آغاز بزرگنرین رویداد گردشگری مذهبی در استان یزد

آیین مذهبی زرتشتیان در پیر نارکی آغاز شد

آیین مذهبی زرتشتیان مقیم ایران و برخی کشورها طی آیین خاصی در زیارتگاه پیرنارکی شهرستان مهریز آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوزبه گفته مسوول این زیارتگاه این آیین هر سال از ‎12مرداد که به روز سروش ایزد معروف است به مدت پنج روز با حضور پیروان این کیش که تعدادشان حدود سه هزار نفر تخمین زده می شود برگزار می گردد.

بهروز جراح در گفت و گو با ایرنا گفت: در تقویم زرتشتیان یک ماه که ‎30روز است هر روز به یک اسم خاص نامیده می شود.

وی اضافه کرد: در این آیین مذهبی و فرهنگی علاوه بر اجرای برنامه های مذهبی به دانشجویان و دانش آموزان برتر زرتشتی جوایزی اهدا می شود.

وی، سخنرانی، قدردانی از خیرین زرتشتی ، دعا برای سربلندی نظام جمهوری اسلامی و تجلیل از شهدای این کیش را از دیگر برنامه های این ایام عنوان کرد.

از دیگر برنامه های زیارت پیرنارکی، معرفی زوجهای جوان به زائران است و در این مراسم آنها در حالیکه به هم کیشان خود شیرینی تعارف می کنند آغاز زندگی مشترک خود را اعلام می دارند.

پیر نارکی یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های زرتشتیان ایران است که در ‎20 کیلومتری شمال غربی مهریز و در دامنه یک کوه کم ارتفاع به همین نام قرار دارد و از آن چشمه آبی جاری است.

در این منطقه توسط زرتشتیان به سبک معماری سنتی و از خشت و گل حدود ‎75 اتاق که اصطلاحا به آن خیله می گویند برای اسکان زائران ساخته شده است.

به اعتقاد زرتشتیان، این کوه محل غیبت ناز بانو شاهزاده یزدی است.

به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد گردید و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد.

زرتشتیان استان یزد دارای زیارتگاه های متعددی هستند که از جمله آنها پیرنارکی، پیر سبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت ، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ را می توان نام برد.

زرتشت در‎3600سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام غدو متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت.

زرتشتیان بر این باورند که وی در سن ‎30سالگی از طرف اهورا مزدا به پیامبری انتخاب و در ‎77سالگی در آتشکده شهر بلخ به دست توربراتور کشته شد.

معتقدان به آیین زرتشت در جهان حدود ‎150هزار نفر تخمین زده می شوند که از این تعداد‎30هزار نفر در استانهای یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد زندگی می کنند.

افزون بر ۱۰ هزار نفر از این تعداد در استان یزد ساکن اند.

بخش نظردهی بسته شده است..