بافت تاریخی شاهدیه مغفول مانده است

no-thumbs

شهردار شاهدیه از این شهر به عنوان یک فیلتر برای کاهش آلایندگی هوا در دشت یزد ـ اردکان یاد کرد و گفت: شهرداری شاهدیه به دلایل مختلف از جمله کمبود آب و اعتبار، برای حفظ این ریه تنفسی با مشکلات جدی مواجه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از محمدجواد ابوالحسینی، در نشستی خبری با معرفی شهر شاهدیه به عنوان یکی از شهرهای اقماری مرکز استان یزد اظهار داشت: شاهدیه در سال ۷۱ با تلفیق روستاهای گردفرامرز، ابرندآباد و نصرت‌آباد به شهر تبدیل شد و هم‌اکنون با وسعتی بالغ بر ۲۰ کیلومتر مربع، بیش از ۱۸ هزار نفر جمعیت دارد.

وی عنوان کرد: شاهدیه تنها شهری است که حریم ندارد و حریم و محدوده قانونی آن بر هم منطبق هستند و این امر مشکلات عدیده‌ای برای این شهر به وجود آورده است.

ابوالحسینی با اشاره به سرانه فضای سبز شهر شاهدیه بیان کرد: در حال حاضر ۷۳ هکتار فضای سبز در این شهر وجود دارد به این معنا که به ازای هر نفر، ۴۰ مترمربع سرانه فضای سبز در این منطقه ایجاد شده است.

شهردار شاهدیه ۱۸۰ هکتار از بافت شاهدیه را نیز بافت مسکونی خواند و یادآور شد: ۲۲ درصد وسعت این شهر معادل ۴۵۳ هکتار را باغات تشکیل می‌دهد که این رقم در استان خشکی نظیر یزد، قابل توجه است.

وی با بیان اینکه ۱۱ درصد از بافت این شهر معادل ۲۲۰ هکتار را نیز مزارع تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: با توجه به اینکه شاهدیه در مسیر دشت یزد ـ اردکان قرار گرفته و این دشت از آلودگی هوا به شدت رنج می‌برد، شاهدیه با این حجم باغ، مزرعه و فضای سبز می‌تواند نوعی فیلتر برای این منطقه باشد.

ابوالحسینی تصریح کرد: این فیلتر و ریه‌ تنفسی شهر نیاز به آب، مراقبت و نگهداری دارد اما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که برای حفظ آن با مشکلات جدی مواجه هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمده‌ترین پروژه‌های عمرانی شهر شاهدیه بیان کرد: زیرسازی آسفالت، پارک و فضای سبز، تملک و آزادسازی معابر و … از مهم‌ترین طرح‌های در دست پیگیری شهرداری شاهدیه است اما از آنجا که شهرداری بودجه دولتی ندارد و باید درآمد خود را از عوارض کسب کند، با مشکلاتی در اجرای این پروژه‌ها مواجه هستیم.

شهردار شاهدیه، ورود سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری آنها در بخش‌های مختلف را یکی از راهکارهای تامین بودجه برای اجرای پروژه‌های شهرداری شاهدیه دانست و افزود: یکی از بزرگترین پروژه‌هایی که با مشارکت بخش خصوصی اجرایی شد و با وجود مشکلات بسیار، در نهایت به خاطر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، مورد بهره‌برداری قرار گرفت، پروژه میدان میوه و تره‌بار شاهدیه بود.

وی با بیان اینکه برای حفظ باغات شاهدیه نیز در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی هستیم، عنوان کرد: هر فعالیتی حتی در حوزه کشاورزی باید توجیه اقتصادی داشته باشد بنابراین با توجه به وجود بحران آب، تغییر روند کار و نگاه نسل جدید به کشاورزی، مقرون به صرفه‌ نبودن فعالیت‌ در حوزه کشاورزی و پرزحمت بودن آن، حفظ باغات شاهدیه را با مشکل مواجه کرده است بنابراین باید از این ظرفیت به شیوه‌های دیگری استفاده شود.

شهردار شاهدیه، یکی از راهکارهای حفظ این باغات را تبدیل باغ‌ها به خانه باغ دانست و افزود: اگر مجوز ساخت خانه در متراژهای مشخص در باغ‌ها داده شود، علاوه بر حفظ باغات، مردم نیز بهره‌وری بیشتری از فضای سبز محل سکونت خود خواهند داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بافت تاریخی و پویا در شهر شاهدیه عنوان کرد: در برخی مناطق مانند ابرندآباد، بافت تاریخی و باغ‌ها با یکدیگر تلفیق شده‌اند که فضایی بسیار دلنشین را ایجاد کرده‌ است و از این ظرفیت می‌توان در مسیر توسعه گردشگری به خوبی بهره گرفت.

ابوالحسینی همچنین با بی‌نظیر خواندن بافت تاریخی شاهدیه عنوان کرد: توپوگرافی بافت تاریخی شاهدیه و پستی و بلندی‌های آن، به این بافت زیبایی ویژه‌ای بخشیده است به نحوی که گاهی عمق باغ‌ها در بافت تاریخی به ۱۰ متر می‌رسد و تاج درختان با معابر همسطح است که این خود می‌تواند یک زیبایی منحصر به فرد از نگاه گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی باشد.

شهردار شاهدیه با برشمردن زیبایی‌ها و ظرفیت‌های بافت تاریخی شاهدیه که بالغ بر ۴۰۰ هکتار وسعت دارد، افزود: متاسفانه این بافت بی‌نظیر در حالی که می‌تواند یک سرمایه اجتماعی و فرهنگی بی‌نظیر باشد، مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش فارس، ابوالحسینی در این نشست همچنین به بیان مشکلات ایجاد شده به دلیل نداشتن حریم قانونی در شهر شاهدیه، فعالیت دامداری‌ها در داخل شهر، تخریب باغ‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز، پروژه‌های نیمه‌تمام شهرداری، ذخائر ارزشمند ژنتیکی برخی گونه‌های گیاهی نظیر انار و … پرداخت و به سئوالات خبرنگاران در این زمینه پاسخ داد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..