نگرانی مردم از بحران احتمالی آب:

گلایه شهروندان اردکان از شوری آب/ ضرورت افزایش سهمیه آب انتقالی

چند روز است آب شیرین وارد سیستم آبرسانی شهری اردکان نشده و مردم با چشیدن طعم شوری آب، از این وضعیت گلایه دارند، در حالی که مدیر عامل آبفای این شهرستان مدعی است که امکان حفر چاه جدید برای دسترسی به منابع آبی شیرین در منطقه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) چند روز است آب شیرین وارد سیستم آبرسانی شهری اردکان نشده و مردم با چشیدن طعم شوری آب، از این وضعیت گلایه دارند، در حالی که مدیر عامل آبفای این شهرستان مدعی است که امکان حفر چاه جدید برای دسترسی به منابع آبی شیرین در منطقه وجود ندارد.
مردم اردکان از اتصال به شبکه آب انتقالی بسیار خرسند بودند به طوری که احساس می‌کردند دیگر آب شوری نخواهند خورد اما این شادی مدت زمان زیادی دوام نیاورد چرا که سهم‌خواهی شهرستان‌های مختلف از آب انتقالی، هر روز سهمیه این شهرستان را کمتر کرد.
با کاهش سهمیه آب انتقالی و افزایش بهره‌برداری از منابع داخلی بی‌کیفیت شهرستان، مردم دوباره شوری آب شبکه آشامیدنی را احساس کرده و معتقد هستند نمی‌توان به ظرفیت آب انتقالی اعتماد کرد از این رو مسئولان باید برای حفر چاه‌های شیرین در شهرستان اقدام کنند.

نگرانی مردم از بحران احتمالی آب
یکی از شهروندان اردکان می‌گوید: منابع داخلی آب این شهرستان هم شور است و هم کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد اما متاسفانه هر روز سهمیه آب انتقالی در حال کاهش است و مردم اعتمادی به تامین آب شهر از این ناحیه ندارند.
«حسن فتاحی» ادامه می‌دهد: قطع شدن آب شهروندان در تیرماه سال جاری نشان داد در صورتی که آب به اردکان منتقل نشود، مردم به شدت با مشکل مواجه می‌شوند اما ظاهرا مسئولان به اهمیت این موضوع واقف نیستند.
وی می‌افزاید: باید به شناسایی منابع داخلی با کیفیت در شهرستان اقدام و این منابع تنها برای مصرف آشامیدنی بهره‌برداری شود هر چند به نظر می‌رسد که دیگر آب شیرینی در منطقه وجود نداشته باشد.
این شهروند می‌گوید: شهروندان اردکان به شدت نگران بحران احتمالی آب به ویژه در تابستان سال آینده هستند چراکه با این وضعیت مردم باید به دلیل کمبود آب این شهر را ترک کنند.

ضرورت افزایش سهمیه آب انتقالی
یکی از شهروندان احمدآباد اردکان هم این معضل را در احمدآباد جدی می‌داند و می‌افزاید: کاهش سهمیه آب انتقالی به شدت روی کیفیت آب آشامیدنی این شهر تاثیر دارد و مردم به خوبی این تفاوت را احساس می‌کنند.
«ایرج سلطانی» می‌گوید: تقاضای تامین آب آشامیدنی با کیفیت و سالم حداقل خواسته مردم احمدآباد از مسئولان شهرستان و استان است اما سختی و شوری بیش از استاندارد آب، سلامت شهروندان را در معرض تهدید قرار داده است.
وی ادامه می‌دهد: منابع آب داخلی اردکان به دلیل سختی و شوری بیش از حد، باید از مدار مصرف خارج شوند و به شناسایی منابع آب شیرین و حفر چاه در نقاط دیگر شهرستان و حتی خارج از شهرستان اقدام شود.
این شهروند با تاکید بر این‌که اردکان، شورترین آب استان را دارد از مسئولان استان می‌خواهد سهمیه آب انتقالی این شهرستان را افزایش دهند تا کیفیت آب هنگام ترکیب با منابع داخلی، اندکی ارتقا یابد.

نامطلوب بودن کیفیت منابع داخلی
مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری اردکان می‌گوید: آب‌های زیرزمینی اردکان از نظر کیفیت و کمیت بدترین وضعیت را در بین شهرهای استان یزد دارد به طوری که میزان دبی برداشتی از ۱۳‌حلقه چاه موجود حدود ۱۵۰‌لیتر بر ثانیه است.
«رضا چهره‌آزاد» ادامه می‌دهد: منابع زیرزمینی این شهرستان از نظر کیفیت نیز شرایط نامطلوبی دارند به طوری که حداقل ای.سی یا شوری آب‌ها ۲۵۰۰ میکروموس بر ثانیه است.
وی می‌افزاید: به دلیل نبود منطقه مناسب برای حفر چاه، تمام چاه‌ها در قسمت جنوب غربی اردکان حفر شده و حتی ۱۱‌حلقه چاه در حریم یکدیگر قرار دارند و کارشناسان آب منطقه‌ای معتقد هستند که امکان حفر چاه جدید در اردکان وجود ندارد.
این مسئول میزان دبی آب انتقالی به اردکان را به طور متوسط ۱۸۰ لیتر بر ثانیه اعلام می‌کند و می‌افزاید: مجموع دبی آب انتقالی و چاه‌های شهرستان در شرایط مناسب ۳۳۰ لیتر بر ثانیه است در صورتی‌که میزان مصرف در زمان اوج ۳۷۰ لیتر بر ثانیه است.
چهره‌آزاد ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که سالانه ۱۵۰۰ انشعاب آب به فروش می‌رسد، لازم است که سالانه منابع جدیدی با آبدهی ۲۰ لیتر بر ثانیه به منابع آبی شهرستان اضافه شود اما با توجه به وضعیت حاکم بر منابع زیرزمینی، این نیاز عملا پوشش داده نمی‌شود.
وی می‌افزاید: این وضعیت وابستگی شدید اردکان به آب انتقالی را نشان می‌دهد به طوری که همانطور که شهروندان مدعی شدند قطع چند ساعت آب انتقالی، بحران جدی آب را در این شهرستان به وجود خواهد آورد.
مدیر آبفای اردکان تاکید کرد: لازم است تدابیر جدی و فوری از طرف مسئولان برای تامین آب مورد نیاز اردکان و احمدآباد در سال‌های آینده، بررسی منابع پایدار، رفع وابستگی کامل به آب انتقالی و جلوگیری از به وجود آمدن بحران جدی آب به عمل آید.

مکث
محرومیت اردکان از منابع آب شیرین
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای از محرومیت اردکان از منابع آب شیرینی خبر می‌دهد و می‌افزاید: تامین آب شرب یکی از وظایف شرکت آب منطقه‌ای است اما زمانی که آب مناسبی برای برداشت از سفره‌ها موجود نباشد، باید به‌دنبال منابع دیگر بود. «سیدمحمد طباطبایی» با اشاره به قرارگرفتن اردکان در دشت یزد – اردکان و ممنوعیت بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی این شدت، ادامه می‌دهد: اگر منابع آب شرب مناسب برای تامین نیاز مردم شناسایی شود، به صدور مجوز برداشت به شرکت آب و فاضلاب اقدام خواهد شد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..