نورپردازی باغ جهانی پهلوان پور مهریز

طرح پرچین چوبی باغ پهلوان پور به منظور جداکردن سوییت های اقامتی و بخش اصلی و نورپردازی محوطه باغ اجرا شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان، در خصوص معماری این بنای تاریخی اظهار داشت:در حال حاضر، طرح اجرای پرچین چوبی باغ به منظور جداکردن سوئیت های اقامتی و بخش اصلی و نورپردازی محوطه باغ صورت گرفته است. طرح این پرچین، که در طول حدود ۷۰ متر چیده شده برای همخوانی با ویژگی های کلی باغ به صورت ارگانیک و طبیعی اجرا گشته و در ساخت آن نیز از چوب بدون تراش استفاده شده است.

فلاحتی در ادامه افزود: معماری موجود در باغ پهلوان پور را می توان به پنچ بخش کلی و مهم تقسیم کرد. بخشی از بنا در ضلع جنوب شرقی قرار دارد و شامل برج گلین حفاظتی و اصطبل و انبار علوفه وابسته به آن است. بخش دیگر، شامل آثار معماری زیرخاکی می باشد که در کاوش های باستان شناسی در همین ضلع به دست آمده است. عمارت کوشک یا شربت خانه در وسط باغ، عمارت زمستان خانه در ضلع غربی باغ و عمارت سرایداری، طویله، انبار و کارگاه های ریسندگی سنتی و قالی بافی در ضلع جنوبی باغ از بخش های دیگر مجموعه می باشند.

وی عنوان کرد: مهمترین ویژگی این اثر ارزشمند تاریخی که در سال ۱۳۸۱ به شماره ثبتی ۶۳۳۴ در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده است، جاری بودن مداوم قنات حسن آباد در دو مسیر در آن می باشد. این قنات در تمام فصول سال جاری است و ده ها درخت چنار تنومند در دو طرف جوی آب این قنات روییده شده که جلوه و طراوت خاصی به باغ بخشیده است. علاوه بر این، باغ پهلوانپور دارای گچبری های زیبایی در سقف هشتی ورودی می باشد که از جمله تزئینات مثال زدنی آن به شمار می آید.

گفتنی است: اثر فرهنگی، تاریخی باغ پهلوان پور، در جنوب شرقی شهر مهریز و در محله مزویرآباد قرار دارد، بنای این باغ زیبا، در اواخر دوره قاجار احداث شده است.

 

بخش نظردهی بسته شده است..