شهر دوچرخه ها، شهر و روزگاری فراموش شده در یزد

یزد از دیرباز دارای لقب های متفاوتی بود که شهر دوچرخه ها یکی از این القاب بود، اما متاسفانه امروز این لقب جای خود را به موتورسیکلت سواران داده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزاستان یزد یکی از تاریخی ترین استان ها و شهرهای کشور است که مردم آن به سخت کوشی، تدین و سادگی معروف بودند.

مردم این شهر از دیرباز برای رسیدن به مقصود خود تلاش های متفاوتی داشتند و تمامی سختی ها را برای رسدن به مقصود خود به جان می خریدند.

قنات و قنوت و قناعت نشان دهنده این ویژگی های مردم یزد است که تمامی آنها را با چشمی باز می توان مشاهده نمود و رد پای آن را نیز در زندگی امروزی جامعه می توان دید.

اما آنچه که ما را نسبت به این ویژگی ها نگران می کند، شامل از یاد بردن برخی از این ویژگی ها است که روز به روز با مدرنیته شدن زندگی ها، مردم نیز فرهنگ و آداب و سنن خود را به فراموشی می سپارند.

فرهنگ دوچرخه سواری از جمله این آداب فراموش شده است که روز به روز نقش دوچرخه ها را در وسایل نقلیه امروزی کم رنگ تر کرده است.

شهر یزد به شهر دوچرخه ها نیز معروف بوده است که با توجه به بافت تاریخی یزد و کوچه های آشتی کنانی که عبور وسایل نقلیه را سخت می کرده، اما مردم با داشتن یک دوچرخه عبور و مرور را برای خود آسان می کردند.

کوچه های آشتی کنان یزد که حتی عبور دو نفر در کنار هم  نیز به سختی صورت می گرفت با وجود دوچرخه ها رنگ و بوی خاصی به خود داشت به نحوی که زنگ این دوچرخه ها نیز در تنگی این کوچه ها همچنان به گوش می رسد.

اما روز به روز با گذشت زمان و مدرنیته شدن جامعه این فرهنگ را جای خود را به فرهنگ های دیگر داد و دیگر کمتر، خبری از آن کوچه های تنگ آشتی کنان و صدای زنگ دوچرخه ها است.

امروز آسمان خراش های سر به فلک کشیده و انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین جای خود را به زندگی ساده مردم شهر دوچرخه ها داده است به نحوی که علاوه بر صدماتی که به بافت تاریخی و شهر و فرهنگ آن زده است، روزانه جان تعداد زیادی از اقشار مختلف جامعه را می گیرد و خانوارها و خانواده های مختلف را داغدار می کند.

استان یزد نیز به تبع این تغییرات دچار تحولاتی شده است که دیگر نمی توان نام شهر دوچرخه ها را بدان لقب داد زیرا زمانی که در این شهر گردشی داشته باشیم نمی توان اثری از دوچرخه ها را در شهر دید و سطح شهر را محل جولان موتور سیکلت ها می بینیم.

اما آنچه که دل جامعه را می خراشد نحوه رانندگی برخی از این موتور سیکلت سواران در سطح شهر است که هم خانواده های خود را می رنجانند و هم اینکه سایر اقشار جامعه بدان ناراحت می شوند.

رانندگانی بدون گواهینامه و بدون کلاه ایمنی با سرعت های بسیار زیاد جامعه را نسبت به خود می رنجانند و با ایجاد حوادثی ناگوار جان خود را از دست داده و پدر ومادرها را داغدار کرده و جامعه را نیز نسبت به این حوادث ناراحت می کنند.

بر اساس آمارهایی که در بخش های مختلف از جمله مرکز آمار ایران در سال ۹۰ بیان شده بیش از ۶۰ درصد از خانوارهای استان یزد از خودرو شخصی استفاده می کنند که رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

در این راستا نیز بیش از ۴۹ درصد از خانوارهای یزدی نیز از موتور سیکلت استفاده می کنند و پس از بوشهر نیز رتبه دوم را داراست و امروز نیز کمتر از ۱۱ درصد خانوارها از دوچرخه استفاده می کنند و سابقه خود را فراموش کرده است.

آمارهای امروز نگران کننده است زیرا با وجود فراموشی فرهنگ دوچرخه سواری در بین مردم یزد، امروز مردم و مسئولین دست به گریبان مشکل بزرگتری به نام موتور سیکلت و راکبان متخلف شده است که باید برای ان برنامه ریزی کرد.

هرچند امروز این فرهنگ تغییر کرده است و شهر دوچرخه ها جای خود را به شهر موتور سیکلت سواران داده است اما مسئولین بایستی با فرهنگ سازی و تلاش برای زمینه سازی عبور و مرور به صورت صحیح و قانونی از مشکلات این تغییر بکاهند.

در این راستا همایشی با عنوان اهدای کلاه ایمنی رایگان در استان یزد برگزار شد که مسئولین استانی نیز حضور داشتند و آمارهای متفاوتی و گاها نگران کننده نیز در این مراسم ارائه شد.

سرهنگ محمد جمشیدی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی یزد با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آمار مرگ و میر تصادفات مربوط به راکبان موتورسیکلت ها است، گفت: ضربه مغزی اصلی ترین عامل مرگ در این تصادفات است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد آمار تصادفات سه ماهه نخست سال ۹۴ مربوط به موتورسیکلت سواران است که تعداد قابل توجهی از آنها منجر به کشته شدن راکب و سرنشینان به دلیل نداشتن کلاه ایمنی و ضربه مغزی شده است که در این مشکلات خانواده ها در این زمینه نقش اساسی بر عهده دارند زیرا در حالی که فرزندان آنها هنوز به سن دریافت گواهینامه نرسیده اند، برای آنها اقدام به خرید موتورسیکلت می کنند.

رئیس پلیس راهور یزد گفت: در یزد بیشترین آمار تلفات در تصادفات بر اثر ضربه مغزی و مربوط به موتورسیکلت سوران است و بعد از آن برخورد موتور با عابر پیاده قرار دارد که این آمار نگران کننده است و خانواده ها باید در این زمینه مراقبت بیشتری داشته باشند و در این راستا نیز اولویت اول پلیس در استان یزد، استفاده از کلاه ایمنی برای همه موتورسیکلت سواران است و این روش باعث می شود آمار زیادی از تلفات کاسته شود.

وی با اشاره به تعداد کارخانه های موتور سیکلت در استان یزد ادامه داد: ۱۲ کارخانه موتورسیکلت سازی در یزد وجود دارد که بالغ بر ۴۵۰ هزار دستگاه موتورسیکلت از این کارخانه ها در سطح شهر روان هستند و این وسیله به دلیل خریداری راحت تر، قیمت مناسبت تر و در نظر گرفتن شرایط اقساط در سوی فروشندگان به نخستین وسیله ایاب و ذهاب مردم تبدیل شده است.

رئیس پلیس راهور استان یزد گفت: سرعت مطمئنه رانندگی با موتورسیکلت ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر است در صورتی که در بیشتر خیابان های یزد، موتورسواران با سرعت بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر رانندگی می کنند و این در حالی است که در سرعت ۵۰ کیلومتر، اگر حادثه ای رخ دهد، به طور قطع منجر به مرگ خواهد شد.

فرهنگ دوچرخه سواری یکی از فرهنگ های مناسب در جهت جامعه سالم و بدون آلودگی و با کاهش مصرف بنزین است که می توان با برنامه ریزی مناسب و با در اختیار قرار دادن دوچرخه های مناسب گامی موثر در این جه برداریم.

بخش نظردهی بسته شده است..