علل کاهش تمایل جوانان یزد به ازدواج بررسی شد

علل کاهش تمایل جوانان یزد به امر مقدس ازدواج با حضور مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد در جمع خبرنگاران انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد بررسی شد.

به گزارش یزدی نیوز فخرالسادات خامسی هامانه در جمع خبرنگاران انجمن صنفی خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان یزد با بیان اینکه استان یزد در حال حاضر رتبه ۲۶ در زمینه آمار ازدواج در سطح کشور را داراست، اظهار داشت: این آمارها نشان می‌دهد تمایل به ازدواج در میان جوانان یزدی کاهش پیدا کرده است.

 
وی با بیان اینکه بخشی از این موضوع به مباحث اقتصادی باز می‌گردد، افزود: فرهنگ یزدی‌ها از دیرباز در زمینه اقتصادی با بسیاری از نقاط کشور متفاوت بوده به نحوی که پسران تا صاحب خانه و شغل مناسب نباشند، ازدواج نمی‌کنند.
 
خامسی هامانه عنوان کرد: در گذشته پسران از دوران راهنمایی وارد بازار کار می‌شدند و ایام تابستان را به فراگیری یک فن مشغول بودند و در عین حال کسب درآمد نیز می‌کردند اما این فرهنگ اکنون کمرنگ شده و پسران پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه یا پایان سربازی، تازه به دنبال کسب و کار می‌روند که این امر سن ازدواج را بالا برده است.
 
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری یزد بیان کرد: طی سالهای اخیر دختران و پسران یزدی بیشتر به درس خواندن تشویق شده‌اند و اینکه ۶۵ درصد قبول شدگان دانشگاه‌ها، دختران هستند، نشان می‌دهد که دختران تحصیل را به ازدواج ترجیح داده‌اند و این امر نیز سبب بالا رفتن سن ازدواج در دختران یزد شده است.
 
خامسی هامانه اظهار داشت: بالا رفتن توقع جوانان نیز عامل عدم تمایل آنها به ازدواج یا ازدواج‌های بی ثبات شده که این امر ناشی از رویه نادرست فرزندسالاری در خانواده هاست.
 
وی تاکید کرد: فرزندان در خانواده‌ها در ناز و نعمت زندگی می‌کنند و تنها تکلیف درس خواندن به آنها سپرده می‌شود و این امر سبب می‌شود تا تحمل کوچک‌ترین سختی در زندگی مشترک را نداشته باشند بر این اساس یا اساساً تن به ازدواج نمی‌دهند یا اگر ازدواج کنند، به سرعت با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.
 
خامسی هامانه، تغییر در سبک زندگی، تغییر جایگاه والدین، تغییر خط قرمزها و … را از عوامل مؤثر در کاهش آمار ازدواج و عدم تمایل جوانان به ازدواج خواند و گفت: کمرنگ شدن بنیه دینی نیز سبب شده تا توکل در میان جوانان کمرنگ شود و همواره از زندگی مشترک و مسائل اقتصادی آن در هراس باشند.
 
وی، رتبه استان یزد را در زمینه آمار طلاق ۲۷ خواند و عنوان کرد: گرچه در این زمینه در کشور جایگاه خوبی داریم اما آمار طلاق نسبت به فرهنگ غنی یزد و آداب و سنن و هنجارهای اجتماعی این شهر و استان، بالاست.
 
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..