انتظار ۷ ساله برای ساخت پیست سوارکاری اشکذر

no-thumbs

یکی از مصوبات بی سرانجام دولت قبل در استان، ساخت پیست سوارکاری اشکذر است؛ ساخت این پیست در اشکذر با توجه به قطب پرورش اسب بودن این شهرستان و برگزاری مسابقات سوارکاری و زیبایی در آن، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود اما تعلل در واگذاری زمین پس از گذشت 7 سال، همچنان مانع اجرای این طرح است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اخبار یزدی ها( یزدی نیوز) هیات دولت دهم در سومین سفر استانی به یزد، مصوب کرد که ۲۲۰ هکتار زمین برای ساخت پیست سوارکاری در اشکذر به شهرداری اختصاص یابد تا با سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی، بزرگ‌ترین پیست سوارکاری کشور در این شهرستان ساخته شود، مصوبه‌ای که همچنان چشم انتظار اجرای مرحله اول کار یعنی واگذاری زمین است.


نبود پیست در قطب سوارکاری کشور
رئیس هیات سوارکاری استان با اشاره به فعالیت بیش از ۱۴۰ باشگاه سوارکاری در استان از مجموع ۴۰۰ باشگاه موجود در استان بر ضرورت ساخت پیست سوارکاری در اشکذر تاکید کرد.
«احمد زارع‌پور» افزود: ۷ سال پیش در سفر هیات دولت به استان با پیگیری‌های هیات سوارکاری، ساخت پیست سوارکاری برای اشکذر به تصویب رسید و قرار شد ۲۰۰ هکتار زمین برای ساخت این پیست به شهرداری اختصاص یابد.
وی ادامه داد: همچنین دولت یک میلیارد تومان اعتبار برای تامین زیرساخت‌های این طرح به استان اختصاص داد که به دلیل واگذار نشدن زمین، بخش‌هایی از این اعتبار هم که به استان اختصاص یافت در حوزه‌های دیگر هزینه شد.
این مسئول با گلایه از واگذار نشدن زمین برای ساخت این پیست با گذشت ۷ سال گفت: در جلسات مکرر با مسئولان منابع طبیعی استان، محدودیت‌های واگذاری ۲۲۰ هکتار زمین مطرح و قرار شد که در نهایت ۹۰ هکتار زمین در همین محدوده برای اجرای پیست واگذار شود که همین مساحت نیز واگذار نشده است.
زارع‌پور افزود: ما به همین ۹۰ هکتار هم برای ساخت پیست راضی هستیم، به این دلیل که فضای دولتی برای ورزش سوارکاری در استان وجود ندارد و پیست صفائیه یزد هم در اجاره هیات سوارکاری است.
وی درباره اهمیت ساخت این پیست برای ورزش سوارکاری استان گفت: اشکذر قطب سوارکاری کشور است و به عنوان کانون اسب اصیل در کشور شناخته می‌شود.
به گفته زارع‌پور، میزبانی برگزاری مسابقات زیبایی اسب که ۲ بار در سال برگزار می‌شود نیز موید جایگاه اشکذر در این رشته است.
رئیس هیات سوارکاری استان از وجود ۶ هزار راس اسب شامل ۳۸۰۰ راس اسب عرب و ۲۲۰‌اسب از سایر نژادها خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۰۰‌درخواست جدید برای ایجاد باشگاه سوارکاری در استان مطرح است که برای فعالیت آنها نیاز اساسی به ساخت پیست داریم.
وی با اشاره به جایگاه برتر استان در رشته سوارکاری افزود: ایجاد پیست ظرفیت درخشش استان را در رشته پرش اسب نیز ارتقا خواهد داد، چرا که در حال حاضر با کمترین امکانات در رتبه ششم کشور قرار داریم.

ارائه نشدن طرح از سوی شهرداری
اما مدیر اداره منابع طبیعی اشکذر علت واگذارنشدن زمین برای ساخت پیست سوارکاری را ارائه نکردن طرح از سوی شهرداری عنوان کرد و افزود: کمیته فنی اداره منابع طبیعی بعد از دریافت طرح از سوی شهرداری، مقدمات واگذاری زمین را فراهم خواهد کرد.
«علی زارع سروی» افزود: وسعت محدوده واگذاری از ۲۰۰ هکتار کاهش یافته است و ساخت و سازهای این پیست باید در محدوده‌ای به وسعت ۶۰ هکتار که فاقد پوشش گیاهی است، انجام شود.
وی از ممنوع نبودن بهره‌برداری از اراضی دست‌کاشت با حفظ فضای سبز موجود خبر داد و افزود: ۱۴۰‌هکتار باقیمانده در محدوده درختان طاق قرار دارد که شهرداری می‌تواند به عنوان بهره‌بردار از آن استفاده کند؛ اما مجوز ساخت و ساز در این محدوده را ندارد.
این مسئول با اشاره به طرحی که از گذشته از سوی شهرداری برای منابع طبیعی ارسال شده است، گفت: این طرح جامع نبود؛ از این رو از شهرداری خواستیم که طرح جامعی را برای این پیست به اداره منابع طبیعی ارائه کند که هنوز این اتفاق نیفتاده است.

واگذاری ۶۰ هکتار به ارائه طرح نیاز ندارد
اما شهردار اشکذر درباره واگذاری زمین از اداره منابع طبیعی استان گفت: هنوز اتفاقی برای واگذاری زمین رخ نداده است اما بر اساس شنیده‌ها ظاهرا قرار است به تازگی ۶۰ هکتار زمین برای ساخت ساختمان‌های اداری پیست به شهرداری واگذار شود.
«مهدی جعفری‌پور اشکذری» درباره ارائه نشدن طرح از سوی شهرداری نیز گفت: برای واگذاری زمین به‌منظور ساخت و ساز نیازی به ارائه طرح نیست و قرار است به زودی این اتفاق بیفتد.
وی با اشاره به پیگیر بودن شهرداری برای ساخت این پیست گفت: اداره منابع طبیعی استان از ابتدای تصویب این مصوبه با واگذاری ۲۲۰‌هکتار زمین مخالفت کرده و در نهایت ۲ سال پیش مصوب شد که ۹۰‌هکتار زمین خارج از محدوده جنگل دست‌کاشت برای ساخت پیست به شهرداری واگذار شود که در حال حاضر این مقدار به ۶۰ هکتار کاهش یافته است.
وی از مشارکت شهرداری با سرمایه‌گذاران متقاضی برای ساخت این پیست سوارکاری که از ضروریات شهر اشکذر است، خبر داد و افزود: بر اساس برآورد اولیه ساخت این پیست به ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که البته سرمایه‌گذاران برای همکاری در خصوص ساخت آن، اعلام آمادگی کرده‌اند.
این مسئول مکان انتخابی برای ساخت پیست را بسیار مناسب دانست و افزود: نزدیکی این اراضی به ایستگاه راه آهن برای جابه‌جایی اسب‌ها و رفت و آمد علاقه‌مندان از محاسن اصلی به شمار می‌رود.

محدودیت واگذاری اراضی دست کاشت
مدیر امور اراضی اداره کل منابع طبیعی استان درباره شرایط واگذاری زمین گفت: جنگل‌های دست  کاشت بر اساس قانون قابلیت واگذاری ندارند و با توجه به وسعت زمین مورد نیاز برای ساخت پیست در شهرستان، امکان واگذاری زمین در نقاط دیگر وجود دارد. «سیدمحمد موسوی» افزود: از طرف دیگر مبنای واگذاری زمین به دستگاه‌ها در کنار داشتن مصوبه، داشتن اعتبار مصوب است و از این رو تا زمانی که طرح فاقد اعتبار مصوب باشد، شرایط لازم برای واگذاری زمین را ندارد.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..