مدیرعامل چادرملو خبر داد:

۱۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی چادرملو برای صنایع فولادی

مدیرعامل مجتمع معدنی و صنعتی چادرملو گفت: چادرملو برای صنایع فولادی کشور ۱۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی داشته است.

به گزارش یزدی نیوزناصر تقی‌زاده با دفاع از موضع تولیدکنندگان سنگ آهن کشور از منطقی شدن نرخ فروش مواد اولیه فولاد به تشریح دلایل خود پرداخت و اظهار داشت: صنایع فولاد کشور که با روش احیا مستقیم تولید می‌کنند، در سال ۱۳۹۸ حدود ۵ میلیون و ۱۸ هزار تن سنگ آهن کنسانتره خشک و یک میلیون ۷۱ هزار تن گندله تولیدی چادرملو را خریداری کرده اند که متوسط قیمت خرید کنسانتره سنگ آهن در محل مجتمع معدنی، هر تن ۶ میلیون و ۲۴۰ هزار و ۲۴۶ ریال و متوسط خرید گندله در محل مجتمع صنعتی، هر تن ۹ میلیون و ۲۰۲ هزارو ۳۵۴ ریال بوده است.

 
وی عنوان کرد: چنانچه لازم بود این مقدار تولیدات از خارج وارد شود، قیمت خرید این محصولات به صورت CFR بنادر ایران، حداقل برای کنسانتره سنگ آهن وارداتی مشابه چادرملو به طور متوسط هر تن ۱۲۵ دلار و گندله هر تن ۱۵۰ دلار بود.
 
تقی‌زاده بیان کرد: با محاسبه هزینه‌های تخلیه از کشتی و ترخیص و سایر هزینه‌ها (هر تن ۲۰۰ هزار ریال) و با محاسبه نرخ تسعیر هر دلار، میانگین سالیانه معادل ۱۲۵ هزار ریال، متوسط قیمت کنسانتره سنگ آهن وارداتی هر تن ۱۵ میلیون و ۸۲۵ هزار ریال و متوسط قیمت خرید گندله وارداتی هر تن ۱۹ میلیون و ۲۵ هزار ریال تحویل در بنادر ایران می‌بایستی هزینه می‌شد.
 
وی عنوان کرد: بنابراین مابه التفاوت آن در هر تن کنسانتره به مبلغ ۹ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۷۵۴ ریال و هر تن گندله به مبلغ ۹ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۶۴۶ ریال است.
 
مدیرعامل چادرملو افزود: به طور کلی تولیدکنندگان فولاد در کشور طی سال گذشته، مواد اولیه خود را از تولیدکنندگان سنگ آهن، کمتر از نصف قیمت جهانی آن خریداری و محصولات تولیدی خود را به قیمت جهانی صادر کردند.
 
مدیرعامل چادرملو ادامه داد: از طرفی به دلیل فاصله کم منبع تولید سنگ آهن تا واحدهای فولادی، موجب کاهش ۳ هزار و ۵۰۴ میلیارد ریالی هزینه‌های حمل و نقل برای فولاد سازان شده است که آن هم نقش عمده‌ای در کاهش قیمت تمام شده تولید فولاد داشته است و بدیهی است در این شرایط مصرف مواد اولیه داخلی از جمله سنگ آهن چادرملو، تأثیر قابل توجهی در کاهش قیمت تمام شدۀ محصولات تولیدی شرکتهای فولادی داشته است.
 
وی در خصوص صرفه جویی ارزی کشور به دلیل استفاده فولاد سازان از مواد اولیه داخلی نیز بیان کرد: در سال گذشته بالغ بر یک میلیارد و ۶۴۱ میلیون دلار صرفه جویی ارزی فولادسازان بابت مصرف کنسانتره و گندله چادرملو بوده که معدنی‌ها برای آنها به ارمغان آوردند.
 
تقی‌زاده ادامه داد: حال در این شرایط نابرابر، طبیعی است تولید کنندگان سنگ آهن خواستار تعدیل در قیمتها باشند تا بتوانند از درآمد حاصل به طرح‌های توسعه تولید خود بپردازند و این عادلانه نیست که در چرخه تولید فولاد معادن تابع قیمت‌های تحمیلی از سوی فولاد سازان باشند بلکه باید در هر مرحله از تولید به نسبت از سود سهم ببرند به همین دلیل ما مخالف قیمت گذاری‌های دستوری هستیم و معتقدیم بهترین مکانیزم قیمت گذاری در بورس کالاست و باید فرآیند قیمت گذاری بر مبنای عرضه و تقاضا باشد و یا درصدی از قیمت‌های جهانی باشد.
 
وی با اشاره به دستآوردهای معدن چادرملو برای صنعت فولاد کشور گفت: از شروع عملیات بهره‌برداری در سال ۱۳۷۷ تا سال ۱۳۹۸ (با محاسبه متوسط قیمت‌های جهانی C&F بنادر ایران طی سالهای مزبور) چادرملوبا عرضه سنگ آهن به تولید کنندگان فولادی، بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی برای شرکتهای فولادی به دنبال داشته است این در حالی است که کل سرمایه گذاری ارزی طرح‌های شرکت در بخش تولیدات سنگ آهن و گندله تاکنون کمتر از یک میلیارد دلار بوده است.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..