مغازه‌داران یزدی در پرداخت عوارض فعال نیستند

no-thumbs

عوارض کسب و پیشه اگرچه سهم زیادی در تحقق بودجه شهرداری یزد ندارد اما مودیان این عوارض نیز افراد خوش حسابی نیستند؛ چرا که سال گذشته فقط 10‌درصد مودیان، عوارض خود را پرداخت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزشهرداری یزد ۳۰ هزار کسبه فعال را در استان شناسایی و به صدور قبوض عوارض کسب و پیشه برای این افراد اقدام کرده است اما در نهایت فقط ۲۸۵۰ نفر عوارض خود را پرداخت کرده‌اند.
عوارض کسب و پیشه یکی از انواع عوارضی است که شهرداری ملزم به وصول آن از کسبه و صاحبان مشاغل و حرفی است که در شهر فعالیت می‌کنند.
این عوارض بسته به محل فعالیت، نوع کسب و دیگر آیتم‌ها برای هر کسب و کاری تعیین شده و سپس در قالب قبوض عوارض کسب و پیشه به مغازه‌داران اعم از مالک یا مستاجر تحویل می‌شود.
شهرداری یزد به تازگی اطلاعیه‌ای را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود منتشر کرده است که مالکان مغازه‌ها و دفاتر شهر در جریان پرداخت عوارض کسب و پیشه از سوی مستاجران خود باشند؛ در غیر این صورت، بدهی عوارض برای ملک ثبت می‌شود و در آینده از مالک دریافت خواهد شد.

وصول ۸۰۰ میلیون تومان عوارض کسب و پیشه در سال گذشته
مدیر امور درآمدهای شهرداری یزد می‌گوید: شهرداری یزد از سال گذشته به صدور قبوض عوارض کسب و پیشه به صورت تجمیع اقدام کرده است و صدور فیش عوارض کسب و پیشه با این روند در سال جاری به تازگی آغاز شده است.
«محمدحسین دهستانی» می‌افزاید: شهرداری با توجه به ممیزی صورت گرفته از فعالان صنفی و غیرصنفی شهر ۳۰ هزار مودی فعال را شناسایی و قبوض عوارض کسب و پیشه را برای آنها صادر کرده است.
وی ادامه می‌دهد: درآمد شهرداری از محل عوارض کسب و پیشه در سال گذشته فقط ۸۰۰ میلیون تومان بوده است که از وصول ۲۸۵۰ فیش عوارض کسب و پیشه حاصل شده است یعنی فقط ۱۰درصد مودیان، فیش عوارض را پرداخت کرده‌اند.
وی با بیان این‌که فیش عوارض کسب و پیشه پیش از این به صورت جمعی صادر نمی‌شد، می‌گوید: شاید ناآشنایی کسبه با این شیوه توزیع قبوض، یکی از علل وصول کم مطالبات عوارض کسب و پیشه است که امیدواریم در سال جاری، پرداخت‌ها افزایش یابد.
این مسئول می‌افزاید: البته با توجه به اجرای این طرح برای اولین سال، ممکن است نقایصی هم در فیش‌های صادره وجود داشته باشد که با حضور کسبه، اشکالات رفع می‌شود اما شیوه صدور فیش عوارض کسب و پیشه به همین منوال ادامه خواهد یافت.

استقرار واحد وصول عوارض در اتاق اصناف
دهستانی می‌گوید: عوارض کسب و پیشه بر اساس نوع فعالیت، محل فعالیت و… تعیین می‌شود و از این رو برای حرف مختلف و در نقاط مختلف شهر، متفاوت است و با تعامل با اتاق اصناف مرکز استان، یک واحد دریافت عوارض کسب و پیشه در این اتاق مستقر شده است.
وی می‌افزاید: اطلاع‌رسانی لازم به کسبه درباره صدور فیش عوارض کسب و پیشه و الزام مستاجران به پرداخت این عوارض انجام شده است چرا که در صورتی که عوارض کسب و پیشه از سوی مستاجر در حال فعالیت در محل کسب، پرداخت نشود، به حساب بدهی ملک منظور خواهد شد.
مدیر امور درآمدهای شهرداری یزد ادامه می‌دهد: مالکان باید هنگام تخلیه مغازه و ملک خود، تسویه حساب شهرداری را نیز در کنار تسویه حساب قبوض از مستاجر مطالبه کنند؛ در غیر این صورت زمانی که مالک بخواهد گواهی از ملک خود از شهرداری دریافت کند، باید این عوارض را پرداخت کند.
وی می‌افزاید: شهرداری برای وصول عوارض کسب و پیشه، بنرهای اطلاع‌رسانی را در تمام مناطق شهری نصب کرده و از طریق روزنامه‌ها و جراید نیز اطلاع‌رسانی شده است تا فعالان اقتصادی به لزوم پرداخت این عوارض آگاه باشند.

تعیین عوارض از سوی شورای شهر
معاون اداری مالی شهرداری یزد می‌گوید: تمام صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی شهر اعم از واحدهای تجاری، فروشگاه‌ها، دفاتر شرکت‌های بازرگانی و خدماتی، پزشکان و… ملزم به پرداخت عوارض کسب و پیشه هستند.
«سیدعلی مشتاقیون» می‌افزاید: این عوارض به صورت سالانه تعیین و در قالب فیش‌های عوارض کسب و پیشه بین فعالان و صاحبان مشاغل و حرف توزیع می‌شود. وی از تصویب نرخ عوارض کسب و پیشه از سوی اعضای شورای شهر خبر می‌دهد و ادامه می‌دهد: برای محاسبه این عوارض، مشاغل در گروه‌های مختلف درجه‌بندی می‌شوند و بر حسب نوع فعالیت، محل فعالیت، کیفیت درآمد و… عوارض را به شهرداری پرداخت می‌کنند.
این مسئول می‌افزاید: امکان پرداخت الکترونیکی این نوع عوارض نیز مانند دیگر عوارض برای مودیان شهرداری فراهم شده است اما متاسفانه کاسبان یزدی در پرداخت عوارض کسب و پیشه، فعال نیستند و همکاری آنها با شهرداری رضایتبخش نیست.
مشتاقیون می‌گوید: یکی از برنامه‌های شهرداری برای افزایش وصول عوارض کسب و پیشه، مشارکت با بخش‌خصوصی و تعریف مکانیسم خاص برای وصول این عوارض است. وی با بیان این‌که سهم عوارض کسب و پیش در تحقق بودجه شهرداری ناچیز است، می‌افزاید: با توجه به اهمیت وصول این عوارض از سوی شهرداری و الزام کسبه به پرداخت آن، مواد قانونی وجود دارد که از صدور پروانه و تمدید آن برای کاسبانی که عوارض کسب و پیشه پرداخت نکرده‌اند، ممانعت می‌شود.

لزوم شناسنامه‌دار شدن مشاغل
مشتاقیون یکی از دلایل وصول نشدن مطالبات عوارض کسب و پیشه را از مودیان شناسنامه دار نبودن آنها عنوان می‌کند و می‌افزاید: کاسبان صاحب پروانه در زمان صدور و تمدید پروانه، عوارض خود را به شهرداری پرداخت می‌کنند، اما متاسفانه آمار کاسبان پروانه‌دار شهر بسیار کم است.
معاون اداری مالی شهرداری یزد اضافه می‌کند: شناسنامه‌دار کردن صاحبان مشاغل و کسبه استان گامی موثر برای تحقق مطالبات شهرداری از صنوف خواهد بود.

مکث
ضرورت آگاهی از کاربری ملک تجاری
«محمدحسین دهستانی» مدیر امور درآمدهای شهرداری یزد همچنین بر ضرورت آگاهی مستاجران از کاربری املاک تاکید می‌کند و می‌افزاید: زمانی که فعالان اقتصادی از کاربری‌های غیرمرتبط برای فعالیت اقتصادی استفاده کنند، در کنار عوارض کسب و پیشه، باید عوارض کاربری غیرمرتبط را نیز پرداخت کنند.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..