رئیس اتحادیه قصابان استان:

گوشت گران نشود، یزد خالی از گوشت می‎ شود!

رئیس اتحادیه قصابان یزد با گلایه از بدون تغییر ماندن قیمت گوشت قرمز در استان برخلاف بسیاری از دیگر استان‌ها، می‌گوید: یزد به عنوان استان واردکننده دام مورد نیاز در صورت ادامه‌ی این روند با کاهش عرضه گوشت قرمز مواجه خواهد شد.

به گزارش یزدی نیوز«علی ملک‌ثابت» ضمن گلایه از بی‌توجهی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در رابطه با افزایش قیمت‌ها، اظهار می‌کند: زنجیره بازار دچار افزایش قیمت متناسب با نوسانات ارزی شده اما قیمت گوشت همچنان بدون تغییر باقی مانده است و اگر این روند ادامه یابد، واردات دام به استان یزد متوقف و مردم استان با کمبود گوشت قرمز مواجه می‌شوند.

 
وی با بیان این که هنوز سازمان صمت پاسخ قطعی مبنی بر افزایش قیمت در این حوزه را ارائه نکرده است، می‌گوید: نرخ فعلی اتحادیه قصابان متناسب با تغییرات اقتصادی بازار، به ازای هر کیلوگرم گوشت گوسفند درجه یک ۹۶ هزار تومان، هر کیلوگرم گوشت گاو و گوساله ۶۸ هزار تومان و هر کیلوگرم گوشت شتر ۱۲۰ هزار تومان برای مصرف‌کننده تعیین شده است.
 
رئیس اتحادیه قصابان یزد اضافه می‌کند: نرخ‌های کارشناسی جدید دهم تیرماه به مسئولان صمت ارائه شده اما هنوز هیچ تغییر قیمتی ابلاغ نشده و این در حالیست که بعضاً برخی از انواع گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوساله نیز فراتر از نرخ‌های مصوب قبل در بازار عرضه می‌شود.
 
وی با تاکید بر این که کشتارگاه‌های استان حدود ۹۰ درصد دام خود را از به صورت واردات از استان‌های فارس و خراسان رضوی تامین می‌کند، می‌گوید: زمانی که استان‌های دیگر با افزایش قیمت روبرو می‌شوند ولی یزد تغییر قیمتی را لحاظ نمی‌کند، طبیعتاً دام وارداتی به استان نیز متوقف می‌شود.
 
ملک‌ثابت با تاکید بر این که یزد تولیدکننده گوشت دام نیست و متاسفانه دامداران کشور نیز به دنبال افزایش ۵۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی با مشکلات زیادی مواجه هستند، خاطرنشان می‌کند: افزایش ۳۰ درصدی کرایه‌ها به اضافه‌ی هزینه‌ی انرژی و کارگر و سایر موارد نیز به طور مستقیم بر عرضه دام در کشور تاثیر گذاشته لذا اگر قیمت خرید دام در یزد پایین‌تر از اصفهان، فارس و کرمان باشد، فروش دام به کشتارگاه‌های یزد به سختی صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه می‌دهد: تغییر نکردن قیمت گوشت قرمز متناسب با گرانی معمول بازار نه تنها استان را با کمبود گوشت قرمز مواجه خواهد کرد بلکه قصابان که ناگزیر به خرید گوشت با قیمت بالاتر در شرایط فعلی هستند را متضرر خواهد کرد.
 
وی با تاکید بر این که قصابان و عرضه‌کنندگان گوشت قرمز نباید چوب گرانی قیمت‌ها را بخورند، می‌گوید: تغییر قیمت‌ها در حیطه وظایف قصاب و عرضه‌کننده نیست بلکه مسئولان باید برای کاهش قیمت‌ها نسبت به ارزان شدن نهاده‌ها و واردات گوشت به خصوص گوشت‌های برزیلی اقدام کنند تا در شرایط کنونی، گوشت با قیمت کمتری به دست مصرف‌کننده، برسد.
 
رئیس اتحادیه قصابان در مورد تاثیر واردات گوشت نیز خاطرنشان می‌کند: مصرف‌کنندگان عمده گوشت قرمز مانند رستوران‌ها قبلاً از گوشت‌های وارداتی استفاده می‌کردند اما در حال حاضر به علت کمبود این اقلام، از دام‌های داخلی خرید می‌کنند و کشتارگاه‌ها نیز براساس میزان عرضه و تقاضا، گوشت را با قیمت بالاتری عرضه می‌کند لذا با تامین این مراکز با گوشت‌ وارداتی می‌توان دام‌های داخلی را با قیمت نسبتاً کمتری به دست مردم رساند.
 
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..