واکنش روزنامه عارف به تحلیل سایت نزدیک به لاریجانی‬‎

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان (نزدیک به محمدرضا عارف) در واکنش به مطلب یک سایت نزدیک به علی لاریجانی نوشت: در آستانه انتخابات مجلس دهم با استفاده از استراژی «النصر بالرعب» تلاش دارند مانع از کاندیداتوری اصلاح‌طلبان شوند.

‫ این روزنامه الکترونیکی نوشت: هر زمان که به موسم انتخابات نزدیک می شویم بخشی از جریان رقیب اصلاحات تلاش می کند با استفاده از اهرم های قدرت مانع از حضور اصلاح طلبان در انتخابات شوند به تعبیری با ترساندن این جریان از شورای نگهبان تلاش دارند انتخابات در یک فضای غیر رقابتی انجام شود. البته در گذشته به خاطر برخی سوء تفاهم‌ها رابطه اصلاح طلبان با نهادهای نظارتی تا حدودی کمرنگ بود که البته در ایجاد این سوء تفاهم ها بخش تندرو جناح اصولگرا نقش پررنگی داشت.
در آستانه انتخابات مجلس دهم نیز این جریان با استفاده از همان استراژی «النصر بالرعب» تلاش دارند مانع از کاندیداتوری اصلاح طلبان شوند. استفاده از واژگانی همچون «تندرو» و «فتنه‌گر» برای اصلاح‌طلبان و دسته‌بندی اصلاح‌طلبان به این صفت‌های ساخته شده از سوی آنها از جمله ترفندهای این جریان است. در کنار این استراتژی کاندیداسازی برای اصلاح‌طلبان هم از دیگر شگردهای این جریان است که متاسفانه برخی از احزاب اصلاح‌طلب هم در دام این فضا سازی می افتند. در همین راستا روز گذشته یکی از رسانه‌های نزدیک به رئیس فعلی مجلس در یادداشتی به قلم سردبیر خود تلاش کرد هراس طیف نزدیک به خودش از احتمال پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات مجلس دهم را در فرضیه سازی ها در چگونگی نحوه برخورد شورای نگهبان پنهان کند.
به زعم این یادداشت نویس اصولگرا «شاخه های مختلف اصلاح طلبان، بسته به میزان تندروی یا اعتدال‌شان، روش‌های متفاوتی را برای فضاسازی انتخابات مجلس دهم ترسیم کرده اند. دست‌کم در مورد تعداد نامزدها دو روش برشمرده شده است. نخست اینکه سونامی داوطلبان را راه بیاندازند و با استفاده از عدم تایید صلاحیت بسیاری از آنها، با بهره گیری از روش مظلوم نمایی، بازار انتخابات را به سود خود گرم کنند. شورای نگهبان در برابر این فرایند که اجرای آن توسط تندوهای اصلاح طلب متصور است، دو راه در پیش رو خواهد داشت: یا مقهور فضای ناشی از تکثر نامزدها خواهد شد (که فرضی بعید است) و یا صلاحیت تعداد زیادی را احراز نخواهد کرد (که فرضی واقعی تر است). به نظر می رسد در هر دو حالت، توپ در زمین شورای نگهبان است و فرصت فضاسازی برای تندروهای اصلاح طلب فراهم خواهد شد. دومین روش اصلاح طلبان، معرفی کاندیداهای محدود است. همانگونه که برخی اصلاح طلبان معتدل گفته اند این روش به منظور پرهیز از التهاب سیاسی در انتخابات و نیز کاهش مانور شورای نگهبان در رد صلاحیت‌هاست. حتی برخی چهره های شاخص اصلاح طلب از جمله محمدرضا عارف از لابی با اعضای شوای نگهبان سخن گفته اند که برداشت عمومی از این حرف آن است که جریان اصلاح طلب به دنبال اخذ تضمین‌هایی در این زمینه است.»
این بخش از تحلیل! آقای سردبیر اولا نوعی رو درو قرار دادن شورای نگهبان در برابر یک جریان سیاسی ریشه دار است، ثانیا رایزنی‌ها و تعاملات صورت گرفته با برخی نهادهای نظارتی از سوی برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله دکتر عارف مسبوق به سابقه بوده و نه دکتر عارف به دنبال اخذ تضمین از سوی این نهادها است و نه شورای نگهبان رویه اش دادن تضمین به هیچ کدام از جریانهای سیاسی است.
روند بررسی صلاحیت ها در قانون اساسی و قانون انتخابات مشخص شده است و جای هرگونه اعمال سلیقه در این خصوص وجود ندارد. جریان اصلاحات به عنوان یک جریان ریشه دار در انقلاب که پاکدستی خود را در دوران های مختلف اثبات کرده است دغدغه چندانی نسبت به تایید صلاحیت ندارد و این نگرانی اکنون در جریان رقیب اصلاحات بیشتر نمود دارد چه آنکه اظهار‌نظرهای اینچنینی و تلاش برای رو درو قرار دادن اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان نشان از هراس رقیب از پایگاه اجتماعی اصلاح طلبان دارد، به همین دلیل تلاش می کنند گزینه‌های محوری خود برای انتخابات مجلس را به سمت اصلاح طلبان نزدیک کرده و به نوعی برای اصلاح طلبان کاندیداسازی کنند.
تعامل با نهادهای نظارتی و اجرایی در دستور کار همه جریان های سیاسی از جمله اصلاح طلبان است و اگر این نهادها سخنان رهبری در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ که فرمودند «رای مردم حق الناس» را مورد توجه قرار دهند مطمئنا هیچ جریان سیاسی نباید نگران اعمال سلیقه و خارج از قانون عمل کردن باشند.

بخش نظردهی بسته شده است..