بزرگترین ارگ مسکونی ابرکوه مرمت اضطراری می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی ابرکوه از آغاز عملیات مرمت اضطراری ارگ شهرسب شهرستان ابرکوه توسط نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز«حمید مشتاقیان» در این رابطه اظهار کرد: قلعه روستای شهرسب ابرکوه که به عنوان یکی از بزرگترین ارگ‌های تاریخی کشور شناخته می‌شود، این روزها میزبان نیروهای امانی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور انجام عملیات مرمت اضطراری است.

 
وی گفت: ساختار قلعه شهرسب که در شرق ابرکوه واقع شده و قدمت آن به عصر صفویه باز می‌گردد، از جنس خشت خام، گل، آجرپخته، سنگ و چوب است.
 
مشتاقیان خاطرنشان کرد: در راستای انجام عملیات مرمت اضطراری مذکور تاکنون اقداماتی همچون برچیدن بخش‌های فرسوده خشتی، جمع‌آوری و برچیدن نخاله‌ها و انتقال به بیرون، خشت‌زنی، اجرای طاق خشتی با ملات گل و خشت ۲۰*۲۰ سانتی‌متری و مرمت استحفاظی صورت گرفته است.
 
وی اضافه کرد: این بنای تاریخی با ارزش که به شماره ۱۳۷۲۴ در تاریخ ۲۵ آبان ماه سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، یک مجتمع مسکونی تاریخی با کوچه‌ها و خانه‏‏‌هایی طراحی شده به صورت شطرنجی است.
 
وی ابراز کرد: در ارگ شهرسب، خوانین و رعایا در کنار هم زندگی می‌کردند ولی اختلاف طبقاتی این دو دسته به‌ وضوح در گچ‌بری‌ها و طاق‌های زیبایی که با نقوش اسلیمی گل‌ و بوته و مقرنس‌کاری، تزئین شده، مشهود است.
 
مشتاقیان ادامه داد: ارگ شهرسب از سیستم امنیتی قابل‌توجهی برخوردار بوده و شاید یکی از دلایلی هم که مردم همچنان ترجیح می‌دادند، در داخل آن زندگی کنند همین امنیت بوده است. البته در همین راستا مجموعاً ۱۶ برج نگهبانی، قلعه درونی و بیرونی را احاطه می‌کرده است که بقایایی از آنها باقیمانده است.
 
ارگ تاریخی مذکور که ۱۷ هزار متر مربع مساحت دارد، در روستایی به نام شهرسب واقع شده ولی به استناد تاریخ، نام باستانی روستا «آذر» بوده که در گذر زمان تغییر کرده و امروز به نام «شهرسب» شناخته می‌شود. علت این نام‌گذاری به زمانی برمی‌گردد که در روستا ۱۰۰۰ رأس اسب نگهداری می‌شده و مالکیت آن‌ها نیز متعلق به خوانین روستا بوده است.
 
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..