بهداشت نانوایی‌های یزد ارتقا می‌یابد

no-thumbs

بسیاری از شهروندان از آلودگی نانوایی‌ها به ویژه تماس نانوایان با اسکناس و پول خرد برای دریافت بهای خرید نان، گلایه دارند چرا که این ارتباط به انتقال آلودگی از پول به نان منجر می‌شود؛ از این رو تجهیز نانوایی‌های استان به دستگاه‌های کارت‌خوان در اولویت قرار گرفته است و تا کنون 30‌درصد نانوایی‌ها به کا...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبسیاری از شهروندان به مشکلات بهداشتی ناشی از ارتباط نانوایان با اسکناس و پول خرد برای دریافت بهای نان واقف هستند اما به نظر می‌رسد درحال حاضر راهی برای رفع این مشکل سراغ ندارند.
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: متاسفانه مشکلات بهداشتی نانوایی‌ها همچنان وجود دارد و یکی از این مشکلات، ارتباط نانوا با پول به عنوان یک منبع آلودگی‌ است و نانواها به اعتراضات مردم در این‌باره بی‌توجه هستند.
«سامان حسینی» می‌افزاید: با توجه به این‌که کارگران نانوایی هر یک در مراحل پخت نان دخیل هستند و با آرد و خمیر، ارتباط مستقیم دارند باید شیوه‌ای اتخاذ شود که دستان هیچ‌کدام از آنها با آلودگی‌های اسکناس و پول خرد در ارتباط نباشد.
وی ادامه می‌دهد: محیط نانوایی‌ها در مجموع، بهداشتی نیست و بروز این تخلفات بهداشتی باعث شده که مردم به کیفیت بهداشتی نان تولیدی بدبین باشند از این رو لازم است که مسئولان برای بهداشتی کردن محیط و فعالیت نانوایی‌ها، تلاش کنند.
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با اشاره به درگیری‌های شهروندان با نانواها به دلیل نداشتن پول خرد برای پس دادن مابقی بهایی که برای خرید نان به نانوایی پرداخت شده است، چاره‌جویی برای ایجاد ساز و کار لازم برای مدیریت این معضل را ضروری می‌داند.
«علیرضا حسنی‌مقدم» می‌افزاید: در کنار مشکلات بهداشتی ناشی از ارتباط نانوا با اسکناس و پول خرد، معضلات اقتصادی از جمله پس ندادن مابقی بهایی که برای خرید نان پرداخت شده، مدیریت مالی نانوایی‌ها را بیش از پیش نیازمند ساماندهی کرده است.
وی اضافه می‌کند: بیشتر نانوایی‌های شهر به شهروندان مقروض هستند و هر چند این بدهی ناچیز است اما نشان می‌دهد که سیستم دریافت وجه نان در نانوایی‌های استان ضعیف است و باید اصلاح شود.

انتقال آلودگی با پرداخت نقدی بهای خرید نان
معاون اداری- مالی فرمانداری یزد با اشاره به مشکلات بهداشتی ناشی از ارتباط نانوا با اسکناس و پول خرد برای دریافت وجه خرید نان از مشتریان، از آغاز تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان خبر می‌دهد.
«افسانه شهابی‌پور» می‌گوید: احتمال انتقال آلودگی‌ها از پول به نان، سلامتی نان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و از این رو باید در صورت توان از ارتباط نانوا و کارگران نانوایی با پول، جلوگیری کرد. وی با بیان این‌که برخی از نانوایان به این موضوع توجهی نمی‌کنند، می‌افزاید: این نانوا‌ها در حین پخت نان، اسکناس و پول خرد را لمس کرده و دست خود را آلوده می‌کنند که این آلودگی به راحتی با کمترین تماس به نان که ماده غذایی ارزشمندی است، منتقل می‌شود که ماحصل آن انتشار آلودگی و بیماری در خانواده‌هاست.
این مسئول همچنین بر ضرورت اجرای طرح کارت‌خوان در نانوایی‌های شهر با توجه به مشکلات مردم برای دریافت باقیمانده بهای خرید نان نیز تاکید می‌کند و می‌افزاید: فرمانداری در حال بازدید از واحدهای نانوایی شهرستان و تشویق آنها به استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان است.

همکاری بانک‌ها
رئیس اتحادیه صنف نانوایان یزدی از مجهز بودن ۳۰ درصد نانوایی‌های شهرستان به کارت‌خوان خبر می‌دهد و می‌افزاید: مسئولان باید با همکاری اتحادیه، نانوایان را به استفاده از این دستگاه‌ها تشویق کنند چرا که اعلام اجبار و جریمه کردن نانوایان کارساز نخواهد بود.
«جلال پیروزی‌فرد» ادامه می‌دهد: باید در شروع کار بستر برای اجرای این طرح در نانوایی‌ها فراهم شود البته با توجه به برقراری ارتباط نانوایی‌های شهر با یکی از بانک‌های عامل برای دریافت سهمیه آرد، تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه‌ کارت‌خوان نیز از سوی این بانک در حال پیگیری است.
وی می‌گوید: یکی از ملزومات اجرای این طرح، پروانه دار بودن محل کسب و داشتن اجاره‌نامه است و برخی از نانوایان فاقد پروانه در مراحل دریافت کارت‌خوان با مشکل مواجه خواهند شد اما از بانک عامل مجری طرح خواسته شده است که با متقاضیان اجرای این طرح نهایت همکاری را انجام دهد.
این مسئول می‌افزاید: کاهش ارتباط نانوا با آلودگی‌های اسکناس و پول خرد و همچنین نیاز نداشتن به پول خرد برای پرداخت مابقی هزینه نان به مشتریان، از محاسن تجهیز نانوایی‌های شهرستان به کارت خوان خواهد بود و امیدواریم با همکاری شهروندان شاهد اجرای دقیق این طرح در نانوایی‌ها باشیم.
وی با بیان این‌که بیش از ۶۰۰ واحد نانوایی در شهرستان یزد در حال فعالیت هستند، می‌افزاید: اکنون ۳۰ درصد این واحدها به کارت‌خوان تجهیز شده‌اند و امیدواریم مابقی واحدها نیز با پی بردن به اهمیت این موضوع برای تجهیز واحدهای خود به کارت‌خوان اقدام کنند.

مکث
محاسن تجهیز نانوایی‌ها به کارت‌خوان
فرمانداری یزد تلاش‌هایی را برای ارتقای بهداشتی نانوایی‌ها آغاز کرده که از جمله آنها تلاش برای تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارت‌خوان برای جلوگیری از انتقال آلودگی از اسکناس و سکه به نان است. با تجهیز نانوایی‌ها به دستگاه‌های کارت خوان، در کنار مدیریت آلودگی، مشکلات ناشی از نبود پول خرد برای پس دادن مابقی پول مشتریان نیز حل خواهد شد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..