رئیس دادگستری یزد:

کمیسیون ماده ۱۰۰ جای سازمان نظام مهندسی را گرفته است

رئیس کل دادگستری استان یزد با تاکید بر این که از افکار بلند سازمان نظام مهندسی حمایت می‌کنیم، گفت: در حال حاضر کمیسیون ماده ۱۰۰ جای سازمان نظام مهندسی را گرفته است در حالی که می‌توان از ظرفیت نظام مهندسی به عنوان یکی از اضلاع این کمیسیون بهره گرفت.

به گزارش یزدی نیوز«غلامعلی دهشیری» در نشست مشترک مسئولان قضایی استان با اعضای هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان یزد که با تاکید بر تلاش جهت کاهش تخلفات ساخت و ساز و برخورد با متخلفان برگزار شد، با اشاره به دور شدن معماری امروز از معماری ایرانی و اسلامی گذشته، گفت:  متأسفانه تاکنون برای آشنایی مردم با معماری سنتی تلاشی صورت نگرفته است.

 
وی در پاسخ به یکی از خواسته‌های سازمان نظام مهندسی برای فرهنگ‌سازی شناسنامه فنی و ملکی، با بیان این که تهیه این شناسنامه کار بسیار خوبی است، گفت: اگر این موضوع که وجود شناسنامه فنی و ملکی هویت ساختمان است را به مردم القاء کنیم، کار بسیار ارزنده‌ای انجام شده است.
 
دهشیری ادامه داد: می‌توانیم طی بخشنامه‌ای به کانون کارشناسان دادگستری ابلاغ شود که یکی از اولویت‌های ارزیابی بناها، وجود شناسنامه فنی و ملکی باشد و کانون سردفتران هم می‌تواند در متن سند موضوع وجود شناسنامه فنی وملکی را لحاظ کند.
 
رئیس کل دادگستری استان همچنین تأکید کرد: تعامل با شهرداری بسیار مهم است، در حال حاضر کمیسیون ماده ۱۰۰ جای سازمان نظام مهندسی را گرفته است و می‌توان از ظرفیت نظام مهندسی در این راستا بهره گرفت به نحوی که این سازمان یکی از اضلاع این کمیسیون باشد.
 
وی درباره نظارت سازمان نظام مهندسی بر طرح‌های بزرگ گفت: اهمیت کیفیت ساختمان‌های بزرگ از جمله طرح‌های انبوه‌سازی، مجتمع‌های تجاری و بیمارستان‌ها دو چندان است و نیاز است که از نظر فنی و علمی دقت بیشتری شود و جهت تحقق این امر کاملاً حمایت می‌کنیم.
 
رئیس کل دادگستری استان درباره پیشنهاد راه‌اندازی شورای حل اختلاف ویژه اختلافات حوزه صنعت ساختمان هم گفت: با بررسی پرونده‌های موجود و چنانچه این پرونده‌ها قابل توجه باشند، برای تخصصی شدن شوراها آمادگی وجود دارد.
 
دهشیری درباره پیشنهاد راه‌اندازی کانون داوری نیز گفت: این اتفاق مستلزم این است که جلسه‌ای با کانون داوری برگزار شود که با نظر مثبت این موضوع پیگیری می شود.
 
وی درباره مباحث آموزش و آگاه‌سازی نیز اظهار کرد: پیشنهادها در حوزه آموزش و آگاه‌سازی قطعاً مورد استقبال قرار می‌گیرد و پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های دستگاه قضاست.
 
رئیس کل دادگستری استان با تأکید بر این که تکریم نظام مهندسی، تکریم علم و فن و مهارت و احترام به تجربه است، گفت: دستگاه قضایی استان با افق دید ساختن شهر بدون آسیب وچالش، از افکار بلند سازمان  حمایت می‌کند.
 
«محمدرضا حدادزاده» دادستان عمومی و انقلاب یزد هم در این جلسه از عملکرد دو ساله اخیر سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یزد تقدیر کرد و افزود: تحولات بسیاری را در حوزه نظام مهندسی و ساختمان دیدیم که طبیعتاً این تلاش‌ها، مشکلات و مقاومت‌هایی ایجاد می‌کند اما شیطنت ها نباید باعث دلسردی و کم رنگ شدن تلاش‌های شما شود.
 
وی اضافه کرد: مشکلات ساخت و ساز زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی متعددی دارد، از این رو دستگاه قَضا برای تحقق پیشنهادهای سازمان نظام مهندسی آمادگی خود را اعلام می‌کند.
 
«مهدی سالاری» رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز در ابتدای این نشست از کاهش ۳۰ درصدی حق‌الزحمه خدمات مهندسی به مناسبت سالگرد تأسیس این سازمان خبر داد و با اشاره به افزایش ساعت کاری سازمان برای افزایش خدمات‌رسانی به مردم به این مناسبت، ابراز امیدواری کرد که اجرای این طرح با استقبال شهروندان مواجه شود.
 
وی با تأکید بر تلاش برای برقراری ارتباطات گسترده با دستگاه قضا، گفت: هفت هزار مهندس در هفت رشته مهندسی در قالب این سازمان ساماندهی شده‌اند که برای فعالیت حرفه‌ای دارای پروانه صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی هستند.
 
سالاری با بیان این که اهمیت سازمان در حوزه ساخت و ساز و مسائل اجتماعی و اقتصادی پررنگ‌تر شده است، به وضعیت بد تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای غیرمجاز در استان اشاره کرد.
 
 رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به این که فرآیند ساخت و ساز می‌تواند از سوی این سازمان سهل‌تر و حرفه‌ای‌تر دنبال شود، از مهمترین خواسته‌های این سازمان از دستگاه قضا را شامل برخورد با ساخت و سازهای بزرگ فاقد پروانه، بررسی پرونده‌های تخلفات ساختمانی در سازمان نظام مهندسی قبل از طرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ و ایجاد شعبه شورای حل اختلاف برای صنعت ساختمان برشمرد.
 
به نقل از روابط عمومی سازمان نظانم مهندسی ساختمان استان، سالاری با تأکید بر این که اگر پشتیبانی همه دستگاه‌ها نباشد انجام وظایفی که قانون‌گذار برای سازمان تعیین کرده ناممکن می‌شود، اظهار کرد: بهره‌گیری از همراهی‌های دستگاه قضا و ظرفیت‌های قانونی آن برای سازمان بسیار جذاب است و امیدواریم از حمایت‌های این دستگاه برخوردار باشیم.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..