گفتگو با یک فعال حوزه گردشگری:

گردشگری در استان یزد باید چهارفصل شود

همه فعالان صنعت گردشگری استان در تکاپو برای سال 95 یعنی سال خوش‌آمدگویی به استان هستند و عقیده دارند که هر کس باید به سهم خود برای میزبانی شایسته استان در نوروز پیش رو تلاش کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«اصغر نبیل» عضو هیات رئیسه انجمن هتلداران استان و از فعالان صنعت گردشگری است که از سال ۷۳ وارد فعالیت‌های گردشگری شده و با تبدیل یک خانه سنتی به هتل، در این حوزه تلاش می‌کند.
در ادامه مصاحبه روزنامه همشهری با این هتلدار یزدی را درباره جایگاه صنعت گردشگری و جاذبه‌های استان می‌خوانید.

  • مهم‌ترین جاذبه‌های استان را برای جذب گردشگران به ویژه گردشگران خارجی چه می‌دانید؟

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان برای گردشگران خارجی اقامت در هتل‌های سنتی است. با رونق صنعت گردشگری در استان، تعداد خانه‌های سنتی با معماری خاص و ویژه کویری که به هتل تغییر کاربری دادند، افزایش یافت. بهره‌گیری از معماری سنتی استان، حرکتی برای بومی سازی صنعت گرشگری محسوب می‌شود؛ چرا که گردشگر خارجی اقامت در هتل‌های چند ستاره و مدرن را در کشورهای دیگر تجربه کرده است و برای دیدن تاریخ و معماری سنتی به شهر یزد سفر می‌کند، پس اقامت در هتل‌های سنتی برای او بسیار لذت‌بخش و خاطره‌انگیز است.

  • رهاورد بهره‌برداری از این ظرفیت را چه می‌دانید؟

با فراهم شدن فرصت اقامت گردشگران در خانه‌های تاریخی، امنیت، توسعه اقتصادی و رضایت در بین ساکنان به وجود آمده است و باید توجه داشت که اقامت در مراکز سنتی در دنیا به مراتب گران‌تر از اقامت در هتل‌های ستاره‌دار و لوکس است و باید از این ظرفیت حداکثر بهره‌برداری را داشت.

  • جایگاه هتلداری را در استان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

هتلداری مهم‌ترین شاخصه گردشگری است، در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در این بخش انجام شده که استان را در رتبه پنجم کشور و هم تراز با دیگر استان‌های صاحب نام در صنعت گردشگری کشور قرار داده است.

  • همواره صحبت از کمبود مراکز اقامتی به‌ویژه برای اقامت گردشگران خارجی مطرح است دیدگاه شما در این باره چیست؟

مراکز اقامتی مناسبی برای گردشگران خارجی داریم اما در بخش تبلیغات، ضعیف عمل شده است. بسیاری از هتل‌های استان در فصول خاصی که گردشگر خارجی نداریم، خالی و بدون توجیه اقتصادی است. صنعت گردشگری استان باید چهارفصل شود چرا که ظرفیت‌های گردشگری جاذب مخاطب و گردشگر ویژه هر فصل در استان وجود دارد اما متاسفانه این ظرفیت‌ها، شناسانده و معرفی نشده‌‌اند.

  • به عنوان یک فعال صنعت گردشگری چشم‌انداز گردشگری استان را چگونه می‌بینید؟

یزد، یک استان چند فصل با شاخصه‌هایی چون جاذبه‌های تاریخی از جمله بافت تاریخی زنده و جاذبه‌های طبیعی از جمله کویر، غارها، درختان کهنسال و روستاهای ییلاقی است؛ از این رو صنعت گردشگری بهترین الگو برای توسعه استان با توجه به معضلات بی‌آبی محسوب می‌شود. همچنین در شرایط فعلی که استقبال شایسته‌ای از این ظرفیت‌ها به ویژه در بین گردشگران خارجی ایجاد شده است، باید از این ظرفیت حداکثر استفاده را برد و با ایجاد برند گردشگری مردم استان، این صنعت را هدایت کرد. با خصوصیت خوب مهمان‌نوازی یزدی‌ها و سرمایه معنوی «خوش‌نامی»، این استان می‌تواند به یکی از خاستگاه‌های اصلی گردشگران خارجی مبدل شود.

  • پیشنهاد شما برای میزبانی شایسته استان در سال ۹۵ «سال خوش‌آمدگویی به استان» چیست؟

 باید برای تحقق این میزبانی شایسته، یک فرآیند جامع را تعریف و نباید فقط به شعار بسنده کنیم؛ از این رو لازم است که با تشکیل تشکل‌های مردم نهاد، برنامه‌های استان برای نوروز آینده تدوین و ترسیم شود. تامین زیرساخت‌ها در کنار معرفی جاذبه‌ها باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد و نباید از ظرفیت رسانه‌ها برای معرفی هر چه بیشتر استان و جذب گردشگران بیشتر در سال خوش‌آمدگویی به یزد غفلت کرد.

بخش نظردهی بسته شده است..