گزارش دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه در شورای فرهنگ عمومی؛

۲۲ هزار نفر تبعه افغانستانی در ۱۰ سال اخیر به یزد مهاجرت کرده‌اند

دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد از مهاجرت ۲۲ هزار تبعه افغانستانی به یزد در ۱۰ سال اخیر خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزسیدرضا جوادیان در نشست شورای فرهنگ عمومی استان یزد اظهار داشت: بر اساس سرشماری سال ۸۵ تعداد مهاجران افغانستانی که ۹۰ درصد اتباع بیگانه استان را تشکیل می‌دهند، ۳۰ هزار نفر بوده که این آمار در سرشماری سال ۹۵ به حدود ۵۲ هزار نفر افزایش یافته است.

 
وی با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی ناشی از حضور اتباع بیگانه در استان یزد افزود: تقابل با فرهنگ و بافت اجتماعی استان، فاصله اجتماعی و وضعیت دوگانه همراه با جذب و طرد، ضعف آموزش، فقدان آمار دقیق به ویژه برای اتباع غیرمجاز، مشکلات تعارضی نسل دوم و سوم مهاجران، بروز برخی تخلفات مالی، رانندگی و فقدان نظام مالیاتی برای آنان، تشکیل کلونی‌ها و گروه‌های داخلی و … تنها بخشی از آسیب‌های اجتماعی ناشی از این مهاجرت‌هاست.
 
دبیر کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد در مورد راهکارهای ساماندهی هرچه بهتر اتباع بیگانه استان عنوان کرد: پیشنهاد می‌کنیم بانک اطلاعاتی دقیق از اتباع خارجی ایجاد شود ضمن اینکه آموزش متناسب با نیازهای جامعه به آنها ارائه شود.
 
وی، استفاده از ظرفیت‌های علمی، تخصصی و سرمایه گذاری اتباع در استان، بازنگری قوانین تابعیت اتباع بیگانه متناسب با وضعیت این قشر، ارائه آموزش‌های شهروندی، استفاده از اتباع بیگانه تحصیلکرده برای آموزش آنان و … را نیز برخی از راهکارهای پیشنهادی کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد برشمرد.
 
جوادیان با بیان اینکه موضوع مهاجرت اتباع بیگانه و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن در استان یزد در چندین جلسه پیاپی در کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است، از صدور بیانیه‌ای از سوی این کانون در همین زمینه خبر داد.
 
 
منبع:خبرگزاری مهر

بخش نظردهی بسته شده است..