ترک تشریفات مناقصات شهرداری در سال ۱۳۹۳ بیش از حد انتظار بوده است.
سید محمد علی پاکنژاد در تشریح علت تعطیلی کمیسیون تحقیق و تفحص شورای شهراظهار داشت: بعضی از ترک  تشریفات مناقصات که توسط شهرداری انجام شد مربوط به پروژه هایی بوده که دارای شبهه بوده است. بنابراین کمیسیون تحقیق و تفحص شورای شهردر سال ۹۴ برای رسیدگی به این پروزه های شبه ناک ۹۳ تشکیل شد  و دو الی سه جلسه هم برگزار کرد( پاکنژاد به عنوان رئیس کمیسیون انتخاب شد).
این عضو شورای شهر یزد در ادامه گفت: بعد از تشکیل دو سه جلسه، برخورد ها و و دیدگاه ها در بین اعضای شورای شهر باعث شد احساس کنم که اگر کمیسیون تحقیق و تفحص کار خود را هم انجام دهد و به نتیجه برساند، شورای شهر برای برخورد با تخلفات ترک تشریفات از سوی شهرداری برخورد سردی خواهد داشت بنابر این موضوع از ریاست کمیسیون مذکور استعفا دادم و به همین دلیل کمیسیون تحقیق و تفحص شورای شهر چند ماهی می شود که عملا تعطیل است.
وی درباره اینکه ترک تشریفات شهرداری باید از فیلترهای مختلفی بگذرد بیان کرد: باید حوزه مربوطه تشریفات موضوع و پروزه را تأیید کند در مرحله بعد معاونت شهرداری در همان حوزه موظف است که پس از بررسی های کافی آن موضوع را تأیید نماید و در نهایت به تأیید شهردار برسد و در صورت لزوم شورا هم باید آن را به تصویب برساند.
پاکنژاد درباره برخی از شرایط قانونی ترک تشریفات در مناقصات شهرداری گفت: نمونه هایی از مصداقات ترک تشریفات، نبودن فرصت اجرای طرح می باشد. به عنوان مثال در شورا لایحه ای تصویب می شود و شورا به دلایل گوناگون فرصت اجرای تشریفات آن را ندارد.
 وی ادامه داد: نمونه دیگر اینکه ممکن است بعضی از پروژه ها یک کار انحصاری باشد مثلا طرحی ثبت اختراع شود و در انحصار شرکت خاصی باشد و آن شرکت پروژه و طرح ابداعی را بهتر از دیگران انجام بدهد. در این صورت نمشود تشریفات انجام داد. مثلا شخصی یا شرکتی طرح ساخت آکواریوم داخل شهر را می دهد و به نام او ثبت می شود.اگر صدها شرکت هم بخواهند آن را انجام دهند کسی به آنها اجازه این کار را نمی دهد مگر به  فرد یا شرکت ارائه دهنده طرح.  
رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص شرای شهر یزد اضافه کرد: مورد دیگری که می شود در آن ترک تشریفات انجام داد زمانی است که تشریفات اجرا می شود ولی به دلایل گوناگون کسی شرکت نمی کند.
وی در پایان به دلایل مختلف که گویا اختلاف دیدگاه اعضای  شورا ،  قوانین دست و پاگیر  که مانع شفاف سازی می شود، فشار برخی نهادها و مهمتر از همه تعطیلی کمیسیون تحقیق و تفحص شورای شهر از جمله آنهاست،  نتوانست آماری از تعداد پروژه هایی که ترک تشریفات مناقصه در آنها تو سط شهرداری صورت گرفته و مقدار بودجه و هزینه های آنها را ارائه دهد.
روند پیگیری چگونه بود؟
پیرو پیگیری های صورت گرفته هفته نامه پرگار از شهرداری یزد در ارتباط با شفاف سازی ترک تشریفات شهرداری در سال ۹۳ و ۹۴،  عظیمی زاده شهردار یزد،  سوالات ارسالی پرگار را به معاونین  شهرداری جهت پاسخگویی ارجاع داده است که پس از پیگیری های مکرر و پاسکاری مسؤلین شهرداری بالاخره یکی از مسؤلین ذی ربط پس از شانه خالی کردن از جواب گویی سوالات ارسالی به پرگار گفت که از بالا دستور دادند فقط آئین نامه در اختیار شما قرار داده شود  که پس از مطالعه آیین نامه پاسخ هیچ یک از سوالات در آن یافت نشد و همچنان مسؤلین شهرداری از پاسخ دادن و شفاف سازی درباره تعداد پروژه ها و مبلغ آنها بدون اجرای تشریفات طفره می روند.

قانون چه می گوید؟
هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد ماده واحده قانون اصلاح ماده (۲۰) مکرر آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها، حد نصاب‌های موضوع قانون اصلاح ماده (۲۰ مکرر) آیین‌نامه مالی شهرداری‌ها را تعیین کرده است.
براساس این مصوبه درخصوص ترک تشریفات مناقصه برای شهرداری‌های درجه (۱۱) و (۱۲) نیز در صورتی که میزان معامله کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان باشد بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب شورای اسلامی شهر، برای معاملات ۳۰۰ میلیون تومان تا ۸۰۰ بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و شورای اسلامی شهر و تایید وزارت کشور و برای معاملات بیش از ۸۰۰ میلیون تومان بنا به پیشنهاد مستدل و موجه شهردار و تصویب شورای اسلامی شهر و تایید وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران قابل انجام است. گفتنی است شهرداری یزد مدتی است از درجه ۱۰ به ۱۱ ارتقاع یافته است.

بخش نظردهی بسته شده است..