پیش رویداد دومین استارتاپ ویکند یزد برگزار شد

در آستانه برگزاری دومین استارتاپ ویکند یزد، به منظور ایجاد آمادگی ذهنی علاقمندان و برگزاری هرچه بهتر رویداد اصلی، جلسه توجیهی و پیش رویدادی 2 ساعته (بوت کمپ) در روز دوشنبه 12 مرداد 94، از ساعت 18 الی 20 یزد با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان، برنامه نویسان، علاقمندان استارت آپ، بازاریاب ها و طراحان ...

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از روابط عمومی گروه تعاونی پیشگامان، دراین برنامه که حدود ۱۵۰ نفر حضور داشتند، سخنرانان حوزه کارآفرینی در زمینه ایده پردازی تا اجرا و چگونگی پروراندن یک ایده ی خوب در ذهن و تبدیل آن به یک کسب وکار توأم با موفقیت با شرکت کنندگان سخن گفتند.

در ابتدا مهندس احسان فرشادی عضو شورای راهبری استارتاپ ویکندهای یزد، ضمن خیر مقدم و اعلام برنامه مراسم، به هدف از برگزاری این برنامه اشاره کرد و گفت : این برنامه  فرصت مناسبی برای تمامی علاقمندان در استان است تا ضمن آشنایی با ماهیت این قبیل رویدادها، در حوزه های کارآفرینی، ایده پردازی، ارائه ایده تا اجرا، ارائه مدل کسب و کار و دیگر مفاهیم مرتبط نیز اطلاعات لازم را کسب نمایند.

در بخش نخست بوت کمپ، مهندس امیر احمد سمیعی به توضیح مفهوم و فرایند رویداد پرداخته و گفت که افراد در روز اول ایده‌های خود را مطرح می‌کنند که بهترین آن‌ها با رأی حاضران انتخاب می‌شوند. صاحبان ایده‌های انتخاب شده شروع به تشکیل تیم و جذب تخصص‌ های مورد نیاز برای پیشبرد ایده می‌کنند. روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارت‌آپ سپری شده و در این بین ممکن است کارگاه‌های آموزشی کوتاه مدت هم برگزارشود. با  آغاز روز سوم گروه‌ها آخرین تلاش‌ها را درجهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام می‌دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می‌شوند.در عصر روز سوم گروه‌ها با ارائه توضیحات در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و از طرح خود دفاع می‌کنند. درنهایت سه تیم برتر با رأی نهایی داوران انتخاب می‌شوند. البته برنده واقعی این رویداد گروه‌هایی هستند که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده‌اند استارتاپ  خود را تبدیل به یک شرکت سودآور نمایند.

سمیعی اصلی‌ترین مزیت برگزاری چنین رقابت‌هایی را یادگیری کارآفرینی از طریق عمل خلاقانه، محک زدن ایده ها، چالش ارایه، شبکه سازی، آشنایی با مهارتهای جدید، یافتن شرکای تجاری آینده، تیم سازی برای شروع یک کسب و کار و ورود به اکوسیستم کارآفرینی کشور عنوان و خاطر نشان کرد که ایده مهم نیست بلکه اجرای ایده مهم است. لذا توصیه کرد که افراد شرکت کننده در استارتاپ  ویکند، از طریق ایده پردازی، کار تیمی، سخنرانی، قضاوت داوران و یا ارشادگری مربیان، حداقل با یک مهارت جدید که آنها را برای ایجاد تغییر در کسب و کار آماده می سازد، آشنا شده و یا آن را فرا گیرند.

در ادامه سمیعی در قسمت مهم بوت کمپ اقدام به آموزش روش های مختلف ایده پردازی کرده و اعلام کرد هیچ فرمول خاصی برای ایده پردازی وجود ندارد، اما چارچوبهایی برای استفاده وجود دارد که می توان به تفصیل به آنها اشاره کرد. سمیعی سه مسیر کلی ایده پردازی در کسب و کارهای نوپا را فناوری های جدید، گرایشات و روندهای بازار و تقلید از ایده های موجود دانست.  وی گفت همه ما ایده پردازهای قهاری هستیم ولی تعداد کمی از ما دست از ایده پردازی برداشته و مشغول اجرا می شویم.

وی افزود: ارزش پیشنهادی به مشتری، بسته ای از منافع است که به مشتری پیشنهاد می دهید به طوریکه آنها شما را به رقبا یا محصولات جایگزین ترجیح بدهند و آنها شامل تازگی، شخصی سازی، عملکرد، طراحی، پرستیژ، قیمت، کاهش ریسک و راحتی می باشند.

سمیعی در پایان ضمن توضیح اهمیت اعتبارسنجی مشتریان، اعلام کرد که بیشتر استارتاپ ها از نبود مشتری شکست می خورند نه محصول یا سرویس بد.

در بخش دوم بوت کمپ، خانم مهندس چمنی، مبحث خلق کسب و کار را در قالب بوم کسب و کار تشریح کرد. وی از مدل کسب و کار به عنوان زبان جهانی برای نمایش منطق شرکت در چگونگی خلق، ارایه و کسب ارزش یاد و به اهمیت آن به ویژه در محیط های رقابتی اشاره کرد. در این مبحث، مباحث بخش بندی مشتری، ارتباط با مشتری، کانال ها، ارزش های پیشنهادی، فعالیت های کلیدی، منابع کلیدی، مشارکت کلیدی، جریان درآمدی و ساختار هزینه در قالب مثال هایی از کسب و کارهای رایج جهان بیان شد.

 

استارتاپ ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی در انتهای هفته برگزار می شود و  در این برنامه شرکت کنندگان پر انگیزه‏ ای شامل برنامه نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارتاپ، بازاریاب ها و طراحان گرافیک گرد هم می آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده ه ای را اجرا کند. به بیانی دیگر، کارآفرینان جوان دور هم جمع میشوند، از همدیگر یاد میگیرند و سعی میکنند که ایده هایشان را در واقعیت به مرحله اجرا برسانند.

گفتنی است دومین استارتاپ ویکند یزد با حمایت گروه تعاونی پیشگامان از امروز تا جمعه در دانشگاه امام جواد(ع) برگزار می شود.

 

بخش نظردهی بسته شده است..