فرماندار: خاتم در مسیر پیشرفت قرار دارد

فرماندار خاتم گفت: با توجه به نگاه ویژه دولت و استاندار یزد این شهرستان در مسیر پیشرفت قرار گرفته و به جز در بخشهای بهداشتی،اموزشی و ورزشی از رشد خوبی برخوردار شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی یزدی نیوز به نقل از ایرنا محمد زاده رحمانی در جریان بازدید جمعی از خبرنگاران استان از بخش های مختلف این شهرستان گفت: از اولویتهای ما در مجموعه فرمانداری اطلاع رسانی بوده از این رو راه اندازی دفتر خبری صدا و سیما و گرفتن مجوز تنها نشریه شهرستان و تشویق سایتها در فعال تر شدن را در دستور گذاشتیم.


وی افزود:این شهرستان با داشتن ۴۳هزار نفر جمعیت از جمعیت روستایی بالایی برخوردار است به گونه ای که ۴۰درصد جمعیتش را روستاییان تشکیل می دهند در حالی که میانگین استان ۱۵درصد است.

فرماندار خاتم درباره دیگر مزیت های شهرستان گفت: وجود دست زیبای ریواس در ورودی شهر، سکپنت مردم مروست در بافت تاریخی ، قدمت بخشی از شهرستان از دوره آریایی ها و وجود آثار دو استودان یا استخوان دان دلیلی بر اهمیت و قدمت این این شهرستان از گذشته تا امروز است.

زاده رحمانی درباره قابلیت های گردشگری این شهرستان نیز اظهار کرد:خاتم به شهر قلعه ها معروف است و تاکنون ۹۲قلعه در آن شناسایی شده که از این تعداد ۱۶مورد ثبت ملی شده است ضمن آنکه کتابی در این خصوص نیز منتشر شد.

این مسوول اضافه کرد:وجود ۵۳اثر ثبتی و پیگیری ۲۸پرونده دیگر در کنار قابلیت های گردشگری طبیعی همچون سرچشمه نهر مسیح، غار طبیعی ۶۴هزار متر جنگل طبیعی پارک شادی و وجود گونه های در حال انقراض حیات وحش همچون گوزن زرد ایرانی و هوبره از مهمترین ظرفیت های گردشگری شهرستان خاتم است.

به گفته وی پوشش منابع طبیعی این شهرستان ۳۰درصد بالاتر از میانگین کشوری است به گونه ای که این ظرفیت در کشور ۱۰درصد است در حالی که در خاتم ۴۰درصد مساحت شهرستان زیر پوشش منابع طبیعی قرار داد.

***خاتم قطب کشاورزی استان

زاده رحمانی با اشاره به وجود بزرگترین روستای استان به نام چاهک در این شهرستان به ظرفیتهای کشاورزی خاتم اشاره کرد و گفت:خوشبختانه در این بخش ۲۸درصد تولیدات کشاورزی استان یزد در این شهرستان تولید می شود از این رو قطب کشاورزی استان محسوب می شویم.

فرماندار خاتم گفت:در تولید پسته بعد از رفسنجان کرمان در جایگاه دوم کشور و اول استان قرار داریم و پیش بینی تولید ۲۳هزار تن شده اما قابلیت تولید ۵۳هزار تن داریم و باتوجه به کم آبی در رفسنجان احتمالا بزودی تولید کننده اول کشور شویم.

وی با اشاره به تولید بالای انگور در این شهرستان نیز گفت:ناب ترین انگور کشور را در هزار و ۱۰۰هکتار تاکستان و بیشتر در مروست تولید می کنیم که بخشی از آن برای تولید کشمش به ارومیه و تاکستان استان گلستان ارسال می شود.

بالاترین مقام اجرایی خاتم تصریح کرد :در این بخش تولید ۲۴تا۸۰تن در هکتار را داشته ایم که رکورد محسوب می شود.

زاره رحمانی با اشاره به وضعیت دامداری شهرستان نیز گفت:زندگی مردم این شهرستان بویژه با توجه به وجود عشایر غیور و روستاییان وابسته به دام و کشاورزی است به گونه ای که در دام سبک بخش مروست مقام اول استان را در اختیار دارد.

***خاتم در مسیر شکوفایی صنعت

وی در ادامه درباره وضعیت صنعت شهرستان به اجرای چند طرح بزرگ اشاره کرد و افزود:معدن سنگ اهن اسمالون مروست با ذخیره ۳۲۰میلیون تن ، در حال ساخت بودن کارخانه فولاد از سوی سرمایه گذار هندی ،کارخانه گندله سازی، کاشی پتروشیمی و کارخانه کربن با مشارکت چند سرمایه گذار خارجی نشانگر حرکت به سمت شکوفایی صنعت در کنار کشاورزی و دامداری شهرستان است.

فرماندار خاتم درباره ظرفیت نیروی انسانی شهرستان تصریح کرد:در حال برنامه ریزی برای دعوت نخبگان و هم شهرستانی های مقیم خارج در قالب یک همایش هستیم که امیدواریم بزودی برگزار کنیم تا آنها به سرمایه گذاری در شهرستان ترغیب شوند.

زاده رحمانی اضافه کرد:در کنکور امسال چهار رتبه زیر ۱۰۰و رتبه های خوبی داشتیم و نخستین کشتی گیر تیم ملی در بخش نوجوانان از استان یزد از این شهرستان بوده است.

وی با اشاره به همکاری خوب مسوولان در رسیدگی به وضعیت شهرستان گفت:خوشبختانه با توجه به نگاه ویژه دولت و استاندار یزد در تفویض اختیار به معاونان، این شهرستان در مسیر پیشرفت قرار گرفته و به جز در بخشهای بهداشتی،اموزشی و ورزشی از رشد خوبی برخوردار شده است.

این مسوول تاکید کرد:در حال حاضر از شهرستانهای برخوردار و ثروتمند استان هستیم و اگر در سه حوزه ای که با کمبود مواجهیم مشکلات برطرف شود برخوردارترین شهرستان استان خواهیم شد.

***بی مهری دولت قبل به خاتم

وی گفت:متاسفانه در بخش های مختلف در دولت قبل به این شهرستان کم توجهی شده به گونه ای که در مسکن مهر که نقطه قوت آنها بوده حتی یک واحد هم در این شهرستان ساخته نشده و تمامی آنها در دولت تدبیر و امید ساخته و تحویل داده شده است.

فرماندار خاتم افزود:بخش دیگز حوزه راههاست به عنوان نمونه اگر بودجه در زمان نفت ۱۲۰دلاری به بزرگراه یزد-خاتم اختصاص می یافت الان تمام شده بود با این حال امروز با نفت ۵۰دلاری ۶کارگاه راهسازی در حال فعالیت در این مسیر هستند.

زاده رحمانی با اشاره به فعالیت های متعدد در حوزه احیای گردشگری شهرستان اظهار کرد:پیگیری ساخت هتل و تالار و یک دهکده توریستی ،دعوت از یک گروه توریست خارجی برای نخستین بار در سال گذشته و پیشنهاد ساخت کمپ گردشگری برای دانش آموزان به آموزش و پرورش عمده ترین فعالیتهای این حوزه بوده است.

وی راه اندازی موزه یا گنجینه مردم شناسی ،انتشار کتاب قلعه های شهرستان ،آماده سازی اطلس طبیعی شهرستان و برنامه ریزی برای رشد ظرفیت های گردشگری را از دیگر برنامه ای شهرستان در این بخش عنوان کرد.

***آغاز مهاجرت معکوس در شهرستان

فرماندار خاتم در ادامه با اشاره به نتایج عملکرد مناسب دولت در این شهرستان گفت:خوشبختانه در پی این فعالیت ها و ایجاد زیرساختها شاهد مهاجرت معکوس بویژه علاقمندی جوانان به بازگشت به روستاها و ماندن این قشر در شهرستان هستیم که در دو روستای چاهک پ کرخنگان این امر بخوبی مشهود است.

زاده رحمانی خشکسالی را مهمترین تهدید شهرستان عنوان کرد و گفت:متاسفانه با وجود بارندگی های مناسب سال گذشته شاهد کاهش شدید ذخای زیرزمینی بوده ایم با این حال این شهرستان همچنان بیشترین منابع آبی استان و پرآب ترین قنات استان را دارد.

وی کمبودهای حوزه بهداشت را یادآور شد و تصریح کرد:متاسفانه در این بخش بسیار محرم هستیم و حتی در مروست ابتدایی ترین نیازهای بهداشتی را نداریم ولی در این دولت مجوز ساخت بیمارستان ۹۶تختخوابی را گرفتیم.

این مسوول درباره مشکلات حوزه ورزش نیز گفت:هیات های ورزشی شهرستان کمترین امکانات را دارند و ورزشگاههای شهرستان بویژه در روستاها در وضعیت نامناسبی قرار دارند.

زاده رحمانی گفت:با وجودی که فعالیت های خوبی در حوزه صنعت آغاز شده و شوق مردم بومی به بخش درآمدزای کشاورزی همچون پسته افزایش یافته با این حال بالاترین رقم نرخ بیکاری استان را داریم که خوشبختانه ظرف یکسال این رقم از ۱۷درصد به ۱۴درصد کاهش یافت.

فرماندار خاتم اظهار امیدواری کرد تا با ایجاد زیرساخت ها و گسترش راهها شرایط اشتغالزایی شهرستان که جوان ترین شهرستان استان است بهتر شده و این نرخ بیکاری کاهش یابد.

وی مشکل دیگر شهرستان را افزایش خوراک دام در کنار قیمت پایین دام و گوشت عنوان کرد و افزود:۸۳۵خانوار عشایری در این شهرستان زندگی می کنند که به دلیل این چنین مشکلاتی توان صادرات محصولات خود را ندارند.

***خاتم زادگاه هوبره سمبل حیات وحش استان

فرماندار خاتم در بخش دیگری از این نشست درباره وضعیت حیات وحش شهرستان گفت:هر استانی سمبلی دارد مثلا سمبل حیات وحش سمنان یوزپلنگ است و سمبل استان یزد هوبره است که در شهرستان خاتم پرورش و نگهداری می شود.

زاده رحمانی اضافه کرد:با توجه به علاقه بالای شیوخ عرب به این پرنده کمیاب چند شرکت قطری اعلام آمادگی کرده اند تا در پرورش این پرنده در خاتم سرمایه گذاری کنند.

وی پارک جنگلی شادی را موفق ترین مرکز احیای گوزن ایرانی معرفی کرد و گفت:این جنگل به عنوان تنها منطقه ایران برای آزادسازی اینگونه در حال انقراض تایید شده است.

وی افزود:خوشبختانه در این شهرستان شکارچی نداریم و اگر وجود داشته باشد غیربومی هستند و بومی ها اسلحه های خود را تحویل داده اند.

وی به کمبودهای فرهنگی شهرستان نیز اشاره کرد و گفت:در حال حاضر از ۴۲خانه عالم موجود ۳۲خانه بدون عالم است که این موضوع بارها از طریق سازمان تبلیغات پیگیری شده است.

مقام ارشد اجرایی شهرستان خاتم بر لزوم تقویت زیرساختهای حوزه را و راه آهن تاکید کرد و افزود:راه آهن قادراباد فارس به خاتون آباد ،بزرگراه یزد-خاتم محور مروست به ابرکوه که ۱۰۰کیلومتر بندرعباس به اصفهان را نزدیک تر می کند نیازمند تزریق اعتبارات ملی است که امیدواریم محقق شود.

در تور خبری یکروزه خبرنگاران استان به خاتم دو بخشدار مرکزی و مروست ،مدیرکل روابط عمومی استانداری و جمعی از مدیران شهرستان حضور داشتند و خبرنگاران از چشمه نهر مسیح ،قنات هرات ،چند طرح کشاورزی و صنعتی و پارک جنگلی شادی بازدید کردند.

 

بخش نظردهی بسته شده است..