ثبت ملی خانه پاینده یزد در فهرست آثار ملی

no-thumbs

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد گفت: خانه پاینده یا گذشتی ها واقع در محله شاه ابوالقاسم، پشت مسجدجامع کبیر یزد به شماره 31309 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمحسن ذاکری نیا در خصوص این بنای تاریخی گفت: با توجه به ساختار معماری ،بنا متعلق به اواخر قاجار و اوایل دوره پهلوی بوده و وجه تسمیه آن متاثر از نام دو مالک بناست.

وی افزود: خانه گذشتی ها دارای پلانی مربع شکل است که پس از ورودی یک راهرو وجود دارد که به حیاط می رسد.
سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد اضافه کرد: این خانه به صورت حیاط مرکزی است که در جبهه جنوبی آن ایوان بزرگی مشاهده می شود؛ داخل ایوان دو ورودی قرار دارد که به اتاق و راهرو طرفین ایوان می رسد. همچنین ایوان دارای طاق ضربی است و داخل آن با پوشش گچ اندود شده است.
ذاکری نیا با اشاره به اینکه نزدیکی بنا به مسجد جامع و عبور قنات اشکذر از داخل بنا جزء ویژگی آن محسوب می شود ، ادامه داد: باتوجه به اینکه خانه یک بنای ارزشمند داخل بافت به حساب می آید و خطر تخریب آن را تهدید می کند، همچنین پیگیری های مالک، ضروری به نظر رسید این بنای باارزش تاریخی به صورت اضطراری به ثبت برسد.
تاکنون تعداد حدود ۱۶۰۰ اثر از استان یزد در فهرست آثار ملی غیرمنقول به ثبت رسیده است.
استان یزد ۲۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد که شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی به مساحت عرصه ۷۴۳ هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
یزد گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه ها، زیارتگاههای زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ،بادگیرها و بازارچه ها اشاره کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..