گفتگو با مدیرکل سیاسی و انتخابات استانداری یزد:

فقط ۱۶ حزب در یزد مجوز دارند/ حزب ها صرفا کارکرد انتخاباتی دارند + اسامی حزب های دارای مجوز در استان

در دولت تدبیر و امید تاکنون 5 نشست با نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی برگزار گردیده که 4 جلسه آن به ریاست استاندار محترم تشکیل شده است. در این جلسات صرفاً از نمایندگان رسمی احزاب و تشکل های سیاسی دارای مجوز فعالیت و اشخاص شناخته شده دعوت به عمل آمده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز  به نقل از  تابناک یزد،از نخبگان سیاسی، گروه های نفوذ و احـزاب، تـا رسـانه هـا و نهادهـا ی مختلف اجتماعی، همه به گونه ای بر قدرت تأثیر می گذارند و یا این که حداقل از سیاسـت متأثر می شوند.
بررسی ایـن  مسئله در جمهوری اسلامی ایران و پس از سه دهه فعالیت پرفـراز و نـشیب احـزاب   لازم به نظر می رسد.
در راستای اجرای اصول ۲۶ و ۲۷ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته شده در تاریخ ۷/۶/۱۳۶۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.آئین نامه اجرای این قانون در تاریخ ۳۰/۳/۱۳۶۱ توسط هیأت وزیران تصویب گردید.
مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری یزد در گفت و با تابناک یزد درباره تعداد احزاب فعال استان یزد اظهار داشت: در استان یزد ۱۶ حزب و تشکل سیاسی فعال و نیمه فعال وجود دارد که از این تعداد، ۴حزب استانی و ۱۲ حزب در قالب دفتر فرعی(شعبه) در حال فعالیت می باشند.
مصطفی سالاری ضمن تعریفی نسبی از حزب، به فعالیت دولت جدید در ارتباط با احزاب یزد اشاره و بیان داشت: در راستای هرچه بیشتر قانون فعالیت احزاب، ماده یک تصریح می دارد که حزب، جمعیت، انجمن، سازمان سیاسی و امثال آنها تشکیلاتی است که دارای مرامنامه و اساسنامه بوده و توسط یک گروه از اشخاص حقیقی معتقد به آرمان ها و مشی سیاسی معین تأسیس شده و اهداف، برنامه ها و رفتار آنها به نوعی به اصول اداره کشور و خط مشی کلی نظام جمهوری اسلامی ایران مربوط باشد.
وی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید تاکنون ۵ نشست با نمایندگان احزاب و تشکل های سیاسی برگزار گردیده که ۴ جلسه آن به ریاست استاندار محترم تشکیل شده است. در این جلسات صرفاً از نمایندگان رسمی احزاب و تشکل های سیاسی دارای مجوز فعالیت و اشخاص شناخته شده دعوت به عمل آمده است.
این مقام مسؤل استانداری یزد درخصوص گستره ی حوزه ی فعالیت احزاب تصریح کرد: تعداد ۴ حزب دارای مجوز فعالیت استانی می باشند و تمامی شعب احزاب موجود نیز صرفاً فعالیت استانی داشته و در حال حاضر دامنه فعالیت آنها محدود به حوزه استان می باشد و فالیت چندانی فراتر از استان و در سطح ملی نداشته اند.
مصطفی سالاری  برای تنویر افکار عمومی به نام  های احزاب دارای مجوز فعالیت اشاره کرد که شامل: حزب اعتماد ملی، کانون زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، مجمع اسلامی بانوان، انجمن اسلامی معلمان ایران، خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران، حزب اعتدال و توسعه، حزب کارگزاران سازندگی، حزب مؤتلفه اسلامی، کانون اسلامی فارغ التحصیلان شبه قاره هند، جامعه اسلامی کارگران، حزب همکاری و وحدت ملی ایران اسلامی، کانون تربیت اسلامی، مجمع فرهنگیان ایثارگر استان یزد، مجمع دانشجویان و فارغ التحصیلان یزدی، مجمع الابرار استان یزد و مجمع المحسنین استان یزد است.


مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری یزد، روند دریافت مجوز برای تشکیل و فعالیت احزاب را اینگونه تشریح کرد: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و جمعیت ها، نهادی است که براساس ماده ۱۰ قانون فعالیت احزاب و جمعیت ها مصوب ۳۰/۳/۱۳۶۱ هیأت وزیران، تشکیل شده است؛ وظیفه این کمیسیون، بررسی درخواست تأسیس احزاب سیاسی و نهادهای صنفی تخصصی و ارائه آن برای صدور مجوز تأسیس، به وزارت کشور و پس از آن به قوه قضائیه جهت ثبت و شروع فعالیت رسمی، معرفی می شود.
وی افزود: کمیسیون ماده ۱۰، متشکل از نمایندگان سه قوه (هر قوه ۲نماینده)، و محل آن در وزارت کشور به عنوان متولی موارد طرح شده است. لذا متقاضیان می توانند درخواست تأسیس را براساس هدف و سطح فعالیت خود در سطح شهرستان، استان و یا کشور به یکی از ارگان های ذیربط شامل فرمانداری ها، استانداری ها و یا وزارت کشور ارائه نمایند.
مطفی سالاری به بایدهای درخواست کنندگان تشکیل حزب اشاره و بیان کرد: تقاضای تأسیس باید شامل خط مشی ها و اهداف اساسی گروه باشد و با تکمیل و ارائه مدارک لازم به کارشناسان ذیربط، بررسی ها و اقدامات لازم به منظور صدور مجوز به عمل خواهد آمد و در پایان، مجوز تأسیس تشکل سیاسی در سطح ملی و استانی به امضاء وزیر محترم کشور خواهد رسید. در سطح شهرستان ها مجوز تأسیس با عنایت به تفویض نامه وزارت کشور، توسط استانداران صادر خواهد شد.
این مقام مسؤل درباره مؤلفه های تشکیل یک حزب گفت: التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تابعیت ایرانی، نداشتن سوء پیشینه کیفری و عدم محرومیت از حقوق اجتماعی، شرایط اساسی برای ارائه تقاضای تأسیس و تشکیل احزاب می باشد. به موازات همین اصل، اشخاص حقیقی معتقد به آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی می توانند درخواست خود را به فرمانداری ها، استانداری ها یا وزارت کشور ارائه نمایند.
مصطفی سالاری مشکلات سر راه تشکیل احزاب در استان یزد را اینگونه برشمرد: با توجه به عدم آگاهی برخی اشخاص حقیقی از اهداف دولت و همچنین مفاد قانون فعالیت احزاب و تشکل های سیاسی، در استان شاهد تقاضاهای محدودی جهت تشکیل حزب بوده ایم و از طرف دیگر نیز به علت نامشخص بودن سازوکار تأمین بودجه برای حمایت از احزاب، گرایش چندانی برای بای فعالیت حزبی مشاهده نمی شود. به عبارت دیگر، تمام احزاب استان با فرض تأمین بودجه لازم، فعال می گردند.
وی به مشکل دیگر سر راه تشکیل احزاب که ناشی از نبود یک مکان مناسب برای فعالیت احزاب است، اشاره کرد و افزود: به دلیل اینکه تاکنون محل استقرار مناسب و مشخصی برای احزاب در سطح استان وجود نداشته است، باعث شده که فعالیت احزاب استان نمود عینی و ظاهری چندانی نداشته باشد.
مصطفی سالاری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه وظایف و کارکردهایی برای فعالیت احزاب در نظر گرفته شده است؟ گفت: آنچه که از وظایف احزاب در نظام های سیاسی مختلف  مستفاد می شود، عبارت است از آموزش، افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی، نقد و بررسی عملکرد مسؤلان و افزایش مشارکت مردم در تحولات سیاسی نظیر انتخابات، همه پرسی ها وغیره.
وی در ادامه بیان کرد: احزاب همچنین می توانند به عنوان نهادهای مدنی از حقوق مردم که در قانون اساسی بدان تصریح شده است، دفاع نمایند و در جهت تحقق آنها به فعالیت بپردازند.
مدیرکل امور سیاسی و انتخابات استانداری یزد در پایان در پاسخ به  اینکه در استان یزد، احزاب تا چه اندازه توانسته اند در راستای حل مشکلات مردم و روشنگری در جامعه نقشی مکمل را برای دولت و مسؤلین ایفا نمایند، خاطرنشان کرد: با عنایت به اینکه در استان یزد طی چند دهه گذشته، فعالیت احزاب بیشتر معطوف به موضوع انتخابات و جریان های انتخاباتی بوده است، لذا حضور چشمگیری در زمینه های دیگر نداشته اند. بنابراین، با توجه به نیاز جامعه و استان به همفکری و همکاری احزاب در زمینه های مختلف سیاسی و اجتماعی و نیز نقش روشنگری آنها، امیدواریم با برنامه ریزی و خرد جمعی و هم اندیشی لازم شاهد فعالیت بیشتر احزاب در راستای تحقق اهداف جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مهم سیاسی و اجتماعی و همچنین محقق ساختن شعار "همدلی و همزبانی دولت و ملت" باشیم.

بخش نظردهی بسته شده است..