انتقال آب از دریای عمان به ۱۷ استان؟

no-thumbs

طرح انتقال آب به 17 استان از دریای عمان در دست مطالعه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) «رحیم میدانی» در حاشیه بازدید از سد مخزنی شهرستان مرزی در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: تامین آب شرب مردم از جمله چالش هایی است که دولت با تمام توان در صدد رفع آن است.

وی از سازمان مدیریت و برنامه ریزی خواست، در تخصیص منابع مالی به طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی که اهیت زیادی دارد، توجه ویژه داشته باشد.

میدانی افزود: هم اکنون بیش از ۵۰ درصد منابع آب کشور از محل منابع آب زیرزمینی تامین می شود و سالانه ۵۰ میلیارد مترمکعب از منابع آب زیرزمینی به مصرف می رسد.

وی حجم مخزن سدهای کشور را حدود ۴۸ میلیارد مترمکعب عنوان کرد و گفت: سالانه دو میلیارد مترمکعب آن تبخیر می شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تاکید براینکه درگذشته نمی شد با اعتبار قطره چکانی معضل کم آبی روستاها را رفع کرد یادآور شد: امسال توجه ویژه ای به این بخش شده است.

میدانی با بیان اینکه در سال ۹۳ تنها دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شده بود، گفت: این میزان در سال جاری به ۲۰هزار میلیارد ریال افزایش یافت که ۶۰۰ میلیارد ریال آن به خراسان جنوبی اختصاص می یابد.

این مسوول یادآور شد: اگر سه سال متوالی، سالانه دو هزار میلیارد ریال اعتبار برای آبرسانی به روستاها در نظر گرفته شود می توان در این مدت ۷۶۰ مجتمع آبرسانی روستایی احداث کرد.

میدانی با بیان اینکه در حال حاضر افزون بر شش هزار روستا با تانکر آبرسانی می شود، گفت: با احداث مجتمع های آبرسانی در سه سال آینده در صورت تخصیص اعتبار مشکل آبرسانی به روستاها رفع می شود.

وی گفت: همچنین در بودجه سال ۹۵ نیز ۲۵هزار میلیارد ریال برای آبرسانی روستا پیشنهاد شد تا بتوان معضل کمبود آب شرب را در روستاها رفع کرد.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی نیز با مشکل آب رو به روست و بیشتر مصارف آب شرب استان از منابع آب زیر زمینی است.

به گفته معاون وزیر نیرو ،خراسان جنوبی جزو استان های کم آب کشور است و از طرفی همه استان ها نیازمند توسعه در بخش های مختلف و ایجاد اشتغال هستند.

وی افزود: سیاست دولت بر این است که روستاها خالی از سکنه نشود و مهاجرت روستاییان به شهرها نیز افزایش پیدا نکند.

میدانی با بیان اینکه خراسان جنوبی از لحاظ منابع آب زیرزمینی خیلی غنی نیست، افزود: این استان در مطالعه تامین آب شرب یکی از اولویت های وزارت نیرو است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا برای بررسی طرح آمایشی سرزمین خراسان جنوبی در سفری دو روزه برای تامین منابع آب به این استان سفر کرد.

منبع: ایرنا

بخش نظردهی بسته شده است..