زرق و برق سیسمونی‌های امروزی:

چشم و هم‌چشمی برای خرید سیسمونی‌های گران در استان یزد/ نبود آرامش در زنان باردار یزدی

ویروس خرید اجناس مارک‌دار این روزها به خریداران وسایل نوزادان در یزد نیز سرایت کرده است و بسیاری از پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های یزدی به عنوان مسئولان خرید سیسمونی برای نوه‌ها باید جور سنگین خرید این اجناس مارک‌دار را بر دوش بکشند؛ این است که شیرینی نوه‌دار شدن این روزها در یزد گاهی به کام خانواده‌ها ت...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز)  به نقل از همشهری شیرینی ورود یک نوزاد به زندگی مشترک، گاه در پشت هزینه‌های سنگینی که برای ورود او به دنیا انجام می‌شود، گم می‌شود. داشتن سیسمونی سنگین با اجناس خارجی و مارک‌دار این روزها به یک سنت بین خانواده‌های یزدی تبدیل شده به طوری که هر روز شاهد افزایش مراکز خرید ویژه سیسمونی در شهر یزد هستیم. این روزها خانواده مادران باردار و خود آنها به جای تلاش برای حفظ سلامتی و تولد فرزندی سالم، بیشتر به فکر خرید سیسمونی شیک و گران قیمت هستند تا در مقابل خانواده همسر سربلند باشند. این در حالی است که فشار این خواسته نامتعارف و رقابت نادرست، به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌هایی وارد می‌شود که باید سنگینی این هزینه‌ها را برای رضایت دختران خود به دوش بکشند.

زرق و برق سیسمونی‌های امروزی
یک شهروند ۶۰ ساله یزدی می‌گوید: داشتن نوه آرزوی هر پدربزرگ و مادربزرگی است اما متاسفانه زرق و برق سیسمونی نوزادان این شیرینی را گاه تلخ می‌کند.
«سید علیرضا آزادفرد» می‌افزاید: رقابت برای خرید سیسمونی گران حتی آسایش را از مادران باردار نیز سلب کرده و سلامت روانی و روحی آنها و فرزندشان را در معرض خطر قرار داده است. وی ادامه می‌دهد: آنها با وارد کردن فشار به والدین خود تلاش می‌کنند که از این رقابت کذایی سربلند بیرون بیایند، غافل از این‌که تامین هزینه‌های این سیسمونی گران، طاقت فرساست.
این شهروند با اشاره به خاطراتی از تولد اولین فرزندش و سیسمونی ساده مادر همسرش برای استقبال از این نوه می‌افزاید: خرید سیسمونی باید به تامین مایحتاج نوزاد در بدو تولد محدود شود اما برخی از خانواده‌ها نیازهای نوه تا چند سال بعد از تولد را تامین می‌کنند و دیگران را نیز به درد سر می‌اندازند.

هزینه سنگین خرید شیشه‌های شیر مارک‌دار
یک خانم یزدی با اشاره به اولین تجربه نوه‌دار شدنش می‌گوید: برای تهیه سیسمونی دخترم به بازار مراجعه کردم. تنوع اجناس برایم جذاب بود اما زمانی که از قیمت‌ها مطلع شدم فهمیدم که یک سیسمونی مناسب برای ما گران تمام می‌شود. «جمیله فدایی‌حسینی» می‌افزاید: بیشتر اجناس مغازه‌های فروش سیسمونی، از شیشه شیر تا کالسکه نوزاد، همگی مارک‌دار شده و رقابت برای خرید اجناس مارک‌دار بین بانوان باردار به شدت افزایش یافته است. وی با تاکید بر این‌که تهیه سیسمونی یک سنت زیباست، اظهار می‌کند: متاسفانه این زیبایی به شدت با تجملات در آمیخته و درگیر چشم و هم‌چشمی شده است.

نبود آرامش در زنان باردار امروزی
یکی از بانوان باردار که در حال انتخاب وسایل برای تکمیل سیسمونی نوزادش است، می‌گوید: بانوان باردار امروز به جای دغدغه سلامتی خود و فرزندشان، نگران تهیه یک سیسمونی آبرومندانه هستند.
«هلن موسوی» ادامه می‌دهد: سیسمونی نوزادان در ایام گذشته یک دست لباس، قنداق، رختخواب سنتی و چند کهنه نخی به جای پوشک بود اما امروزی‌ها با افزودن وسایل غیرکاربردی، هزینه خرید سیسمونی را سنگین کرده‌اند. وی با اشاره به علاقه‌اش به خرید یک سیسمونی ساده و لازم اضافه می‌کند: همسرم هم با این ایده موافق است اما متاسفانه باید خانواده‌ همسرم هم راضی شوند تا در آینده به خانواده من خرده نگیرند. این بانوی باردار می‌افزاید: با مراجعه به فروشگاه‌های سیسمونی با لیست‌های بلندبالا و گران‌قیمتی مواجه می‌شوم که قطعا خانواده‌ام از عهده خرید آن برنمی‌آیند. وی تاکید می‌کند: بسیاری از خانواده‌ها توانایی مالی برای خرید این سیسمونی‌های گران قیمت را ندارند اما متاسفانه شاهد تن دادن پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها به خرید این وسایل غیرضروری با پرداخت اقساط بلند مدت و دریافت وام هستیم.

دیدگاه یک فروشنده
یک فروشنده سیسمونی نیز انتخاب برخی از لوازم غیرضروری و مارک‌دار را تنها به دلیل خودنمایی مادران جوان در مقابل دیگران می‌داند. «رضا احمدی» می‌افزاید: متاسفانه تب خرید سیسمونی گران حتی گریبان خانواده‌های کم بضاعت را نیز گرفته و آنها در این حوزه از خانواده‌های متمکن هم پیشی گرفته‌اند. وی می‌افزاید: مادران جوان احساس می‌کنند که با خرید سیسمونی گران و مارک‌دار، ارزش آنها در خانواده همسرانشان بالا می‌رود و بیشتر مورد توجه و احترام قرار می‌گیرند.

پدیده شوم تجمل‌گرایی
یک کارشناس اجتماعی و مذهبی با اشاره به رشد تجملات و زرق و برق در خانواده‌های ایرانی، می‌گوید: متاسفانه زرق و برق‌ها دامن‌گیر وسایل نوزادان نیز شده و خانواده‌ها را با یک پدیده نا به هنجار و آسیب‌زا روبه‌رو کرده است.
«سیدمحمد موسوی» می‌افزاید: امروزه تجمل‌گرایی، تمکن مالی ناکافی، اضطراب مادران باردار و غیره، آسیب‌هایی را متوجه جنین کرده است. وی تبلیغات و  ورود کالاهای لوکس وارداتی به عنوان سیسمونی را زمینه‌ساز ایجاد یک نمایشگاه بزرگ اجناس در اتاق کودکان می‌داند و می‌افزاید: حتی خانواده‌هایی که تمکن مالی ندارند نیز برای این‌که از دیگران عقب نیفتند خود را برای خرید سیسمونی سنگین به آب و آتش می‌زنند. این کارشناس اجتماعی و مذهبی با بیان این‌که تجملات و چشم و همچشمی یک بیماری اجتماعی است، ادامه می‌دهد: متاسفانه فقر فرهنگی دامان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته و به این مشکل دامن زده است.

غفلت از ارزش‌ها
یک کارشناس اجتماعی و مذهبی عقیده دارد که فاصله گرفتن از ارزش‌ها، باعث تغییر دید مردم به زندگی و تهیه ملزومات آن شده است. «سید محمدموسوی» ادامه می‌دهد: خانواده‌ها از سنت‌ها و رسوم گذشته خود فاصله گرفته‌اند و در گرداب چشم و همچشمی گرفتار شده‌اند، به طوری که برای تهیه یک سیسمونی حتی حاضرند ۲۰ میلیون تومان هزینه کنند. وی اظهار می‌کند: این هزینه‌های سنگین باعث شده که تن بسیاری از خانواده‌ها از شنیدن خبر نوه‌دار شدن بلرزد چرا که خرید سیسمونی کمر آنها را خم خواهد کرد. این کارشناس می‌گوید: زندگی ساده همراه با قناعت، باید به یک فرهنگ عمومی در بین خانواده‌ها تبدیل شود تا آرامش و آسایش به خانواده‌ها بازگردد.

۱ دیدگاه

  • محمدی

    سلام با عرض تشکر به خاطر ارائه این مطلب و مشکل اجتماعی.میخواستم عرض کنم که متاسفانه در یزد ما به جای اینکه ثروت مردم خرج افزایش تحقیقات شود صرف تجمل گرایی و غرور و خودنمایی شده است (البته بعضی ادم ها).بهتر است موسسه های پژوهشی در یزد تقویت شود .درست است که ما یزدی ها مقام اول کنکور را داریم ولی بعد از کنکور چی؟حرفی برای زدن نداریم زیرا اکثر نخبگان ما فرار کرده به استانهای دیگر می روند و یا برخی خانه نشینند یا به کارهای دیگر( غیر علمی )می پردازند. بهتر است تحولی ایجاد شود و فرهنگ سازی شود تا پول زیادی برخی یزدیها به تولید علم وارد شود(با ایجاد موسسات خیره و تحقیقاتی حتی به صورت وقف یا موارد دیگر) نه بلای ذهنی و روحی برخی خانواده ها گردد.لیاقت فرزندان نخبه یزدی بالاتر از این است .