مدیرکل فرهنگ و ارشاداسلامی یزد:

فراهم شدن مقدمات صدور مجوز انتشار کتاب در یزد/حمایت از ناشران و مولفان یزدی

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با بیان این‌که استان 80 ناشر دارد، افزود: بیشترین تعداد ناشران استان با 66 انتشارات در شهرستان یزد قرار دارد و شهرستان‌های اشکذر، خاتم و بهاباد نیز هنوز انتشارات ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز«علی غیاثی» ادامه داد: در سال گذشته ۲۹۳‌عنوان کتاب و تا مردادماه امسال نیز ۹۵‌عنوان کتاب در استان چاپ و منتشر شده که بیشترین موضوعات کتاب‌ها در حوزه ادبیات، علوم خاص، علوم علمی، فلسفه، کلیات و دین بوده است.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از فراهم‌شدن مقدمات صدور مجوز انتشار کتاب در استان خبر داد و افزود: کمتر از ۱۰ استان کشور از جمله یزد موفق به دریافت این مجوز شده‌اند که گام موثری برای حمایت از ناشران و مولفان است.
وی با بیان این‌که ناشران یزدی توان اقتصادی بالایی ندارند و قادر به رقابت با ناشران سایر استان‌های توانمند در حوزه چاپ و نشر نیستند، افزود: به این ترتیب، ناشران تنها به پیگیران چاپ کتاب مبدل شده‌اند و هزینه چاپ را مولف و نویسنده پرداخت خواهند کرد.
غیاثی اظهار کرد: چاپ کتاب نباید وابسته به حمایت اداره کل فرهنگ و ارشاد باشد چرا که اثری که حاوی فکر و اندیشه است، به طور قطع مخاطب خود را پیدا خواهد کرد.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه کتاب‌های حاصل تولید فکر نویسنده در استان یزد و سایر استان‌های کشور کم است در حالی که کتاب‌های نویسندگان گذشته به دلیل پختگی در جذب مخاطب، در دوره‌های متوالی چاپ می‌شد.
وی توضیح داد: در جامعه امروز نیز کتاب‌هایی وجود دارد که بدون هیچ‌گونه حمایتی، پرفروش هستند چرا که نیاز مخاطب را شناسایی کرده و برای رفع آن اقدام کرده‌اند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان از جمله اقدامات صورت گرفته برای حمایت از نویسندگان و ناشران استان در سال‌ گذشته و امسال در استان را تخصیص ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار برای خرید تعدادی از کتاب‌های نویسندگان و ناشران یزدی اعلام کرد. «علی غیاثی» گفت: کتاب‌هایی که از نظر محتوا و مخاطب، جایگاه خوبی دارند از طریق اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به وزارت ارشاد ارسال و معرفی می‌شوند تا بعد از تایید در کمیته خرید کتاب در وزارتخانه، با خرید کتاب از نویسندگان و ناشران آنها حمایت شود. وی از تعهد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای خرید کتاب‌های ارزشمند شامل دیوان اشعار و یا کتاب‌های چاپ شده در حوزه تاریخ و فرهنگ که قبل از چاپ به تایید معاونت فرهنگی این وزارتخانه رسیده باشد خبر داد. این مسئول گفت: کمیته حمایت از کتاب‌های ارزشمند دینی نیز در تهران خرید کتاب‌های ارزشمند این حوزه تخصصی را که دارای پشتوانه علمی قوی باشند برای حمایت از ناشران و نویسندگان آنها در دستور کار دارد.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..