توقف فعالیت معادن در روستای تاریخی «توران‌پشت»

روستای توران‌پشت از توابع شهرستان تفت دارای چشمه‌های جوشان منحصر به فرد و زیبایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزدر سال ۱۳۸۳ با وجود اهمیت استراتژیکی منطقه در حوزه طبیعی و زمین‎‎شناسی و جاذبه‎‎های بکر این روستای تاریخی، مجوز اکتشافات معدنی در این منطقه صادر و بهره‎‎برداری معدنی از سال ۱۳۸۸ در منطقه آغاز شد. در ادامه با توجه به درخواست‎‎های مکرر میراث فرهنگی استان بالاخره فعالیت    های معدنکاری در این ناحیه طبیعی و تاریخی، بالاخره در اواخر سال گذشته تعطیل شد و تاکنون نیز از صدور مجوزهای جدید برای بهره‎‎برداری‎‎ مجدد معدنی در این منطقه جلوگیری شده است.

اعتراضات میراث فرهنگی استان
به گفته کارشناس معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در این مدت فعالیت‎‎های بهره‎‎بردار معدن بر اساس مجوزهای صادر شده سیر قانونی خود را سپری کرده و در سال۱۳۹۰ نیز با مجوز میراث فرهنگی در بخش جدیدی شروع به فعالیت کرده بود ولی با پایان مهلت بهره    برداری در دی‌ماه۱۳۹۳ فعالیت معدن متوقف شد.
«آسیه دشتی» اظهار کرد: به دنبال اعتراضات میراث‌فرهنگی استان برای توقف فعالیت‎‎های معدنی در منطقه و به دنبال پایان‌یافتن زمان مجوز بهره‎‎برداری فعالیت‎‎های مذکور تاکنون هیچ مجوزی برای تمدید پروانه بهره    برداری و فعالیت معدنی داده نشده است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی مدعی است محدوده ۶ کیلومتری حریم منطقه فعالیت‎‎های معدنی دارای ارزش تاریخی است، تصریح کرد: به همین دلیل نیز فعالیت‎‎های معدنی در منطقه مذکور تعطیل شده است و گفته‎‎های ضد و نقیض در ارتباط با فعالیت‎‎های کنونی معدنکاری در منطقه، دروغ است.

صدور مجوز معدنکاری با تایید کارشناسان
دشتی اظهار کرد: صدور پروانه تمدید فعالیت‎‎های معدنی در منطقه با توجه به قانون معادن کشور و درخواست میراث فرهنگی مبنی بر جلوگیری از تمدید پروانه بهره‎‎برداری و فعالیت‎‎های معدنکاری، باید روال قانونی خود را طی کند و به طور قطع، ادامه فعالیت‌‌های مذکور و اعتراضات میراث فرهنگی با کارشناسی در مورد مسائل زمین‎‎شناسی و آب‎‎شناسی بررسی خواهد شد.
وی افزود: این کار کارشناسی میزان تاثیر منفی فعالیت معدنی را بر چشمه‎‎های مهم این منطقه که ارزش کشوری دارند بررسی خواهد کرد و اگر فرضیه میراث‎‎فرهنگی درست باشد و تایید شود، هیچ یک از مجوزهای فعالیت‎‎های معدنی تمدید نخواهد شد ولی در غیر این صورت بر طبق قانون معادن، مجوز فعالیت دوباره صادر می‎‎شود.

اهمیت استراتژیکی و اساطیری منطقه
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این مورد با اشاره به اهمیت ژئوتوریسم منطقه توران‌پشت، عنوان کرد: براساس افسانه‎‎ها و داستان‎‎های شاهنامه، فضاهایی از شاهنامه در منطقه توران‎‎پشت مکان‎‎یابی شده که برای گردشگران از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به گفته «محمد مهدی شرافت» روستای توران‌پشت تفت از روستاهای تاریخی، دیدنی و از مناطق اکوتوریسمی استان محسوب می‌شود و قلعه این روستا که روی صفحه‌ای در دامنه کوه واقع شده و بر دشتی با وسعت زیاد مسلط است، کیفیتی اساطیری به این منطقه بخشیده است.
وی گفت: اولویت کار میراث فرهنگی با توجه به جاذبه‎‎های منحصر به فرد منطقه، پیگیری لغو فعالیت‎‎های معدنی منطقه بود.
شرافت افزود: ۶ ماه پیش در نشست شورای عالی معادن که به ریاست وزیر و با حضور مدیر کل حفاظت محیط زیست استان برگزار شد، اسناد و مدارک اتمام زمان مجوز برداشت معدنی در منطقه ارائه و در سفر معاون اول رئیس جمهوری، صدور تمدید مجوز بهره‎‎برداری مطرح شد.

تخریب چشمه‎‎های مهم منطقه
مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان تاثیر منفی فعالیت‎‎های معدنی بر چشمه‎های مهم منطقه گفت: رودهای آهکی توران‎‎پشت به عنوان مهم‎‎ترین رودهای آهکی کشور می‎‎تواند ظرفیت خوبی برای طبیعت دوستان، محققان زمین‎‎شناسی، گردشگران علمی و طبیعی باشد اما معادن باعث نابودی و تخریب این منطقه استراتژیک در استان می‎‎شود.
وی اظهار کرد: متاسفانه برداشت سنگ تراورتن از طریق فعالیت‎‎های معدنکاری در منطقه به جلوگیری از ایجاد و شکل‎‎گیری این تپه‌های آهکی منجر می‎‎شود چرا که با برش کوه، فشار آبی که باعث به وجود آمدن این تپه‌ها می‌شود از دیواره معدن خارج می‎‎شود و دیگر هیچ تپه‎‎ای ایجاد نمی‌شود.
شرافت در مورد این چشمه‎‎ها عنوان کرد: این چشمه‎‎های آهکی مانند چشمه‌‌های آب‎گرم به آرامی از زمین می‎‎جوشد و املاح گچی و آهکی آب به مرور زمان در محل جوشش آب، تپه‌ای را به صورت ورقه ورقه و به شکل پیاز به وجود می‌آورد.
به گفته وی زمانی که ضخامت این لایه‌های رسوبی زیاد شود و چشمه دیگر قادر به جوشیدن نباشد در نزدیکی محل قبلی و از کف، دوباره آب شروع به جوشیدن می‌کند.

معادن تهدیدی جدی برای منابع طبیعی استان
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با اشاره به توسعه بی    رویه معادن به عنوان تهدیدی جدی برای استان تصریح کرد: معدنکاری مهم‎‎ترین تهدید آینده منابع طبیعی و اکوتوریسم استان به شمار می    رود.
«حسن اکبری» افزود: این معادن اغلب نزدیک جاذبه‎‎های اکوتوریستی ایجاد شده است و در حالی که بازده اقتصادی مناسبی ندارند، به تخریب زیادی در این مناطق منجر می‎‎شوند.
وی ادامه داد: این معادن نه‌تنها موجب تخریب اکوتوریسم استان می‎شو‎ند بلکه در رشد آلاینده‎‎ها و افزایش ذرات معلق در هوا نقش اساسی دارند.
اکبری با اشاره به تخریب‎‎های صورت گرفته در اثر فعالیت‎‎های معدنی در منطقه اکوتوریستی توران‌پشت گفت: اگر تدابیری برای جلوگیری از توسعه بی‎‎رویه معادن استان در آینده صورت نگیرد، استان‎‎هایی مانند یزد و کرمان با چالش‎‎های برزگ زیست محیطی روبه‌رو خواهند شد.
وی معتقد است که بهره‌برداری از معادن تنها راه توسعه کشور نیست بلکه مکان‎‎هایی که در نزدیکی مناطق طبیعی یا مناطق حفاظت شده قرار دارند می‎‎توانند با توسعه اقسام گردشگری به توسعه اقتصادی کشورمان منجر شوند.
به گفته این مسئول، این منطقه با چشمه‌های جوشان می‌تواند سالانه پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان زمین‎‎شناسی، گردشگران خارجی و دوست‎‎داران چشمه‌های آب گرم و منبع خوبی برای درآمدزایی و رونق گردشگری طبیعی باشد.

مکث

تهدید منطقه اکوتوریستی توران‌پشت به سبب معادن
منطقه تاریخی و طبیعی توران‌پشت جزو مناطق نمونه گردشگری استان محسوب می‎‎شود که سالانه پذیرای جمع زیادی از گردشگران، محققان و زمین‎‎شناسان است. با این حال متاسفانه در سال‎‎های اخیر فعالیت‎‎های معدنکاری به تخریب بخش‎‎هایی از این منطقه منجر شده است. پیگیری‎‎های میراث فرهنگی استان در حال حاضر به توقف فعالیت‎‎های معدنکاری در منطقه انجامیده است ولی کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مدعی‌اند که تمدید مجوزهای معدنکاری در این منطقه بدون کار کارشناسی صورت نخواهد گرفت.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..