آیت الله ناصری امام جمعه یزد درجمع خبرنگاران:

باید بافت تاریخی یزد را مرمت و ثبت جهانی کنیم/ هنوز برای کاندیداتوری خبرگان تصمیم نگرفته ام

آیت الله ناصری، امام جمعه یزد در پاسخ به سوالی د در خصوص بافت تاریخی و ثبت جهانی آن معتقد است: باید بافت تاریخی یزد در یک برنامه جامع مرمت و ثبت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از تابناک یزد،در نشستی صمیمانه نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد با برخی از اصحاب رسانه به مناسبت هفته ستاد نمازجمعه وی به سوالات خبرنگاران رسانه های گروهی استان پاسخ داد.

آیت الله ناصری در پاسخ به سوال خبرنگار تابناک یزد در خصوص دیدگاهش پیرامون بافت تاریخی یزد و ثبت جهانی آن گفت: در دیدار با مسئولان در رده های مختلف از سرمایه های ملی به نام بافت تاریخی که گویای فرهنگ اجتماعی و دینی است تاکید کرده ایم. این ساختمان ها علاوه بر خشت و گل دارای روح معنوی است ونباید صرفا نگاه فیزیکی به آنها داشت. این نگاه کمک می کند آموزه های اعتقادی و فرهنگ اسلامی گذشتگان را منتقل کنیم.

وی افزود: بهتر است قبل از ثبت جهانی بافت را در یک برنامه جامع مرمت کنیم و البته ثبت جهانی خوب و عالی است وباعث معرفی بیشتر بافت تاریخی یزد در بین گردشگران خارجی می شود.

امام جمعه یزد با اشاره به  کارکردهای عناصری همچون بادگیر، درهای ورودی و… در بناهای تاریخی یزد گفت: این اطلاعات نشان از نوع نگاه اقتصاد مقاومتی گذشتگان بوده است که باعث شده در محدودیت ها چگونه از طبیعت بهره مند شوند.

وی بر مرمت و رفع مشکلات بافت تاریخی یزد تایکد و گفت: البته مسئولان هم دغدغه دارند و اقدامات خوبی شده است اما هنوز برخی مناطق بافت با بناهای در معرض تخریب سوء استفاده شکل می گیرد که باید هرچه سریع تر رفع مشکل شود.

وی تعریف فرهنگ ایران و اسلامی نهفته در بافت تاریخی یزد را برای ارائه و معرفی به گردشگران لازم برشمرد و تاکید کرد: علاوه بر مرمت خشت و گل ها تاریخی باید این فرهنگ اخلاقمدار گذشتگان نیز معرفی شود.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال کاندیداتوری در انتخابات مجلس خبرگان گفت: هنور تصمیمی در این خصوص نگرفته ام.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد به چالش های فرهنگی و اجتماعی استان اشاره کرد و خواستار توجه جدی تر خانواده ها به فرزندان شدو از هم چاشیدگی کانون خانواده را مهمترین مسئله فرهنگی اجتماعی استان دانست.

آیت الله ناصری همچنین با مثبت ارزیابی کردن عملکرد مسئولان در مباحث  آب خواستار توجه جدی آنان به مسئله حفظ منابع موجود، تامین منابع جدید آب در استان شد .

امام جمعه یزد در پایان این نشست صمیمانه به برخی سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بخش نظردهی بسته شده است..