روان‌سازی مراحل صدور پروانه ساختمان در یزد

no-thumbs

شهرداری یزد در نظر دارد از اول مهرماه امسال، زمان صدور پروانه‌های ساختمانی در شهرداری را از 15روز به 7‌روز کاهش دهد تا روند صدور پروانه‌های ساختمانی تسهیل شود چرا که یک سوم ساخت و سازهای شهر بدون پروانه انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشهر یزد، شهری وسیع با انواع مدل‌های ساخت و ساز شامل ساختمان‌های ویلایی و مجتمع‌های مسکونی است و گستردگی شهر نظارت بر ساخت و سازها را دشوار کرده است.
بیشتر متخلفان خانه‌های بدون پروانه را در روزهای تعطیل و یا ساعات شبانه که گشت اجرائیات شهرداری فعال نیست، می‌سازند و مواجهه با ساختمان‌های نیمه‌کاره و تکمیل شده غیرمجاز راهی جز معرفی آنها به کمیسیون ماده۱۰۰ و جریمه‌کردن مالک باقی نمی‌گذارد. کارشناسان دلایل مختلفی را در افزایش ساخت و سازهای غیرمجاز در شهر موثر می‌دانند اما یکی از مهم‌ترین این دلایل، طولانی بودن زمان صدور پروانه ساختمانی در دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری، سازمان نظام مهندسی، دفاتر خدمات مهندسی و غیره است.

روان‌سازی مراحل صدور پروانه در شهرداری
معاون شهرسازی شهردار یزد با بیان این‌که شهروندان یزدی در حال حاضر برای طی مراحل صدور پروانه در شهرداری، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ روز زمان صرف می‌کنند، گفت: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری در تلاش برای کاهش این زمان به حداکثر ۷ روز است که از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد. «مهدی فعالی» افزود: این معاونت در تلاش برای تسهیل در صدور مجوز ساخت و ساز است چرا که مشکلاتی که در مراحل صدور پروانه وجود دارد، باعث سوق دادن شهروندان به ساخت‌و سازهای غیرمجاز شده است. وی با تاکید بر ضرورت روان‌سازی مراحل صدور پروانه ساختمانی در شهرداری گفت: مردم باید در کوتاه‌ترین زمان موفق به طی مراحل لازم برای دریافت پروانه شوند از این‌رو برای تقویت دفاتر کارگزاری تلاش شده است.
این مسئول ادامه داد: دفاتر کارگزاری شهرداری در حال حاضر به نوعی کاربر تبدیل شده‌اند که رابط بین مردم و شهرداری هستند و به جای شهروندان برای پیگیری امور به شهرداری مراجعه می‌کنند در حالی که می‌توان با طراحی یک سیستم، این مراجعات را محدودتر کرد.
فعالی از انجام بازدید خارج از نوبت برای تسریع در مراحل صدور پروانه ساختمانی در شهرداری‌های مناطق خبر داد و افزود: باید توجه کرد که همه مراحل صدور پروانه ساختمانی در شهرداری انجام نمی‌شود و ارگان‌های دیگر از جمله سازمان نظام مهندسی نیز در این زمینه نقش مهمی دارند.
وی با اشاره به نقش پلیس ساختمان در جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز افزود: با توجه به این‌که ساخت ‌و سازهای غیرمجاز در روزهای تعطیل و ساعات شب انجام می‌شود، لازم است که پلیس ساختمان در تمام روزهای هفته بر روند ساخت و سازهای شهر نظارت کند.

واگذاری خدمات پلیس ساختمان به بخش خصوصی
معاون شهردار یزد از واگذاری خدمات پلیس ساختمان به بخش خصوصی برای برخورد بهتر با تخلفات ساخت و ساز خبر داد و افزود: در حال حاضر پلیس ساختمان در مناطق شهرداری در حال فعالیت است اما مشکلات قانونی در مسیر فعالیت آنها وجود دارد که رفع خواهد شد. وی از الهام گرفتن از تجربه دیگر شهرهای کشور برای کاهش تخلفات ساخت و ساز در شهر یزد خبر داد و افزود: متاسفانه در برخی از نقاط شهر گشت شبانه دایر نیست و نظارت نیروهای اجرائیات محدود است.
فعالی ادامه داد: معاونت شهرسازی و معماری شهرداری یزد در حال شناسایی نقایص برای کاهش تخلفات ساخت و ساز با همکاری بخش خصوصی است و قرار است مراحل صدور پروانه نیز در شهرداری روان‌سازی و درنهایت به کاهش تخلفات ساخت و ساز منجر شود.
به گفته این مسئول، در ۵ ماه امسال، ۹۹۲‌پروانه ساختمانی در شهر یزد صادر شده که بیشترین تعداد آن با ۵۸۵ پروانه در منطقه‌3 شهرداری بوده است. وی با اشاره به داغ بودن بازار ساخت و ساز در منطقه ۳ با توجه به ارزش افزوده‌ای که در بخش مسکن دارد، ادامه داد: در ۵ ماه امسال ۲۰۲ پروانه ساختمانی درمنطقه ۲، ۱۹۶ پروانه ساختمانی در منطقه یک و ۸ پروانه ساختمانی نیز در ناحیه تاریخی صادر شده است.

افزایش نامحسوس صدور پروانه‌های ساختمانی
معاون شهرسازی و معماری شهردار گفت: تعداد پروانه‌های ساختمانی سال گذشته شهرداری یزد در ۵ ماه نخست سال ۹۸۵ پروانه بوده است که به این ترتیب امسال رشد اندکی در تعداد پروانه‌های ساختمانی مشهود است.
وی ادامه داد: ساخت و سازهای دارای پروانه در سال گذشته نسبت به سال۹۲ رشد چشمگیری داشته به طوری که تعداد پروانه‌های ساخت و ساز ۵‌ماه از ۵۸۴ پروانه درسال۹۲ به ۹۸۵ پروانه در سال۹۳ افزایش یافته است.
فعالی علت اصلی افزایش ساخت و سازهای دارای پروانه را کاهش هزینه بیمه ساختمان اعلام کرد و افزود: در سال جاری با توجه به رکودی که بر بازار ساختمان استان و کشور حاکم است در مجموع ساخت و سازها با کاهش همراه بوده است.
فعالی درباره آمار تخلفات ساخت و ساز درشهر یزد نیز گفت: در سال۹۲ پیمایشی در مناطق سه‌گانه شهر یزد انجام شد که بر اساس آن نزدیک به یک‌سوم ساخت و سازهای شهر خلاف بوده است.
وی توضیح داد: البته باید توجه داشت که ممکن است ساختمانی دارای طبقات مجاز ساختمانی باشد اما یک طبقه از آن بدون پروانه ساخته شده باشد که این ساختمان، باز هم در زمره ساخت و سازهای غیرمجاز تلقی می‌شود.
وی با بیان این‌که آمار ساخت و سازهای مجاز در شهر یزد مطلوب نیست، گفت: البته وضعیت شهر یزد از شهرهای مشابه مانند سمنان و قزوین بدتر نیست به طوری که تفاوت تخلفات ساخت و ساز در شهر یزد با این شهرها تنها ۵ درصد است.
این مسئول با بیان این‌که وضعیت ساخت و سازهای مجاز در سال جاری تغییر محسوسی نخواهد کرد پیش‌بینی کرد؛ در سال آینده با رونق بازار ساختمان شاهد افزایش صدور پروانه‌های ساختمانی در شهر باشیم. وی درباره کاهش آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در ۵ ماه امسال، افزود: این آمار به این معنا نیست که بقیه ساخت و سازها بدون پروانه انجام شده است بلکه رکود در بازار مسکن، ساخت و سازهای مجاز و غیرمجاز را کاهش داده است.

افزایش هزینه تخلفات ساخت و ساز برای شهروندان
معاون معماری و شهرسازی شهرداری یزد از تلاش برای افزایش هزینه تخلفات ساخت و ساز برای شهروندان خبر داد و افزود: تا زمانی که جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ بازدارندگی لازم را نداشته باشد مردم از ساخت و سازهای غیرمجاز دست برنخواهند داشت. «مهدی فعالی» ادامه داد: معاونت معماری و شهرسازی شهرداری یزد با تسهیل مراحل صدور پروانه ساختمانی در شهرداری از سال آینده افزایش جرایم کمیسیون ماده ۱۰۰ را دنبال خواهد کرد. وی گفت: برخوردهای کمیسیون ماده ۱۰۰ با تخلفات ساخت و ساز باید تقویت شود تا خلاف کردن دیگر به سود مردم نباشد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..