اولین رساله میان‌رشته‌ای دکترای مهندسی بافت در دانشگاه یزد دفاع شد

نخستین دانش‌آموخته دکترای مهندسی نساجی در زمینه میان‌رشته‌ای مهندسی بافت، با عنوان «توسعه داربست‌های هیبریدی الکتروریسی با ویژگی‌های قابل تنظیم برای کاربردهای مهندسی بافت لوله‌ای» در دانشگاه یزد دفاع شد.

به گزارش یزدی نیوز«نجمه دهقان منشادی» در  این رساله که حاصل همکاری مشترک دانشگاه یزد و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی است، ابعاد گوناگون مهندسی و زیست‌پزشکی سازه‌های نانوالیافی با هدف کاربرد آنها در ترمیم و جایگزینی بافت‌های مختلف بدن انسان با تاکید بر اندام‌های لوله‌ای  و تولیدمثلی بررسی شده است. داربست‌های نانولیفی الکتروریسی‌شده مورد مطالعه در این رساله جزو آخرین فناوری‌های مورد استفاده در مهندسی بافت محسوب می‌شوند.

 
 دستاوردهای این پژوهش شامل یک مقاله ISI چاپ شده و چند مقاله ISI و علمی پژوهشی در دست داوری، ارائه نتایج تحقیق در چندین همایش علمی بین‌المللی و ملی به صورت سخنرانی و پوستر و طراحی و ساخت یک بیوراکتور تزریقی به منظور کشت سه‌بعدی داربست‌های لوله‌ای است که در مراحل نهایی ثبت اختراع قرار دارد.
 
این رساله از پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور برخوردار بوده و  به عنوان یک طرح پژوهشی کاربردی مورد حمایت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز قرار گرفته است.
 
در جلسه دفاع از این رساله، پروفسور «عباس افلاطونیان» موسس و رییس پژوهشکده علوم تولید مثل یزد با تشکر از تیم تحقیقاتی و داوران این پژوهش کاربردی که در جهت تکمیل و به ثمرنشستن آن تلاش کرده‌اند، خاطرنشان کردند: هم‌اکنون در نواقص ژنتیکی و آسیب‌های ناشی از ضربه یا سرطان به منظور جراحی ترمیمی و جایگزینی اندام‌های تولید مثلی زنانه و مردانه از پوست و بافت‌های خود فرد به سختی برداشت و پیوند صورت می‌گیرد که برای بعضی از بیماران حتی این امکان نیز وجود ندارد.
 
وی با ابراز مسرت از فرصت ایجادشده برای همکاری متخصصان رشته‌های مختلف علوم پایه، مهندسی و پزشکی در حوزه مهندسی بافت، ابراز امیدواری کرد تداوم اینگونه پژوهش‌ها و توسعه نتایج آن‌ها در سطح بالینی آینده‌ای نویدبخش را برای این بیماران رقم بزند.
 
افلاطونیان تاکید کرد: پزشکی آینده دیگر پزشکی مبتنی بر داروهای شیمیایی نخواهد بود و از مولکول‌ها، سلول، بافت و سلول‌های بنیادی خود افراد برای درمان آنان بهره خواهد برد.
 
«سعید فتاحی» و «محسن هادی‌زاده» از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد راهنمایی این رساله را برعهده‌داشته و دکتر حبیب نیکوکار مدیر مرکز تحقیقات نانوتکنولوژی پزشکی و مهندسی بافت پژوهشکده علوم تولید مثل یزد و دکتر سید محمد مشتاقیون عضو هیأت علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه یزد نیز به عنوان استادان مشاور همکاری داشته‌اند.
 
 به نقل از روابط عمومی دانشگاه یزد، دکتر« سیدحسین حکمتی‌مقدم» از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، دکتر مهدی انتظام از گروه مهندسی شیمی و پلیمر و دکتر محمد خواجه‌مهریزی از دانشکده مهندسی نساجی دانشگاه یزد داوری این رساله را عهده‌دار بودند.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..