حضور کاندیداها در دهمین انتخابات مجلس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) با اینکه کمتر از ۱۰۰ روز به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی زمان باقی است بازار گمانی زنی‌ها و شایعات درباره کاندیدا شدن اشخاص سیاسی، اجتماعی و حتی فرهنگی بسیار داغ شده است. بنابراین با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، رایزنی‌های گسترده‌ای برای انتخاب کاندیدا برای حضور در بهارستان توسط جناح‌های مختلف در حال انجام است. از طرفی دیگر لیست‌های انتخاباتی از جانب جناح‌ها و گروه‌های سیاسی منتشر می‌شود و برخی از کاندیداهایی که نامشان در آن لیست قرار گرفته اعلام بی‌اطلاعی می‌کنند و به گفته بسیاری از نام‌هایی که به عنوان نامزد در لیست‌ها گنجانده شده است نه تنها آن را تکذیب می‌کنند بلکه می‌گویند قصد کاندیدا شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارند. در این میان برخی دیگر نیز از حضور خود در انتخابات دچار شک و تردید هستند و هنوز تصمیمی برای نامزد شدن خود اتخاذ نکرده‌اند. به عقیده برخی از کارشناسان سیاسی اعلام لیست‌ها آن هم در این برهه زمانی بسیار زود است به دلیل اینکه ثبت نام‌ها در آذرماه و در اسفند ماه انتخابات اجرایی می‌شود پس باید تا اعلام نتایج نهایی اسامی و کاندیداها صبر کرد.

جاسبی و دعایی کاندیدا نمی‌شوند
هفته گذشته، عبدالله جاسبی، رئیس پیشین دانشگاه آزاد اسلامی درباره احتمال حضورش در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به عصر ایران گفته است، باتوجه به اشتغالات فرهنگی و آموزشی قصد نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را ندارم. البته با توجه به حساسیت بسیار زیاد شرایط جهانی و منطقه ای توصیه اینجانب به تمامی مردم عزیزمان به طور اعم و دانشگاهیان و نخبگان کشور به طور اخص، مشارکت حداکثری در امر انتخابات است. وی درباره شایعه کاندیداتوری‌ خود نیز گفت: طبیعی است در شرایطی که کشور رفته رفته به فضای انتخاباتی نزدیک می‌شود بازار این قبیل شایعات که باید آن‌ها را بیشتر گمانه زنی دانست گرم‌تر می‌شود.در مورد بنده نیز لازم است تاکید نمایم که کلیه اخبار و گمانه زنی‌ها در این باره غیر واقعی است و قطعا صحت ندارد. بنابراین بنده کاندیدای مجلس شورای اسلامی نمی‌شوم. از طرفی دیگر، علی رغم اینکه گفته می‌شد ممکن است حجت الاسلام سید محمود دعائی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد خواهد شد، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که وی چنین حرفی را رد کرده و گفته است « به روح امام قسم می‌خورم که هیچ انگیزه‌ و آمادگی برای کاندیدا شدن از سوی هیچ جریانی را ندارم.» و در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا نخواهد شد. همچنین چندی پیش محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان و رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در جمع خبرنگاران گفته بود، حضورم در انتخابات قطعی نشده است، اما اگر روال به همین شکل ادامه پیدا کند احتمالا کاندیدا خواهم شد. عارف در ادامه افزود: آینده اصلاح‌طلبان برای حضور در مجلس روشن است و امیدواریم اکثریت آراء را به دست آوریم و پیروز انتخابات شویم.
همسر عارف: تمایلی برای کاندیدا شدن در انتخابات مجلس ندارم
از طرفی دیگر، شنیده‌ها حاکی از آن بود حمیده مروج، همسر محمدرضا عارف قصد کاندیدا شدن از شهر یزد در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارد، اما وی در واکنش به انتشار این اخبار درخصوص کاندیداتوری‌اش در انتخابات مجلس، گفته است، همان‌گونه که محمدرضا عارف پیش‌تر تاکید کرده بود هیچ یک از اعضای خانواده او در انتخابات مجلس به عنوان کاندیدا فعالیت نخواهند داشت و شخصا هم تمایلی برای نامزدی در انتخابات مجلس ندارم. مروج با قدردانی از ابراز محبت هواداران به‌ویژه زنان و مردم شهر یزد، تاکید کرد: شخصا از زنان فرهیخته و نخبه که قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس را دارند، حمایت می‌کنم و امیدوارم ترکیب مجلس آینده به گونه‌ای باشد که زنان سهم قابل توجه‌ای در آن داشته باشند.
من حزبی هستم
اما آیا این لیست‌های منتشر شده وجود خارجی دارند؟ لیست‌ها و اسامی منتشر شده تا چه اندازه با واقعیت هم خوانی دارد؟ صادق خرازی، سفیر اسبق ایران در فرانسه و موسس حزب ندای ایرانیان درباره کاندیدا شدن خود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: من فردی حزبی هستم و قطعا حزب ندای ایرانیان تصمیم خواهند گرفت که آیا در انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشم یا خیر. او در این باره ادامه داد: اگر حزب تصمیم بگیرد من در دهمین دوره انتخابات مجلس کاندیدا شوم حتما در مورد شهر و لیست هم آن‌ها تصمیم گیری خواهند کرد.
شاید بیایم
حسین کمالی، دبرکل حزب اسلامی کار در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهد شد یا خیر به «ابتکار» گفت: هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ام، اما اگر قصد شرکت در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را داشته باشم از تهران کاندیدا می‌شوم. وی اضافه کرد: برخی از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی اسم و نام من را در لیست خود قرار داده‌اند در حالی که من چنین موضوعی را تکذیب کرده‌ام. 
کاندیدا نمی‌شوم
علی اشراقی، نوه حضرت امام خمینی(ره) درباره اینکه آیا در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهد شد یا خیر، به «ابتکار» گفت: خیر، به هیچ عنوان در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد نمی‌شوم. او در ادامه افزود: ممکن است برخی از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی اسم و نام من را در لیست خودشان اضافه کرده باشند، اما همانطور که گفتم، من قصد کاندیدا شدن در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی را ندارم. 
من اصلاح‌طلبم
شهربانو امانی، نماینده ادوار مجلس و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره نامزد شدن خود در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: شورای عالی اصلاح‌طلبان از تمام افرادی که می‌توانند در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوند، دعوت کرده است. بنابراین من به عنوان یک اصلاح‌طلب حتما از شهر تهران در انتخابات مجلس کاندیدا خواهم شد. او در ادامه تاکید کرد: اگر شورای عالی اصلاح‌طلبان تصمیم بگیرد که من در انتخابات شرکت نکنم قطعا از اصلاح‌طلبان برای کسب کرسی‌های حداکثری حمایت خواهم کرد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه اگر به عنوان نماینده در مجلس دهم حضور داشته باشد اولین اقدامی که انجام می‌دهد از برنامه‌های دولت روحانی حمایت خواهد کرد، افزود: اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی باید از برنامه‌های دولت تدبیر و امید برای رسیدن به اهدافش حمایت کنند. امانی اضافه کرد: قطعا همفکران خود را متقاعد خواهم ساخت تا لایحه و قانون فرزندخواندگی مبنی بر اینکه پدران می‌توانند با دخترخوانده‌های خود ازدواج کنند را اصلاح کنیم. بنابراین این موضوع یکی از دغدغه‌های من به شمار می‌رود که متاسفانه نمایندگان زن در دوره نهم مجلس هیچ اعتراضی برای این تصویب این لایحه انجام ندادند. وی تصریح کرد: با اصلاح این قانون امنیت و آرامش به خانواده‌ها باز می‌گردد به دلیل اینکه این قانون بنیان و امنیت خانواده‌ها را سلب کرده در حالی که مردان و پدران ایرانی دارای کرامت انسانی هستند.
من وعارف کاندیدا می‌شویم
همچنین محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی نامزد خواهد شد یا خیر، به «ابتکار» گفت: ۱۰۰ درصد از شهر تهران در انتخابات دهم مجلس کاندیدا می‌شوم، اما باید دید تا دوستان شورای عالی اصلاح‌طلبان در این باره چه نظری دارند. وی با اینکه بیش از ۸۰ درصد از نمایندگان فعلی مجلس برای مجلس امسال را نخواهند آورد، اظهار کرد: مجلس نهم بسیار ناکارآمد بوده و ملت ایران از این مجلس رضایت ندارند. بنابراین همانطور که گفتم بسیاری از نمایندگان فعلی شانس برنده شدن در انتخابات امسال را نداشته و ندارند. به گفته او، قطعا چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب نسبت به اصولگرایان شانس بیشتری برای جذب آراء مردمی دارند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه تصریح کرد: به عقیده من، مجلس امسال یعنی مجلس دهم شورای اسلامی سه قطبی خواهد شد. حق شناس در این باره اضافه کرد: در مجلس امسال اصلاح‌طلبان، محافظه کاران میانه رو و اصولگرایان رادیکال حضور خواهند داشت. این استاد دانشگاه تاکید کرد: به طور قطع محمدرضا عارف در انتخابات مجلس کاندیدا خواهد شد. 
تصمیم قطعی نگرفته‌ام
یدالله طاهرنژاد، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز درباره کاندیدا شدن خود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: در حال حاضر هنوز تصمیمی در این باره نگرفته‌ام. او در پاسخ به این پرسش پس چرا اسم شما در لیست حزب کارگزاران سازندگی از شهرستان چالوس همچنین در لیست‌های دیگر احزاب سیاسی قرار گرفته است، تصریح کرد: گنجاندن اسامی در سایر احزاب سیاسی طبیعی است به دلیل اینکه از نظر خودشان اسامی همچون من را در لیست‌های خود اضافه می‌کنند، اما همانطور که پیشتر گفته شد درحال حاضر تصمیمی درباره کاندیدا شدن خود در انتخابات گرفته نشده و فعلا در حال مطالعه و مشورت هستیم. به گفته طاهرنژاد، اگر کاندیدا شوم در لیست شورای اصلاح‌طلبان قرار خواهم گرفت به دلیل اینکه اصلاح‌طلبان لیست واحد دارند. وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر شهرستان چالوس، شهر تهران هم به من پیشنهاد شده است و اگر قرار باشد در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد شوم بین این دو یعنی تهران و چالوس مردد هستم که کدامیک را انتخابات کنم.
از تهران کاندیدا می‌شوم
فاطمه هاشمی رفسنجانی، فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی نیز درباره کاندیدا شدن خود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: هنوز تصمیمی در این باره گرفته نشده است. بنابراین نمی‌توان به طور ۱۰۰ درصد گفت در انتخابات دهم مجلس شورای اسلامی کاندیدا می‌شوم یا خیر، اما اگر قرار باشد در انتخابات شرکت کنم حتما در شهر تهران کاندیدا خواهم شد. وی در ادامه تاکید کرد: اگر هم سایر احزاب اسم و نام من را در لیست خودشان قرار داده‌اند، من اطلاعی از آن نداشته و ندارم و اگر گفتند من از آن اطلاع دارم آن را تکذیب می‌کنم به دلیل اینکه دروغ محض است.
حتما در انتخابات نامزد می‌شوم
هادی غفاری، عضو شورای مرکزی مجمع نیروهای خط امام نیز در پاسخ به پرسش که آیا در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا می‌شود یا خیر به «ابتکار» گفت: حتما در انتخابات مجلس شورای اسلامی نامزد خواهم شد. وی اضافه کرد: در حال حاضر معلوم نیست که در کدام لیست قرار خواهم گرفت، اما قطع به یقین برای شهر تهران در انتخابات حضور خواهم یافت.
معلوم نیست کاندیدا شوم
محسن هاشمی رفسجانی، فرزند آیت‌الله اکبر هاشمی رفسجانی نیز درباره کاندیدا شدن خود در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: کاندیدا شدن من در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی هنوز قطعی نشده است، اما در حال حاضر از طرف شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی به من پیشنهاد شده تا در لیست و از طرف این حزب در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوم و نه احزاب دیگر. وی در ادامه اظهار کرد: اگر قصد شرکت در انتخابات را داشته باشم حتما در لیست تهران برای مجلس شورای اسلامی نامزد خواهم شد.
تصمیمی گرفته نشده است
حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی درباره حضور خود درانتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: هنوز تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است، اما اگر به این نتیجه برسم که در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوم حتما برای شهر تهران نامزد خواهم شد.
۱۰۰ درصد نامزد می‌شوم
علی‌محمد نمازی، معاون امور استان‌های حزب کارگزاران سازندگی و نماینده ادوار مجلس نیز در پاسخ به این پرسش که آیا در انتخابات امسال مجلس شورای اسلامی نامزد خواهد شد یا خیر به «ابتکار» گفت: بله ۱۰۰ درصد در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا می‌شوم. او در ادامه افزود: من در شهرستان لنجان اصفهان برای مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهم شد. به گفته وی، فعلا در لیست جبهه مستقلین و اعتدال‌گرایان ایران قرار دارم و معلوم نیست تا در لیست حزب کارگزاران سازندگی یا دیگر احزاب حضور داشته باشم.
دعوت با احزاب 
حجت‌الاسلام مرتضی اشراقی، نوه حضرت امام خمینی (ره) نیز درباره حضور خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی به «ابتکار» گفت: هنوز معلوم نیست در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شوم، اما اگر تصمیم به این کار بگیرم حتما در شهر تهران نامزد انتخابات مجلس خواهم شد. وی در پاسخ به این پرسش که اگر در انتخابات مجلس حضور یابد در کدام لیست قرار خواهد گرفت، تصریح کرد: هر حزب و گروهی که از من دعوت کند و اگر صلاح و به مصلحت بدانم جزء لیستشان قرار خواهم گرفت. 
استعفا دادم تا کاندیدا شوم
سهیلا جلودارزاده، نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این پرسش که آیا در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهد شد یا خیر، به «ابتکار» گفت: قطعا در انتخابات مجلس نامزد خواهم شد به دلیل اینکه از سمت مشاور امور بانوان وزارت صنعت، معدن و تجارت استعفا دادم تا در انتخابات شرکت کنم. وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه مسئول اتحادیه زنان کارگر نیز هستم احتمالا جزء لیست خانه کارگر قرار خواهم گرفت. جلودارزاده تاکید کرد: ممکن است برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی اسم و نام من را جزء لیست خود قرار داده باشند که من از آن بی‌اطلاعم. 
می‌آیم
سید محمد غرضی، نماینده ادوار مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا خواهد شد یا خیر، به «ابتکار» گفت: بله، به طور قطع از تهران برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام می‌کنم. وی اضافه کرد: من می‌آیم که حرف‌هایی را که پیش از این هم مطرح کرده بودم، بزنم. غرضی درباره اینکه آیا به طور مستقل کاندیدا خواهد شد یا خیر گفت: جناح و گروه‌های سیاسی صرفا در فرم سیاسی معنی دارد، وگرنه اصل ماجرا راست، چپ و یا مستقل بودن نیست. آدم خودش اسم دارد، پس برای خودش اسم انتخاب نمی‌کند. به گفته او، مهم این است که فرد خودش آراء، عقاید و عملکردش را نشان دهد. این موضوعی است که امیدوارم در ذهن مردم هم تبیین شود تا کسی نتواند با وصل کردن خود به یک جریان سیاسی و سوءاستفاده، رای بیاورد.
۲۸ آذرماه
متاسفانه تلاش خبرنگار سیاسی روزنامه «ابتکار» برای برقراری تماس با جناح راست یعنی اصولگرایان مبنی براینکه آیا قصد کاندیدا شدن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند یا خیر بی نتیجه ماند. به نظر می‌رسد این موضوع بیش از هر چیز به بلاتکلیفی اصولگرایان درباره وحدت و همگرایی بازگردد. به هر حال باید تا ۲۸ آذر ماه امسال، روز ثبت‌نام کاندیداها صبر کرد تا مشخص شود که چه شخص یا اشخاصی در لیست‌ها، احزاب سیاسی، شهرها و استان‌ها برای کاندیدا شدن در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور خواهند داشت. برخی از کارشناسان سیاسی همچون سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات در مورد نحوه ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات مجلس دهم گفته، «من قبلا هم گفتم که مجلس دهم شبیه مجلس پنجم می‌شود یعنی اقلیت قوی و تاثیرگذار از اصلاح‌طلبان وارد مجلس می‌شوند و با توجه به شرایط موجود، چنین چیزی قابل قبول و راضی‌‌کننده خواهد بود.» بنا بر اظهارات سعید حجاریان و برخی دیگر از چهره‌های شاخص جریان اصلاحات، اصلاح‌طلبان به دنبال رایزنی با چهره‌های سیاسی مجلس پنجم شورای اسلامی هستند.

بخش نظردهی بسته شده است..