انباشت نخاله‌های ساختمانی در حاشیه و ورودی‌های شهر:

شهر یزد در محاصره نخاله‌های ساختمانی/ تلاش برای بازیافت نخاله‌ها

انباشت نخاله‌های ساختمانی در حاشیه و ورودی‌های شهر، تپه‌های آلوده‌ای را به وجود آورده که شهر را محاصره کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزنخاله‌های ساختمانی جزئی از صنعت ساختمان به شمار می‌روند که اگر درست مدیریت نشوند، عوارض و آلودگی آنها کمتر از دیگر زباله‌های شهری نیست با این تفاوت که این نخاله‌ها، مزاحمت فیزیکی بیشتری نیز دارند.
تخلیه این نخاله‌ها یا به عبارت دیگر زباله‌های ساختمانی که اغلب آنها قابل بازیافت هم هستند بیشتر در حاشیه شهر به ویژه در ورودی‌ها و کنار شهرک‌های تازه تاسیس، انجام می‌شود.
این نخاله‌ها نه‌تنها خود منشاء آلودگی و دردسر هستند، بلکه پیامدهایی از جمله تجمع سگ‌های ولگرد و حیوانات دیگر به داخل محل سکونت شهروندان را به همراه دارند.

صدور کارت تردد برای حمل نخاله
در این میان شهرداری یزد تلاش کرده است که با راه‌اندازی آژانس خاک و نخاله، برای مدیریت این نخاله‌ها اقدام کند که موفقیت آمیز بود؛ اما مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد از ابلاغ دستورالعمل جدیدی برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی خبر می‌دهد.
«حمیدرضا رحیمدل» می‌افزاید: شیوه‌نامه جدیدی برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی به شهرداری‌ها ابلاغ شده و بر اساس آن مدیریت این نخاله‌ها به سازمان مدیریت پسماند واگذار شده است.
وی ادامه می‌دهد: بر اساس این شیوه‌نامه، تمام پیمانکاران صنعت ساختمان موظف هستند که برای جابه‌جایی نخاله و مصالح ساختمانی از سازمان مدیریت پسماند، مجوز دریافت کنند.
این مسئول می‌گوید: به این ترتیب محل بارگیری و تخلیه تمام مصالح و نخاله‌های پیمانکاران ساختمانی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری رصد خواهد شد.
رحیمدل از صدور کارت تردد برای حمل نخاله‌ها و مصالح ساختمانی این شرکت‌ها در تمام مراحل ساخت و ساز خبر می‌دهد و می‌افزاید: به این ترتیب تخلیه نخاله‌های ساختمانی ساخت و سازها فقط در محل گودهای مخصوص شهرداری صورت خواهد گرفت.
وی تاکید می‌کند: مدیران مناطق شهرداری نیز ملزم شده‌اند که صدور مجوز پایان کار را به بازدید سازمان مدیریت پسماند از محل اجرای طرح و همچنین جمع‌آوری تمام نخاله‌های ساختمانی در محیط پیرامون ساخت و ساز، مشروط کنند.

مراکز مجاز تخلیه نخاله
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد کیلومتر ۴ جاده سیمان آزادگان یعنی محل تخلیه پسماندهای شهری و همچنین محل تخلیه بنیاد، واقع در جاده کمربندی واقع در پشت کارخانه شن و ماسه را از گودهای مجاز تخلیه نخاله‌های ساختمانی معرفی می‌کند.
وی از شهروندان می‌خواهد که موارد تخلیه خاک و نخاله ساختمانی و سد معبر ناشی از رها کردن نخاله‌ها در محیط شهر را به سازمان مدیریت پسماند شهرداری اعلام کنند تا از سوی بازرسان سازمان با متخلفان برخورد شود.
رحیمدل درباره جلوگیری از رها کردن نخاله‌های ساختمانی در محل‌های غیرمجاز نیز می‌گوید: در آینده نزدیک تابلوهای خورشیدی نشان دهنده مراکز غیرمجاز تخلیه نخاله‌های ساختمانی در نقاط مختلف شهر نصب خواهد شد.
وی ادامه می‌دهد: بازرسان سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد برای جلوگیری از تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی، به صورت گشت‌های روزانه و شبانه در نقاط مختلف شهر به ویژه مراکز عمده تخلیه نخاله‌های ساختمانی حضور خواهند یافت تا جلوی متخلفان را بگیرند.

کنترل تخلیه با دوربین‌های ترافیکی
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد همچنین از تعامل و همکاری با معاونت ترافیک شهرداری یزد برای استفاده از دوربین‌های نظارتی مرکز کنترل ترافیک شهرداری برای برخورد با تخلیه غیر مجاز نخاله‌های ساختمانی خبر می‌دهد.
این مسئول تاکید می‌کند: بر اساس ماده ۱۶ قانون مدیریت پسماند، تخلیه غیر مجاز نخاله‌‌های شهری در معابر جرم محسوب می‌شود و اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به پرداخت جزای نقدی از ۵۰۰‌هزار ریال تا ۱۰۰ میلیون ریال محکوم می‌شوند.
مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد می‌افزاید: دفع غیراصولی خاک و نخاله‌های ساختمانی بیشتر در محله‌های حاشیه شهر به ویژه حاشیه کمربندی به چشم می‌خورد و این موضوع، آلودگی‌های بهداشتی و محیطی زیادی در محله‌های شهر ایجاد کرده است.
این مسئول با بیان اینکه رها کردن نخاله‌های ساختمانی در شهر سیمای شهر را نازیبا می‌کند، ادامه می‌دهد: شهرداری با راه‎‎اندازی آژانس خاک و نخاله، سعی کرده است که معابر شهر را از آلودگی‌های بصری و محیطی پاک کند.
وی اظهار می‎کند: این آژانس نخاله‌های ساختمانی رها شده در شهر را به دنبال درخواست‌های مردمی یا بازدید از شهر، جمع‌آوری می‌کند. وی ادامه می‌دهد: شهروندان متقاضی دریافت خدمات آژانس می‎‎توانند به صورت حضوری به سازمان مدیریت پسماند مراجعه و فرم تقاضا را تکمیل کنند و وجه خدمات را نیز به سازمان تحویل ‌دهند.

تلاش برای بازیافت نخاله‌ها
رحیمدل همچنین از اعلام آمادگی یک پیمانکار برای بازیافت نخاله‌های ساختمانی خبر می‌دهد و می‌افزاید: این نخاله‌ها قابل بازیافت و برگشت به طبیعت است و شهرداری در حال بررسی پیمانکار برای شروع این همکاری است.

اقدامات شهرداری برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی
رها کردن نخاله‌های ساختمانی به ویژه در حاشیه معابر ورودی شهر، آلودگی‌های بصری، بهداشتی و محیطی ایجاد کرده است. شهرداری یزد با راه‌اندازی آژانس خاک و نخاله برای مدیریت این پسماندها وارد عمل شده است. شیوه‌نامه جدید اجرایی دست سازمان مدیریت پسماند شهرداری را برای مدیریت نخاله‌های ساختمانی باز گذاشته است. بر اساس شیوه‌نامه جدید، تمام پیمانکاران ساختمانی ملزم هستند برای جابه‌جایی نخاله‌های ساختمانی خود از سازمان مدیریت پسماند کارت تردد دریافت کنند و نخاله‌ها را فقط در گودهای مشخص تخلیه کنند. سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد برای مشخص کردن مراکز غیرمجاز تخلیه نخاله ساختمانی، نصب تابلوهای خورشیدی را در دستور کار قرار داده است. استفاده از دوربین‌های ترافیکی شهر برای برخورد با متخلفان تخلیه غیرمجاز نخاله‌های ساختمانی با همکاری معاونت ترافیک شهرداری یزد از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری یزد دنبال می‌شود.همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..