۸۰درصد محدوده یزد تحت پوشش شبکه دیجیتال

no-thumbs

حدود 90درصد جمعیت و 80‌درصد محدوده جغرافیای استان تحت پوشش شبکه دیجیتال صدا و سیما قرار دارد اما همچنان 40‌ایستگاه‌ در استان آنالوگ هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشاید برای شما اتفاق افتاده باشد که موقع تماشای برنامه‌های تلویزیون برای مدتی یا ساعت‌ها شاهد قطع شدن آنتن‌دهی آنتن‌های دیجیتال باشید.
شاید در حال گذراندن تعطیلات آخر هفته در روستا، قصد تماشای تلویزیون داشته‌اید اما آنتن‌دهی نامناسب و ناکارآمد بودن آنتن‌های دیجیتال شما را از ادامه تماشای تلویزیون منصرف کرده باشد.
شاید آنتن‌دهی نامناسب بارها مانع تماشای برنامه دلخواه شما شده است و شما مجبور به بررسی متعدد محل اتصال آنتن به گیرنده و همچنین بررسی آنتن مرکزی شده‌اید و باز هم نتیجه مطلوبی حاصل نشده است.
شاید انتظار برای اتصال دوباره گیرنده‌ها به آنتن چندان هم طولانی نبوده اما قطع و اتصال‌های مکرر، شما را هنگام تماشای یک برنامه تلویزیونی کلافه کرده است و ترجیح داده‌اید سرگرمی دیگری برای خود انتخاب کنید.
به نظر می‌رسد که همه این شایدها ناشی از وجود اشکالات در زیرساخت‌های ایستگاه‌های فرستنده صدا و سیمای استان است.
 
برخورداری استان از پوشش مناسب
مدیر کل صدا و سیمای استان مدعی است پوشش شبکه دیجیتال در هیچ نقطه کشور صد‌درصد نیست و یزد در بین استان‌های برخوردار در این حوزه قرار می‌گیرد.
«احمد پهلوانیان» می‌افزاید: ۹۰درصد جمعیت و ۸۰درصد محدوده جغرافیای استان تحت پوشش ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال قرار دارد؛ از این رو آنتن‌دهی شبکه‌های تلویزیونی در برخی از نقاط استان ضعیف است.
به گفته این مسئول بیش از ۱۰۰ ایستگاه فرستنده صدا و سیما در استان وجود دارد که هنوز ۴۰ ایستگاه آن آنالوگ است و تقویت آنتن‌دهی شبکه دیجیتال در استان در گرو دیجیتال کردن ایستگاه‌های آنالوگ است.
وی با بیان این‌که یکی از ضروریات تقویت فعالیت‌های فرهنگی، تقویت پوشش شبکه‌های دیجیتال در روستاهاست، ادامه می‌دهد: یکی از برنامه‌های مهم صدا و سیمای استان، گسترش زیرساخت‌های خدمات‌رسانی به روستاها و بخش‌های دور از دسترس خواهد بود.
پهلوانیان ادامه می‌دهد: پوشش شبکه دیجیتال در برخی از روستاهای استان از جمله روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز ضعیف است.
وی می‌گوید: این شهرستان‌ها دارای بخش‌های پشتکوه و پیش‌کوه هستند که برای هر بخش باید ایستگاه‌های مجزایی تجهیز شود و از این رو تمام روستاهای این شهرستان‌ها هنوز تحت پوشش شبکه دیجیتال قرار نگرفته‌اند.
مدیر کل صدا و سیمای استان، بیشترین پوشش شبکه دیجیتال در استان را شهرستان میبد عنوان می‌کند و می‌افزاید: گستردگی این شهرستان در دشت، باعث شده است که همه منطقه با یک ایستگاه فرستنده، تحت پوشش قرار گیرد. وی با اشاره به اهمیت دیجیتال کردن همه ایستگاه‌های فرستنده صدا و سیمای مرکز استان، تحقق این مهم را در گرو همکاری مسئولان شهرستان‌های مختلف استان می‌داند.

ارتقای تجهیزات ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال
به گفته پهلوانیان بر اساس قانون، بخشی از هزینه‌های ساخت ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال باید از سوی مسئولان بومی تامین شود ازاین رو رایزنی‌هایی با فرمانداران انجام شده است تا شاهد ارتقای زیرساخت‌های رسانه‌ای استان باشیم.
وی با بیان این‌که ساخت هر ایستگاه فرستنده دیجیتال به ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه می‌دهد: هنوز ایستگاه‌های فرستنده آنالوگ در تمام شهرستان‌های استان وجود دارد بنابراین با نامه‌نگاری به استانداری و فرمانداری‌ها، خواستار مساعدت برای تجهیز این ایستگاه‌ها به فرستنده‌های دیجیتال شده‌ایم.
مدیر کل صدا و سیمای استان درباره قطع شدن اتصال آنتن‌های دیجیتال نیز می‌گوید: قطع شدن چند ثانیه‌ای و اتصال مجدد ناشی از سیگنال‌های ماهواره‌ای است و نقصی در ایستگاه‌های فرستنده وجود ندارد.
به گفته پهلوانیان، گاهی مواقع این قطع شدن ساعت‌ها به طول می‌انجامد که عمدتا ناشی از قطع شدن شبکه برق است.
این مسئول می‌گوید: به تازگی شاهد قطعی چند ساعته شبکه دیجیتال در شهر عقدا بودیم که علت آن، قطع شبکه برق بود و با برقرار شدن جریان برق، مشترکان دوباره به شبکه متصل شدند.
وی درباره کیفیت تجهیزات ایستگاه‌های فرستنده نیز می‌گوید: دستگاه‌هایی که سال گذشته برای تجهیز ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال استفاده می‌شد، فقط ۲۰ کانال را پوشش می‌داد اما امسال استفاده از تجهیزات جدیدی که قابلیت پوشش ۳۰ شبکه را دارد فراهم شده است. مدیر کل صدا و سیمای استان می‌افزاید: در صورتی که زیرساخت‌های نصب این دستگاه‌ها در ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال استان فراهم شود، می‌توان بدون هزینه، شبکه‌های تحت پوشش را افزایش داد. به گفته وی، سیگنال‌رسانی این تجهیزات به روش اچ.دی انجام می‌شود.
پهلوانیان می‌افزاید: به این ترتیب زمانی که سیگنال رسانی سازمان صدا و سیما به شکل اچ.دی تغییر کند، زیرساخت‌های مورد نیاز برای پوشش شبکه‌ها از قبل فراهم شده است.

مکث
تلاش برای دیجیتال کردن ایستگاه‌های آنالوگ
استان یزد دارای بیش از ۱۰۰ ایستگاه فرستنده صدا و سیماست که کمتر از نیمی یعنی ۴۰‌ایستگاه آن همچنان آنالوگ و بقیه دیجیتال است؛ از این رو مدیریت جدید صدا و سیمای مرکز استان، دیجیتال کردن ایستگاه‌های آنالوگ با مشارکت فرمانداران را در دستور کار قرار داده است. به گفته«احمد پهلوانیان»، مدیر کل صدا و سیمای استان، قطع شدن‌های چند ثانیه‌ای آنتن‌دهی شبکه‌های دیجیتال ناشی از سیگنال‌های ماهواره‌ای است اما قطع‌شدن چند ساعته شبکه‌ها، قطعا ناشی از دلایل مختلفی از جمله قطع شدن جریان برق است. تجهیزات ایستگاه‌های فرستنده دیجیتال استان در حال تغییر است تا امکان پوشش ۳۰‌شبکه به جای ۲۰ شبکه بدون تحمیل هر گونه هزینه اضافی فراهم شود و کیفیت سیگنال رسانی نیز به اچ.دی ارتقا یابد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..