اهالی خاتم آسانتر نفس می‌کشند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان یزد گفت: طرح توسعه جنگل با کاشت نهال در شهرستان خاتم به وسعت 1300 هکتار با مشارکت مردم محلی اجرا شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزسید ابوالفضل وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه یزد، با اشاره به اجرای طرح کنترل کانون بحرانی فرسایش بادی گودگوار شهرستان بافق از سوی این اداره کل در دولت، این طرح را شامل بالغ بر ۱۳۰۰ هکتار نهالکاری همراه با تأسیسات مورد نیاز، تیرگذاری و انتقال برق و ساخت استخر ۶۰۰ مترمکعبی ذخیره آب، ذکر کرد.

 

وی، عمده اهداف اجرای این طرح را کاهش اثرات طوفان و گرد وغبار در منطقه و به خصوص کاهش خسارت به منابع زیستی و اقتصادی در معرض خطر شهر بافق اعلام کرد و گفت: این طوفان‌ها سالانه خسارت زیادی را به خطوط راه‌آهن و راه‌های‌ مواصلاتی وارد می‌کرد و همچنین آلودگی هوا و ایجاد مشکلات تنفسی را برای ساکنین منطقه به دنبال داشت.

 

وکیلی به جهش روی داده در اجرای توسعه کمربند سبز یزد به وسعت ۱۷۰ هکتار در سال ۱۳۹۲، اشاره و تصریح کرد: این حجم از جنگل‌کاری ۲ برابر فضای سبز ایجاد شده در قالب طرح کمربند سبز در ۱۰ سال گذشته بوده است.

 

وی با تاکید بر اینکه ایجاد کمربند سبز یزد یکی از مؤثرترین راه‌های مقابله با آلاینده‌ها و ریزگردهاست، افزود: این مرحله از طرح در دو فاز یک و دو با ایجاد مخزن ذخیره آب و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار اجرا شد. عملیات توسعه فضای سبز در حاشیه بزرگراه جدید زارچ – اشکذر در چند محدوده صورت گرفته و در مجموع منجر به ایجاد ۱۳۰ هکتار درختکاری در این منطقه شده است. از ویژگی شاخص این محدوده، استفاده بهینه از پساب تصفیه‌خانه شهر یزد بوده است.

 

وکیلی افزود: یکی دیگر از جلوه‌های مشارکت، بذرکاری و تولید نهال، ایجاد پارک و نصب آبگرم‌کن‌های خورشیدی در شهرستان بهاباد در قالب طرح بین‌المللی منارید است.

 

وی، مشارکت صاحبان صنایع در ایجاد پارک‌های جنگلی در شهرستان‌های میبد و اردکان، اجرای طرح‌های قرق و احیای مراتع در سطح استان از جمله در شهرستان‌های اشکذر و بهاباد، اجرای طرح‌های آبخیزداری به منظور استفاده بهینه از روان آب‌های سطحی، کنترل سیل، تغذیه سفره‌های زیرزمینی و قنوات و مقابله با خشکسالی‌ها در قالب ایجاد بندهای خاکی و سنگ سیمان در شهرستان‌های مهریز، میبد، خاتم، اردکان و ابرکوه را از دیگر فعالیت‌های این سازمان در دو سال گذشته برشمرد.

 

وی بیان کرد: سد "کاسه رود" شهرستان ابرکوه با حجم آب‌گیری سه میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب، جلوه‌ای از استفاده بهینه منابع آبی موجود در کویرها و اراضی بیابانی است که در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید.

 

به گفته وی، مراحل اجرایی پارک جنگلی تامهر در شهرستان تفت در سال ۹۲ کلید خورده است که ایجاد فضای سبز، تأسیسات جانبی شامل دو استخر ذخیره آب با حجم ۶۰۰۰ مترمکعب، پارکینگ، تکمیل روشنایی و ساخت آلاچیق از جمله اقدامات صورت گرفته در این طرح است.

 

وکیلی افزود: ۵۰۰ هزار هکتار ممیزی اراضی در قالب طرح کاداستر در شهرستان مهریز، در سطح ۸۰۰۰ هکتار استعدادیابی و تعیین کاربری اراضی در کل استان و اجرای طرح‌های گیاه‌پزشکی در قالب کنترل آفات و بیماری‌ها در سطح ۷۵۰ هکتار، اجرای طرح کمربند حفاظتی به طول ۴۰ کیلومتر در جهت آگاه‌سازی به منظور جلوگیری از تخریب و تصرف اراضی ملی و آغاز طرح بین‌المللی ترسیب کربن در شهرستان ابرکوه به وسعت ۷۰ هزار هکتار از سال گذشته از دیگر فعالیت‌های منایبع طبیعی استان در این مدت بوده است.

بخش نظردهی بسته شده است..