پراکندگی بوی نامطبوع در تمام شهریزد:

انتشار مجدد بوی کبریت نیم سوخته در شهر یزد

چند روز است که بوی نامطبوع در محیط شهر به ویژه در ساعات اولیه شب به مشام می‌رسد که در تمام شهر گسترده شده و از طریق کانال‌های کولر، به داخل خانه‌ها راه می‌یابد، مسئولان اداره کل محیط زیست استان مدعی هستند که این بو ناشی از سوخت نامناسب کوره‌های آجرپزی، به ویژه کوره‌های دستی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزمردم انتظار داشتند با توجه به قول‌های متعدد مسئولان درباره محدود کردن فعالیت کوره‌های دستی دارای سوخت مازوت، بوی کبریت سوخته دیگر به مشامشان نرسد و به نظر می‌رسید که این قول‌ها در حال عملی شدن بود که ناگهان انتشار این بو در شب‌های هفته گذشته، مردم را دوباره نگران کرد.


پراکندگی بوی نامطبوع در تمام شهر
یکی از شهروندان یزدی می‌گوید: انتشار این بو حتی در نقاط دور از مرکز فعالیت کوره‌های آجرپزی بسیار عجیب به نظر می‌رسید؛ چرا که پیش از این بوی کبریت سوخته بیشتر در مناطق نزدیک به کوره‌ها منتشر می‌شد، اما هفته گذشته این بو تقریبا در تمام نقاط شهر پراکنده بود.
«رضا تقدسی» می‌افزاید: خبر نصب فیلتر روی کوره‌های آجرپزی برای مدیریت آلودگی آنها بسیار مسرت‌بخش بود و مردم احساس کردند که از این به بعد دیگر بوی نامطبوع سوخت‌های غیرمجاز از جمله مازوت، لاستیک و… را استشمام نخواهند کرد، اما به نظر می‌آید انتشار این آلودگی‌ها دوباره از سر گرفته شده است.
وی ادامه می‌دهد: بارها از قطع شدن سوخت کوره‌های دستی سخن به میان آمده است اما هنوز شاهد فعالیت آنها در مناطق مختلف از جمله نزدیک به اکرم‌آباد، اکرمیه و دیگر نقاط محل استقرار کوره‌ها هستیم و این وضعیت برای مردم قابل قبول نیست.

باز هم کوره‌های آجرپزی!
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز با تایید انتشار بوی سوختگی در شهر که به راحتی از کانال‌های کولر به داخل خانه‌ها نفوذ می‌کند، می‌افزاید: انتشار بو به حدی شدید بود که سوالات زیادی را از سوی شهروندان در گروه‌های مجازی مطرح کرد و البته پاسخ‌هایی نیز از سوی مسئولان در همین گروه‌ها دست به دست می‌شد.
«محمد میررضایی» ادامه می‌دهد: پاسخ‌های ارائه‌شده از سوی مسئولان نشان داد که منشا بو باز هم کوره‌های آجرپزی به ویژه کوره‌های دستی است؛ به طوری که برخی از کوره‌داران بعد از مدتی وقفه در تولید و استفاده از سوخت‌های مناسب از جمله گاز، دوباره به سمت استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد از جمله مازوت روی آورده‌اند و این امر باعث انتشار حجم بالای آلایندگی در شهر شد.

تعطیلی نیمی از کوره‌های استان به دلیل مشکلات اقتصادی
اما رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان در گفت‌و‌گو با همشهری با بیان اینکه انتشار بوی سوختگی در شهر ناشی از فعالیت کوره‌های دستی و کوره‌های صنعتی فاقد فیلتر و سوخت گاز است، می‌افزاید: در حال حاضر ۱۴۵‌واحد کوره صنعتی و ۲۹۰‌کوره دستی در استان وجود دارد که نیمی از آنها به دلیل مشکلات اقتصادی و کاهش تقاضا تعطیل شده است.
«دامون سلیمانی» ادامه می‌دهد: در ۲ سال گذشته، اقدامات زیادی برای کنترل آلودگی کوره‌های آجرپزی با گازسوز کردن آنها و نصب فیلترهای مخصوص، انجام شده است، به طوری که می‌توان گفت این اقدامات، به اندازه اقداماتی است که در ۲۰سال گذشته برای مدیریت این منابع ثابت آلودگی هوا در استان انجام شده است. وی با بیان اینکه کوره‌های آجرپزی، واحدهای تولید کاشی و سرامیک و کارخانه‌های فولادی به ترتیب اصلی‌ترین منابع آلودگی هوای استان به شمار می‌روند، می‌گوید: به تازگی اقداماتی برای شناسایی تمام کور‌ه‌های آجرپزی استان انجام شده است.
این مسئول با اشاره به اینکه کوره‌های آجرپزی شهر یزد در مناطق اکرم‌آباد، اکرمیه، عسکریه و مشیر و دیگر کوره‌های استان در فهرج، علی‌آباد و دیگر شهرستان‌ها فعالیت می‌کنند، می‌افزاید: تاکنون ۳۰ کوره صنعتی استان به فیلتر تجهیز شده که آلودگی کوره‌های صنعتی را به طرز چشمگیری کاهش داده است.
وی ادامه می‌دهد: متاسفانه امکان نصب فیلتر روی کوره‌های دستی میسر نیست؛ از این رو مسئولان استان تدابیری اندیشیده‌اند که این کوره‌ها تا سال۹۷ به‌طور کامل جمع‌آوری شوند چراکه کنترل آلودگی این واحدها دشوار است.

تجهیز ۸۰ درصد کوره‌های استان به فیلتر تا پایان سال
رئیس اداره پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان می‌افزاید: در صورت همکاری صنف فخار و واحدهای تولیدی صنعتی آجر می‌توانیم تا پایان سال ۸۰ درصد کوره‌های صنعتی را به فیلتر مجهز کنیم.
سلیمانی با تاکید بر اینکه جلوگیری از فعالیت کوره‌های دستی به عهده شهرداری‌هاست، می‌گوید: این کوره‌ها برای فعالیت هیچ مجوزی از اداره کل محیط زیست دریافت نکرده‌اند و شهرداری بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها می‌‌تواند این واحدها را پلمب کند.همشهری

۱ دیدگاه

  • میرجلیلی

    پس ما مردم شاهدیه چی بگم که از اول شب بوی مواد ذوب کارخانه ذوب فلزات می پیچد وهر دفعه به محیط زیست می گوییم ،می گوید که ۶ماه دیگه به پایان کارشان تا تخلیه وانتقال نمانده ،از شما مسئول یزدی نیوز خواهش می کنم به مسئولین برسانید و این کارخانه تخلیه کند وهرچه زودتر انتقال یابد