در گفت‌وگو با استاندار یزد مطرح شد:

رابطه مسئولان با مردم عین پایبندی و رعایت شفافیت در عملکرد آن‌هاست

حکمرانی خوب و تحقق شاخص‌های آن به خصوص ارتباط مردم و مسئولان، مشارکت و شفافیت مورد تاکید دولت‌ها در یزد نیز مورد توجه و پیگیری جدی مسئولان قرار دارد به طوری که استاندار یزد نیز بر پاسخگویی مدیران به مردم تاکید دارد و می‌گوید: رابطه مسئولان با مردم و نحوه عملکرد و فعالیت مدیران عین پایبندی و رعایت شف...

به گزارش یزدی نیوزجوامع با توسعه یافتگی و حرکت به سوی پیشرفت نیازمند تغییر شاخص‌هایی هستند که یکی از این شاخص‌ها افزایش ارتباط مردم و مسئولان و مشارکت مردم در امور است، این مهم که در حکمرانی خوب نیز تعریف می‌شود از مواردی است که در حل و فصل و تسریع مشکلات به طور جد نیازمند توجه است و یزد یکی از استان‌هایی است که مردمش شفافیت و ارتباط با مسئولان را بیش از نقاط دیگر کشور لمس کرده‌اند و برخی دستگاه‌ها به خصوص شهرداری‌ها در این زمینه اقدامات شایان توجهی انجام داده‌اند و گستره ارتباطی بین مردم و مسئولان در شهرستان‌ها نیز بیش از پیش فراهم شده است.

 
دولت الکترونیک و شفافیت در ارائه اطلاعات متناسب با ظرفیت‌های زیرساختی در استان یزد تغییرات محسوسی داشته و هر چند که هنوز هم جای کار بسیار زیادی دارد اما جایگاه یزد نسبت به سایر نقاط کشور در این زمینه به خصوص در زمینه توسعه زیرساخت‌های مربوطه، سرآمد و تحسین برانگیز است. 
 
اصل حکمرانی خوب محور فعالیت دولت در یزد است و مسئله ارتباط مردم و مسئولان و بخش‌های مربوط به این حوزه مورد توجه جدی دولتمردان در این استان قرار دارد به طوری که «محمد علی طالبی» استاندار یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، پاسخگویی را یکی از شاخص‌های اصلی حکمرانی خوب می‌داند و می‌گوید: این شاخص‌ به ارتباط مستقیم مدیران با مردم و نحوه پاسخگویی به آنان برمی‌گردد.
 
وی از امکان ارتباط مردم از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف شامل ارتباط حضوری، تلفنی و فضای مجازی یاد می‌کند و می‌گوید: فرصت‌های متعددی در این راستا فراهم شده که همشهریان می‌توانند به طور مستقیم با مسئولان ارتباط برقرار کنند و  از طرفی علاوه بر تعیین روزهای یکشنبه در استان به عنوان روز ملاقات عمومی با مسئولان، گاهاً برخی تعطیلات نیز صرف ارتباط مدیران با مردم می‌شود.
 
وی به شاخص شفافیت در حکمرانی خوب نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: این شاخص هم به نوعی بیان کننده‌ی رابطه مسئولان با مردم و نحوه عملکرد و فعالیت مدیران و در واقع عین پایبندی و رعایت شفافیت در عملکرد آن‌هاست.
 
استاندار با بیان این که اقدامات قابل توجهی در زمینه اجرای قانون شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات و پاسخگویی به سوالات مردم انجام شده است، می‌گوید: ارائه گزارشات عملکرد و اقدامات انجام شده، علنی کردن صورت جلسات و بسیاری از اطلاعاتی که در گذشته محرمانه تلقی می‌شد، همگی از جمله اطلاعاتی است که مردم در حال حاضر می‌توانند به سهولت به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.
 
وی مشارکت را یکی دیگر از شاخص‌های حکمرانی خوب مطرح می‌کند و می‌گوید: همکاری و تعامل جامعه و دخالت دادن و مشارکت مردم در مسائل مختلف در وهله اول مستلزم تعریف ارتباط با مردم در چارچوب حکمرانی خوب و سپس تعریف شاخص‌های مربوطه به آن است.
 
طالبی با بیان این که لازمه مشارکت مردم، در جریان قرار گرفتن و مطالعه موضوعات استان و کشور و مهیا شدن امکان حضور آنها در برنامه‌های مختلف است، تصریح می‌کند: در حال حاضر مشارکت فکری و استفاده از نظرات و دیدگاه‌های مردم به عنوان بخشی از جلوه‌های مشارکت در بسیاری از فعالیت‌ها و برنامه‎ها از طریق نخبگان فراهم شده است که از مهمترین نمونه‌های آن می‌توان به مشارکت نخبگان و نظرخواهی عمومی از مردم در تدوین برنامه آمایش استان یاد کرد.
 
وی که در صحبت‌هایش دغدغه فراهم کردن تعامل بیشتر با مردم در سیستم مدیریتی استان را دارد، به فعالیت سمن‌ها و افزایش سطح مشارکت گروه‌های مردم نهاد در یزد نیز اشاره می‌کند و در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر انفعال و انزوای فعالیت برخی از سمن‌ها مانند سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست، می‌گوید: افزایش مشارکت سمن‌ها به خصوص حوزه‌هایی مانند سلامت و محیط زیست از رویکردهای دولت بوده که مورد توجه استان نیز قرار گرفته است.
 
استاندار با اشاره به فعالیت کم نظیر سمن‌ها به خصوص فعالان حوزه محیط زیست استان نسبت به سال‌های گذشته، می‌گوید: در راستای تقویت محیط زیست بسیاری از چالش‌های زیست محیطی در یزد با فعالیت سمن‌ها و دستگاه‌های مسئول کم رنگ و برطرف شده است.
 
البته در ابتدای سال ۹۸ از سوی «محمد علی طالبی» استاندار یزد  برنامه حضور مدیران کل دستگاه‌های اجرایی به منظور پاسخگویی به تلفن ۱۱۱ سامد به مدیران کل و روسای دستگاه های اجرایی استان، مدیران کل استانداری، فرمانداران و شهرداران مرکز شهرستان ها ابلاغ شد و امسال نیز همچنان این ارتباط با مردم حفظ شده و همچنان همشهریان می‌توانند از طریق سامانه سامد با استاندار خود در ارتباط باشند، هر چند که نقدهای متعددی نیز در این رابطه وجود دارد.
 
به نظر می‌رسد هنوز هم ارتباط مسئولان با مردم باید بیش از پیش تسهیل شود و امکان ارتباط گیری مردم و مسئولان استان به خصوص در برخی از دستگاه‌ها که نسبت به ارائه شفاف اطلاعات و تعامل با مردم مقاومت می‌کنند، بهتر از گذشته شود چرا که حکمرانی خوب نه تنها در ابعاد اجتماعی بلکه در همه ابعاد به خصوص رشد مثبت شاخص‌های اقتصادی هم تاثیر دارد و شاید یکی از دلایل برخی از نوسانات اقتصادی کشور به ویژه در یزد در برخی از شاخص‌های اقتصادی ریشه در کوتاهی برخی از مسئولان به خصوص دستگاه‌های اقتصادی در تحقق حکمرانی خوب به ویژه در زمینه ارتباط با مردم، مشارکت دادن مردم و سمن‌ها و کوتاهی در زمینه ارائه شفاف اطلاعات دارد.
 
منبع:ایسنا یزد

بخش نظردهی بسته شده است..