معاون برنامه ریزی دادگستری یزد:

سامانه اخذ گزارش نقض حقوق شهروندی در یزد راه اندازی شد

معاون برنامه ریزی دادگستری یزد از راه اندازی سامانه اخذ گزارش نقض حقوق شهروندی در یزد در راستای تحقق اهداف تبیین شده در دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضائیه خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزسعیدرضا پارساییان اظهار داشت: چنانچه شخصی در مراجعه به مراجع انتظامی و ضابطین قوه قضائیه یا محاکم قضائی و دادسراها و یا در زندان‌ها به زمینه‌های نقض حقوق خود که در بندهای پانزده گانه قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی به آن اشاره و در دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی به آن تصریح شده برخورد کرد، می‌تواند از این طریق موارد را برای بررسی و رسیدگی گزارش کند.

 
وی تصریح کرد: اگر فردی شخصاً ذینفع بوده و یا به عنوان یک شهروند آگاه با احساس مسئولیت اجتماعی به مواردی از نقض حقوق شهروندی یا خدشه به کرامت انسانی، موضوع قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی یا دستورالعمل حفظ کرامت و ارزش‌های انسانی برخورد کرد، می‌تواند گزارش خود را به سامانه اخذ گزارش‌ها و شکایت‌های دبیرخانه هیأت استانی نظارت بر حفظ حقوق شهروندی ارسال نماید.
 
معاون دادگستری استان یزد، اعمال هر گونه سلایق شخصی و سوءاستفاده از قدرت و یا اعمال هرگونه خشونت و یا بازداشتهای اضافی و بدون ضرورت، در کشف و تعقیب جرایم و اجرای تحقیقات را از مصادیق نقض حقوق شهروندی اعلام کرد و گفت: کشف و تعقیب جرایم و اجرای تحقیقات و صدور قرارهای تأمین و بازداشت موقت باید مبتنی بر رعایت قوانین و با حکم و دستور قضائی مشخص و شفاف صورت گیرد باید و از اعمال هر گونه سلایق شخصی و سوءاستفاده از قدرت و یا اعمال هرگونه خشونت و یا بازداشتهای اضافی و بدون ضرورت اجتناب شود.
 
وی تصریح کرد: محکومیت‌ها باید طبق ترتیبات قانونی و منحصر به مباشر، شریک و معاون جرم باشد و تا جرم در دادگاه صالح اثبات نشده و رأی قطعی نشده، اصل بر برائت متهم بوده و هر کس حق دارد در پناه قانون از امنیت لازم برخوردار باشد.
 
پارساییان، استفاده از وکیل را حق هر شهروند دانست و بیان داشت: محاکم و دادسراها برای موازین تعیین شده مکلفند حقوق طرفین پرونده از جمله حق دفاع متهمان و کسانی که مورد شکایت واقع شده اند را رعایت کرده و فرصت استفاده از وکیل وکارشناس را برای آنان فراهم آورند.
 
وی یادآور شد: موارد نقض حقوق شهروندی طی یک بخشنامه در ۱۴ بند، توسط ریاست وقت قوه قضائیه وقت در سال ۸۳ ابلاغ شده است.
 
پارساییان ادامه داد: شهروندان می‌توانند از طریق سایت دادگستری استان یزد به آدرس https://dadgostari-yz.eadl.ir/ و سامانه پیامک ۵۰۰۰۱۰۷۲ موارد مربوط به نقض حقوق شهروندی یا عدم رعایت کرامت و ارزش‌های انسانی در مراجعه به مراجع انتظامی، دادسراها و محاکم را گزارش نمایند.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..